تفکرات سکولاری و متحجرانه خطری بزرگ پیش روی انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین مصباح یزدی استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های فصل تحول که در جامعه الزهرا برگزار شد با اشاره به اینکه عدالت ابزار رسیدن به معنویت است، گفت: عدالت به معنای بهرهمندی حداکثری هر فرد از منابع طبیعی و مادی و غیرمادی در مسیر معنویت و رسیدن به قرب الهی است و وظیفه دولت این است که زمینه رشد معنوی انسانها را فراهم کند.
وی افزود: بحث عدالت و معنویت دو مفهومی است که تعابیر و تفاسیر متفاوتی شده است و هر فردی بر اساس برداشتی که دارد به آن حکم میکند.
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهار داشت: دو نگاه الحادی و الهی نسبت به انسان و هستی وجود دارد، در نگاه اول، انسان موجودی خودبنیاد و دارای حقوق و آزادیهایی است و بحث انسان مداری مطرح است، آزادی مهم ترین حق انسان است و هیچ چیزی نمی تواند آزادی ما را محدود کند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تئوری عدالت جان رالز، تصریح کرد: این دیدگاهها برخاسته از نوع نگاه متفکران و افراد نسبت به انسان، زندگی دنیوی و فلسفه زندگی اجتماعی است، در این نگاه، معنویت یا اصلا جایگاهی ندارد و به عنوان امری خرافی و مربوط به زمانهای خیلی دور است و یا آنهایی که معنویت را قبول دارند، آن را تفسیر مادی و دنیوی میکنند.
وی در ادامه بیان کرد: امروز حتی در حوزههای علمیه شاهد رشد تفکرات سکولار در مسائل دینی و اجتماعی هستیم که مسائل دینی را منحصر در فقه و اصول سنتی میکنند و مسائل اجتماعی، نظام سیاسی، اقتصادی و نظام تربیتی را امر خارج از دین تلقی میکنند و این یک خطر بزرگ برای حوزههای علمیه و انقلاب اسلامی و به صورت کلی خطری برای اسلام است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت امام بُعد مغفول اسلام را احیا فرمود و جهان را با وجه جدید از دین آشنا کردند، خاطرنشان کرد: امروز عدهای در منبرها و کرسیهای درس حوزه داعیه دار بازتولید تفکری متحجرانه هستند که سویه دیگر نگاه لیبرالیستی غربی است و این خطر بزرگی است که رهبر معظم انقلاب به آن بارها هشدار دادند.
حجتالاسلام والمسلمین مصباح یزدی با اشاره به نگاه اسلامی و الهی، ابراز داشت: در نگاه دینی، جهان مخلوق خداوند حکیم هدفمند است، خداوند جهان را برای هدفی آفریده و انسان هم مخلوقی در جهان بیکران است و جهان را در خدمت او و برای دستیابی او به هدف خلقت مسخر کرده است. هدف، تقرب الی الله و کمال نهایی انسان و هر چه شبیهتر شدن به خدا و نزدیک شدن به کمال مطلق است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تضاد منافع تصریح کرد: در زندگی اجتماعی به دلیل محدودیت منابع، تضاد منافع و تزاحم پیش میآید، بنابراین باید قواعدی وجود داشته باشد که این حدود را مشخص کند.
وی با اشاره به عدالت اظهار کرد: عدالت این است که همه انسانها برای رسیدن به تقرب الی الله از تمام مواهب موجود در زندگی اجتماعی استفاده کنند و منعی برای آنان وجود نداشته باشد و وظیفه حکومتها این است که این زمینه را برای استفاده همه مردم از این مواهب فراهم کنند.
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی عدالت را ابزار رسیدن به معنویت دانست و گفت: بدون عدالت، امکان رسیدن همه مردم به تقرب الهی امکان پذیر نیست؛ هر کسی باید مقدار بهرهمندی را داشته باشد تا بتواند به عبادت و اطاعت خدا در زمینههای فردی و اجتماعی و غیره دست پیدا کند و در مسیر تقرب الی الله قرار بگیرد.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به وظیفه دولت در کسب معنویت جامعه ابراز کرد: دولتها موظفند این حد از دسترسی به مواهب را برای افراد جامعه تأمین کنند، عدالت اقتضا میکند که دولتها حدی از دسترسی به مواهب طبیعی را برای بشر تأمین کنند. افرادی این استعداد بالقوه برایشان وجود دارد که به سطح بالاتری از تقرب الهی برسند، پس اگر فردی بخواهد از سطح عمومی فراتر رود و برای سیر الی الله بیشتر استفاده کند، دولت باید این زمینه رشد را فراهم کند.
وی در پایان با اشاره به نگاه الحاد خاطرنشان کرد: این که گفته میشود دولت موظف نیست که مردم را به بهشت ببرد، نگاه سکولار و الحادی نسبت به زندگی و انسان است و در تضاد با نگاه اسلامی است. بنابراین معنویت و عدالت دو روی یک سکه هستند و بدون هر کدام دیگری امکان پذیر نیست.