مراسم بزرگداشت مقام علمی، حکمی و عرفانی علامه طباطبایی در کاشان برگزار شد
به گفته وی، برخی تنها به مقام علمی رسیدند و عالم برجستهای هستند، اما تحقیق ندارند، اما برخی دیگر تحققیات علمی دارند، اما تأسیساتی ندارند.
حجت الاسلام عرب گفت: در میان فقهای دو قرن گذشته شیخ انصاری را فقیهی محقق و محدث میدانند که در کتاب الطهاره اش فقهات خود و در مکاسب تحقیقات و در وسائل تأسیسات خود را نشان میدهد.
این استاد حوزه با بیان اینکه علامه طباطبایی با تحقیقات فراوانی که دارد تأسیسات هم دارد، اظهارداشت: فلسفه مضاف به ویژه حرفهای علامه طباطبایی در فلسفه اخلاق نیاز به بررسی بیشتر دارد.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی برای نخستین بار مرزبین اعتبار و حقیقت را مشحص کرده است، گفت: اگر شرح شهید مطهری در ۳۲ سالگی بعنوان شاگرد علامه نبود، اصول فلسفه و رئالیسم که ۱۴ مقاله را شامل میشود برای دیگران قابل فهم نبود.
همچنین حجت الاسلام محمد حسین شجری استاد حوزه نیز به شبهات بین فلسفه و حکمت اشاره کرد و گفت: منشاء شبهه و مخالفت با فلسفه الهی ناشی از جهل است.
وی افزود: یکی از شبهاتی که در رابطه با فلسفه بیان شده است این است که فلسفه تنها فلسفه الهی و اسلامی نیست، چرا که فلسفه روش استدلالی عقلی و به دنبال هستی شناسی است و نباید برای آن پسوند و پیشوندی تعریف کرد.
وی با اشاره به معنای فلسفه و پسوند اسلامی الهی فلسفه، گفت: علامه طباطبایی درمقابله با جریان فلسفه ستیز وعرفان گریز دربخشهایی از کتاب وزین خود «علی و الفلسفه الالهیه» کلام امیرمومنان (ع) را دارد که حاوی مطالب فلسفی است.
حجت الاسلام شجری به چگونگی ارتباط بین دین و فلسفه اشاره کرد و گفت: برخی رابطه بین دین و فلسفه را تقابل این دو میدانند و آنها را در تعارض با یکدیگر میدانند و این در حالی است که برخی دیگر دین و فلسفه را دو موضوع جدا از هم میدانند.
وی ادامه داد: اگرمنظور از فلسفه، فلسفهای مادی گرا است که مبانی آن حسی و تجربی است بین دین و فلسفه تقابل خواهد بود، اما فلسفهای که مبانی آن از حس و تجربه فراتر رفته وعوالم فوق عالم ماده را اثبات میکند تا به خدا میرسد، تقابلی بین دین و فلسفه نمینخواهد بود.
به گفته وی در فلسفه الهی نه تنها هیچ تقابلی بین دین و فلسفه وجود ندارد بلکه خدمات متقابل فلسفه و دین به یکدیگر تبادلات بین این دو را در موضوعات مختلف به همراه دارد وهیچ تقابلی بین دین واقعی و فلسفه به معنای واقعی فلسفه وجود نخواهد داشت./۱۳۰۷/پ210/