وجود افراطی ها در میان شیعه و سنی؛ مصیبتی بزرگ برای جهان اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ماموستا ملاقادر قادری امروز در مراسمی که با حضور کاروان خادمین رضوی در پاوه برگزار شد، اظهار داشت: قطعاً مردم اهل سنت محب اهلبیت(ع) هستند ولی شیوه ابراز محبت و برخورد با اهلبیت مقداری با اهل تشیع متفاوت است.
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: بنده دو مطلب کوتاه را خدمت دوستان عرض میکنم، یکی معرفی شهرستان پاوه و مطلب دیگر درباره ما و اهلبیت رسولالله(ص) است.
این عالم اهل سنت تصریح کرد: شهرستان پاوه با جمعیتی حدود ۶۳ هزار نفر است که ۱۰۲ مسجد دارد که این یعنی به ازای حدود هر ۶۰۰ نفر یک مسجد داریم.
ماموستا قادری افزود: در همه روستاهای کوچک و بزرگ ما که جمعیت نمازگزاران به ۴۰ نفر برسد، هر هفته نماز جمعه را برگزار میکنیم، اقامه نماز جمعه و جماعت در مساجد سبب شده مردم ما به نسبت سایر جاهای دیگر مردم سالم تری باشند.
امام جمعه شهرستان پاوه در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۰ به پاوه تشریف آوردند و در صحبتهایشان فرمودند: «مردم پاوه دارای دو خصوصیت هستند ۱-دینداری ۲- روشنفکری».
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: ما اهل سنت و جماعت به خصوص پیروان امام شافعی که خود از اهلبیت و هاشمی بوده، محبت و احترام به اهلبیت را جزو لاینفک دین میدانیم و اسامی اهل بیت را در خانوادههای خود جزو برکات تلقی میکنیم.
ماموستا قادری افزود: پیامبر بزرگوار اسلام (ص) میفرمایند: «أُخلُفوني في اهلبیتي» یعنی اینکه بعد از من اهلبیتم را بهعنوان جانشینان من احترام و تکریم و از آنان دفاع کنید.
امام جمعه شهرستان پاوه افزود: امام شافعی میفرمایند: «یا اهلبیت رسولالله حبکمُ فرضٌ من اللهِ في القُرآنِ انزلَ یَکفیکُم مِنْ عظیم الفخر أنَّکمُ من لم یُصلِّ عَلیکم لا صلاةَ لَهُ» یعنی ای اهلبیت رسول خدا (ص) محبت شما بر گردن امت رسولالله (ص) فرض است همچنان که قرآن کریم براین اصل تصریح فرموده است.
وی تصریح کرد: لذا اگر کسی که پیرو مذهب امام شافعی است در نمازش نگوید اللهم صل علی محمد و علی آله یعنی بعد از محمد (ص) اهل بیت(ع) را ذکر نکند و آله نگوید نماز وی باطل است.
این عالم اهل سنت بیان داشت: اضافه بر این اصل؛ مرد عارف و بزرگوار پرچمدار طریقت عرفانی نقشبندیه به نام مولانا خالد کورد شهرزوری در سال ۱۲۲۲ هجری قمری، ۲۲۱ سال پیش، از سلیمانیه عراق قصد زیارت شیخ عبدالله دهلی را در هندوستان کرده و یک سال در راه بوده تا به دهلی رسیده و یک سال هم در خدمت شیخ عبدالله تلمذ کرده و یک سال برگشته مجموعاً ۳ سال از سلیمانیه دور بوده است.
وی ادامه داد: این بزرگوار در راه حرکت به دهلی از طریق بوکان و زنجان و قزوین و ری به مشهد میرسد و به زیارت امام هشتم(ع) میرود وقتی بارگاه را میبیند دچار حالات عرفانی میشود و حدود ۶۰ بیت شعر میسراید و با این بیت شروع میکند: این بارگاه کیست و سپس ادامه میدهد:
این بارگاه قافلهسالار اولیاست ...این خوابگاه نور دو چشم پیامبر است
این روضه رضاست که «فرزند کاظم است» ... سیراب نوگلی زگلستان «جعفر است»
مولانا خالد زمانی که بعد از زیارت مشهد قصد ادامۀ سفر را نمود، با خودش میگوید:
خالد بیا عزم سفر زین مقام کن... به روضۀ رضا به دلوجان سلام کن.
ماموستا قادری بیان داشت: رسول گرامی اسلام(ص) به ما امر به تکریم و احترام اهلبیت را فرموده است اما امروزه سیاستهایی که در دنیا و در مملکت ما حاکم است با کمال تأسف وضعیت را تغییر داده است.
امام جمعه شهرستان پاوه تصریح کرد: وجود تندروها بین شیعه و سنی همانند داعش که مصیبتی بودند برای اسلام و وجود تندروهایی در بعضی از فرق اهل تشیع که مرتب به مقدسات اهل سنت اهانت میکنند، باعث شده اظهار محبت نسبت به اهل بیت تا حدی غریب باشد.
وی اضافه کرد: این دوستان که به مناطق اهل سنت وارد میشوند بین خوف و رجاء حرکت میکنند و ما هم که اگر قصد دیدار با این مهمانان محترم را داشته باشیم، در خوف و رجاء قرار داریم و بعضاً مورد سرزنش قرار میگیریم. در گذشته افتخار ما این بوده نام بچههایمان از اهلبیت باشند امروز سیاستهای تندروی در دنیا و ضعف کار فرهنگی در کشور باعث شده ما از اهلبیت رسولالله با خوف و رجاء صحبت کنیم.
امام جمعه شهرستان پاوه خاطرنشان کرد: کلام آخر اینکه؛ قطعاً مردم اهل سنت محب اهلبیت هستند ولی شیوه ابراز محبت و برخورد با اهلبیت مقداری با اهل تشیع متفاوت است. مردم ما نهایت اخلاص را نسبت به اهلبیت دارند اما چکار کنیم سیاست روز و رسانهها و تندرویها و لعنهایی که در رسانهها به مقدسات اهل سنت میشنویم و شعارهایی که تندروهای اهل سنت علیه اهل تشیع میگویند، همه ما را در معذورات خاصی قرار داده است، معهذا ما ایستادهایم و در خدمت اسلام و قرآن و انقلاب هستیم و خواهیم ایستاد، دیگران هر چه میگویند، بگویند، آزادند./1400/