۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۷۱۱۵۱۲
ردای سرخ(۱۰)؛

شهید طباطبایی نژاد؛ از فعالیت در سنگر تبلیغ تا تلاش برای حفظ دستاوردهای انقلاب

شهید طباطبایی نژاد؛ از فعالیت در سنگر تبلیغ تا تلاش برای حفظ دستاوردهای انقلاب
شهید طباطبایی نژاد ضمن آنکه خود به صداقت آراسته بود عقیده داشت مسئولان نظام اسلامی همه باید بر این اساس انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بر سر راه شهر اردستان-نائین که از کویر می گذرد روستای زفرقند (ظفرقند) واقع شده که در نوشته‌های دیوانی از آن به «جو گند» یاد کرده اند و شاید این عنوان اشاره به آن داشته باشد که در آنجا محصولات جو و گندم به دست می آید؛ در یکی از روزهای سال ۱۳۱۹ هجری شمسی در خانواده روحانی و مبارزین روستا حاج میرزا علی آقا طباطبایی کودکی دیده به جهان گشود که پدر نام سید نورالله را برایش برگزید چون فضای خانه ای که سید نورالله دوران طفولیت را در آن می‌گذرانید و به علم و ایمان و پارسایی آراسته بود از همان اوان شیرخوارگی دانش طلبی در پرتو معنویت باجان این نوع باوه عجین گشت و تا آخر با او بود.

سید نورالله آموزش قرآن و مقدمات علوم دینی را نخست نزد پدر فاضل و خوشنامش آموخت، وی پس از تحصیلات ابتدایی برای افزایش دانشگاهها و آشنایی هرچه بیشتر با معارف قرآن و عترت به توصیه پدر روستا را به مقصد اقامت در شهر مقدس قم ترک کرد و در سنین نوجوانی رهسپار این دیار شد.

در آن زمان آیت الله گلپایگانی با تلاشی مجدانه روح فقاهت را در کالبد شاگردانی چون سید نورالله می دمید و امثال او را به عنوان پیشتازان فکری و طلایه داران اندیشه های دینی پرورش می داد به برکت این ارتباط علمی شهید طباطبایی نژاد در حراست از مرزهای عقیدتی حفاظت از حصن حصین اسلام، التقاط زدایی و زدودن خرافه ها از فرهنگ مردم نقش ارزنده ایفا کرد.

مبارزات:

در سنگر تبلیغ:

شهید طباطبایی نژاد از وقتی به حوزه علمیه قم راه یافت با اندیشه های حضرت امام خمینی آشنا شد و در پرتو افکار تابناک آن روح قدسی ستیز با استبداد و نفی هرگونه ستم را یکی از مهمترین برنامه های خود قرار داد.

آن شهید همواره در ایام تبلیغی در نقاط مختلف کشور به هدایت و ارشاد مردم می پرداخت ایشان در راه به ثمر رسانیدن انقلاب شکوهمند اسلامی بارها در قم و منطقه اردستان و زواره مورد ضرب و شتم دشمنان اسلام قرار گرفت.

بعد از به ثمر نشستن انقلاب نیز آن شهید سعید برای حفظ دستاوردهای این تحول عظیم فعالیت‌های گسترده‌ای را در عرصه های ذیل پی گرفت:

۱. اعزام به شهرهای گوناگون از سوی سازمان تبلیغات امام خمینی برای ارشاد مردم.
۲. نظارت بر کمیته های انقلاب اسلامی.
۳. سخنرانی های ارزشمند در پادگان ها برای برادران ارتشی.
۴. استقامت درخت اصیل انقلاب و اسلام ناب محمدی و مبارزه با انحرافات گروه‌ها و افراد لیبرال.

سیره اخلاقی شهید:

از مهمترین خصوصیت های اخلاقی او فروتنی بود که در لحظه های متفاوت زندگی اش نشانه های آن را می توان دید با این حال آن شهید فروتنی در مقابل اهل کبر و غرور به ویژه نسبت به افراد وابسته به طاغوت را روا می گیرید سعی می‌کرد با وابستگان به طاغوت از موضع صلابت و قدرت رفتار کند.

این سید بزرگوار هرچند می توانست با استفاده از میراث خانوادگی زندگی مادی مناسبی را برای خود فراهم کند در نهایت ساده نویسی به تامین حداقل مایحتاج خانواده اکتفا می کرد و روزگار می گذراند.

شهید طباطبایی نژاد ضمن آنکه خود به صداقت آراسته بود عقیده داشت مسئولان نظام اسلامی همه باید بر این اساس انتخاب شوند و بر این باور بود که جامعه بدون صداقت و بر اساس امتیاز طلبی نمی تواند درخت سعادت پیش برود.

شهادت:

شهید طباطبایی نژاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل لیاقت های ذاتی، تعهد، دانش، تقوا و کار دلسوزانه به عنوان اولین نماینده منطقه اردستان و زواره به مجلس شورای اسلامی را یافت و در این سنگر به دفاع از نظام و ارزش ها و گره گشایی از مشکلات مردم پرداخت او به سبب اهمیت قائل شدن به تشکیلات از اعضای فعال دفتر مرکزی حزب جمهوری گردید و رشته انس و الفت خود را با شهید دکتر بهشتی پیوند زد.

وی سرانجام در هفتم تیر ۱۳۶۰ در کربلای سرچشمه به شهادت رسید و پیکر پاکش در آرامستان شیخان قم دفن گردید.

ارسال نظرات