۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۶۹۸۷۷۴
در برنامه پرسمان دینی مطرح شد؛

چگونه با همسر و فرزندان رفتار کنیم؟

چگونه با همسر و فرزندان رفتار کنیم؟
خراسان رضوی - کارشناس پرسمان دینی با اشاره به سبک زندگی حضرت زهرا از جذابیت در رفتار و احترام به فرزندان و همسر سخن گفت و به مسئله آرامش درونی در زندگی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام امین نیا، کارشناس اداره پاسخگویی به شبهات و سوالات شرعی حرم مطهر رضوی در برنامه پرسمان دینی در جمع زائران و مجاوران رضوی در رواق امام خمینی حرم مطهر بیان داشت: به لحاظ طولی زندگی حضرت زهرا(س) خیلی چشمگیر نیست فقط ۱۸ سال عمر مبارک ایشان بود که به شهادت رسیدند  اما بسیار عریض و پر کیفیت زندگی کردند  آنقدر که آخرین ذخیره الهی حضرت حجت(عج)می فرمایند  الگوی من مهدی در زندگی ام مادرم فاطمه است، چگونه زیستن را از این خاندان بیاموزیم.

کارشناس ویژه برنامه پرسمان دینی بیان داشت: بخشی از زندگی حضرت زهرا(س) ۹ سال پایانی آن، دوران زناشويي و همسری امیرالمومنین بود درحالی که مادر چهار فرزند است روزی امیرالمومنین(ع) از حضرت زهرا(س) درخواست مقداری آب و نان برای رفع گرسنگی کرد ایشان پاسخ دادن هیچ چیزی در خانه پیدا نمی شود! امام فرمود چرا نگفتید از بیرون تهیه کنم! ایشان  در جوابی زیبا و مودبانه بیان داشتند که من از خدا حیا می کنم که از شما چیزی بخواهم که قادر بر انجام آن نباشی! به قولی من شرایط تو را الان درک می کنم در موقعیتی نیستید که از شما چیزی بخواهم.

حجت الاسلام امین نیا افزود: حضرت نمی خواهد شرمندگی را در چهره مولا ببیند این ادب است، خانم و آقا در زندگی، پدر و مادر نسبت به فرزندان، حریم ادب را باید رعایت کنند مثلا درچگونه صدا زدن، یکدیگر را سخيف صدا نزنید به شخصیت اعضا خانواده احترام بگذارید به فرزندان خود روش و منش آل البیت را بیاموزید به فرزندانشان بعد تولد کنیه می دادند  کنیه یعنی کلمه ای که سرشار از احترام است، مانند امام حسین که به او ابا عبدالله گفتند.

وی افزود: انگ نچسبانیم گاهی اوقات تیپ فرزندش را نمی پسندد نسبتی به او می دهد این خیلی بی ادبانه است مبادا کلمات و جملات ناشایستی را در مورد دیگران بکار ببرید که فرزندان ببینند و اثر منفی بگذارد. بزرگواران حتما حدیث کساء را بخوانید سرشار از ادب و احترام است السلام‌ علیک یا بنت رسول الله  و علیک السّلام یا ابالحسن، یا امیرالمومنین!  همسر، همسرش را به اسم کوچک صدا نزد، با احترام هم را خطاب می کنند، در مورد فرزندان نیز اینگونه آمده که و علیک السلام یا ولدی، یا ثمره فوادی، یا غره عینی، ای نور چشم من، میوه دل من، این ادب است.

اتحاد و همدلی در خانواده و جذابیت در رفتار

استاد حوزه علمیه بیان داشت: وقتی شخصیت اعضا خانواده از طرف یکدیگر حفظ شد آن انسجام و یکپارچگی و اتحاد و باهم بودن را نتیجه می دهد. اکنون مشکل خانواده ها یک چیز است و بس! در کنار هم هستیم اما با هم نیستیم زیر یک سقف زندگی می کنند دور یک میز غذا می خورند  با یک ماشین رفت و آمد می کنند اما دلهای آنها فرسنگ ها راه از هم دور شده است اصلا نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند.

وی افزود: عدم درک یکدیگرخیلی فاصله ایجاد می کند خانمی که مادر شدی و فرزند کوچک داری فکر کن ببین چرا نمی توانی فرزندت را آرام کنی؟ گوشی را به فرزندت می دهی تا آرام شود این فاجعه است، پدر و مادرهای بزرگوار فکر کنید چه جذابیتی در این گوشی است که فرزند شما نصف روز با این گوشی درگیر است و خسته‌ نمی شود اما دودقیقه بخواهد با پدر و مادرش صحبت کند به هم می ریزد! بنابراین جذاب باشیم جذابيت را در رفتار و گفتار خود ایجاد کنیم پیامبر عزیزمان می فرمایند شما با پول و ثروت نمی توانید مردم را مجذوب خود کنید معطوف به خود کنید اما با خوش خلقی می توانید، اگر شما یک بیگانه ای را که هفت پشت با شما غریبه است را با یک لبخند زیبا و یک چهره بشاش با یک ادبیات مؤدبانه و مناسب خطاب قرار دهید می توانید او را جذب خود کنید.

آرامش درونی و خلوت عاطفی

حجت الاسلام امین نیا بیان داشت: همسر و فرزند خود را جذب کنید انسجام و اتحاد داشته باشید تا رشد کنیدباهم بودن را که تجربه کنیم به آرامش درونی میرسیم هم فرزند هم همسر در صورت رسیدن به ارامش و محبت خانوادگی دیگر در فضای واقعی و مجازی نمی لغزد!

وی افزود: باید در زندگی مانند حضرت زهرا(س) باشیم! چگونه؟ با همسر و فرزند خود خلوت عاطفی برقرار کنید، حضرت زهرا چنين می کردند این را امیرالمومنین می فرمایند که وقتی سنگینی زمانه بر من فشار می آورد، همه چیز در ظاهر به بن بست می رسید می آمدم کنار همسرم می نشستم به او نگاه می کردم و با اوصحبت می کردم آرام می شدم! به این می گویند خلوت عاطفی، حضرت زهرا گاهی با فرزندان خود به صورت جداگانه خلوت عاطفی داشت.

استاد حوزه ادامه داد: به خود بنگریم آخرین بار که با هم و با فرزندان خود خلوت عاطفی داشتیم چه زمانی بود؟ در خلوت عاطفی به هم ایراد نگیرید از هم شکایت نکنید غر و طعنه نزنید از رویاها و خواسته های خود بگویید، از زیبایی او و از دوست داشتن او بگویید، ابراز علاقه کنید تا عواطف و احساسات همسر و فرزند شما ارضا شود./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات