۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۹۹۶۲۴
هیات هماهنگی گروه‌های شیعی:

تصمیمات جلسه پارلمان را به رسمیت نمی‌شناسیم/ ما فراکسیون اکثریت هستیم

تصمیمات جلسه پارلمان را به رسمیت نمی‌شناسیم/ ما فراکسیون اکثریت هستیم
هیات هماهنگی گروه‌های شیعی با تاکید بر به رسمیت نشناختن انتخاب رئیس و معاونان وی اظهار داشت: بر اساس اقدامات قانونی فراکسیون اکثریت را ما به نام این هیات ثبت کردیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، هیات هماهنگی گروه‌های شیعی با تاکید بر به رسمیت نشناختن خروجی نشست امروز پارلمان در انتخاب رئیس و معاونان وی اظهار داشت بر اساس اقدامات قانونی فراکسیون اکثریت را ما به نام این هیات ثبت کردیم.هیات هماهنگی گروه‌های شیعی در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی هفته‌های گذشته همه تلاش‌های مخلصانه برای ممانعت از رسیدن کشور به بن‌بست سیاسی و تعمیق بحران سیاسی و اجتماعی ناشی از دست‌اندازی و تقلب در نتایج انتخابات را پیگیری کردیم و برای خدمت به منافع عمومی و صلح و ثبات جامعه به منظور تعیین زمان برگزاری نخستین جلسه پارلمان از سوی رئیس جمهوری از مواضع خود عقب‌نشینی کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است، ما تمام تلاش خود را کردیم تا امور به وضعیت جبهه‌بندی کنونی که امروز شاهد آن بودیم، کشیده نشود. ما تعرض امروز به رئیس سِنی پارلمان و ایجاد آشوب و هرج و مرج در نشست پارلمان را تقبیح می‌کنیم؛ وضعیتی که رئیس سنی را به درخواست برای تعلیق نشست به منظور بررسی حقوقی عدم ارائه شکایت قانونی درخصوص ضوابط نامزدی واداشت اما حمله به وی، رئیس سنی پارلمان را در وضعیت جسمانی ناپایداری قرار داد و در پی آن، وی به بیمارستان منتقل شد و متاسفانه برخی فراکسیون‌ها به فعالیت جلسه بدون هیچگونه وجهه حقوقی ادامه دادند.

هیات هماهنگی گروه‌های شیعی اظهار داشت: ما گروه‌های سیاسی که در ورای این اقدامات تنش‌زا قرار دارند را مسئول کامل پیامدهای آتی این تک‌روی و بکارگیری خشونت و آشوب برای تحمیل اراده‌ها می‌دانیم.

هیات هماهنگی گروه‌های شیعی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اقدامات قانونی ما فراکسیون اکثریت را به نام خود ثبت کردیم، افزود: با این تک‌روی‌های غیر مسئولانه در تصمیمات سیاس مقابله خواهیم کرد و مانع از سوق پیدا کردن کشور به وضعیتی نامعلوم خواهیم شد.

در پایان این بیانیه تاکید شده است که ما خروجی نشست انتخاب رئیس پارلمان و معاونان وی را به رسمیت نمی شناسیم زیرا در سایه عدم حضور رئیس سِنی اتخاذ شده است که هنوز به انجام مسئولیت خود پایبند است.

پیش از این، هیات هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی با ۸۸ کرسی و فراکسیون صدر با ۷۶ کرسی خود را به عنوان فراکسیون اکثریت اعلام کرده بودند.

نمایندگان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی و نمایندگان فراکسیون صدر بر سر فراکسیون اکثریت با یکدیگر به مشاجره پرداخته بودند.

مرکز اطلاع‌رسانی پارلمان عراق نیز اعلام کرده است محمد الحلبوسی با کسب ۲۰۰ رای در برابر ۱۴ رای «محمود المشهدانی» به ریاست پارلمان انتخاب شد.

این برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد است که یک فرد برای دومین بار به ریاست پارلمان عراق انتخاب می شود./۹۸۸/

ارسال نظرات