نشستِ «کاوشی در رسائل توحیدی علامه طباطبایی» در حوزه مروی برگزار شد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشستِ کاوشی در رسائل توحیدی علامه طباطبایی در حوزه مروی آیت الله تحریری با حضور تولیت معظم حوزه علمیه مروی جناب حجت الاسلام و المسلمین افضلی به عنوان دبیر نشست آغاز شد.
در ابتدا حجت الاسلام افضلی به بیان مقدماتی از شخصیت حضرت علامه طباطبائی و رسائل توحیدی ایشان پرداخت و در ادامه آیت الله تحریری گفت: علامه در المیزان می فرماید معارف قرآن حول ۷ دستهی توحید، اسماء، افعال، واسطهها، انسان قبل دنیا، انسان در دنیا و انسان بعد از دنیا بوده و بنابراین عناوین رسائل ۷ گانه همان عنوانهای معارف در قرآن است.
وی در ادامه با ترسیم روش علمی علامه در این رسائل تأکید کرد: علامه طباطبایی بحث را با بیانات عقلانی بدیهی شروع می کند و در وارد شدن به هر کدام از رساله ها محور بحث را با تحلیل دقیق و ظریف عقلانی از نظام هستی شکل می دهد سپس برای تایید مطالب به آیات قرآنی ارجاع می دهند اما در تفسیر قرآن برعکس عمل نموده و ابتدا به ظواهر آیات مراجعه می کنند.
آیت الله تحریری در در ادامه به بیان مفهوم احد و واحد در قرآن پرداخته و افزود: معارف دقیق توحیدی نیاز به درک عقلی دارد و قرآن نیز می خواهد این درک های عقلی را در ما زنده کند؛ سیر کمالی انسان با کارهایی محقق می شود و همزمان به یک بینشی تکیه می کند؛ حکمت عملی که همان چگونه شدن است، تکیه به حکمت نظری می کند.
تولیت مدرسه مروی تأکید کرد: از طرفی ما در مرحله ابتدای درک، با آیات مواجه هستیم و اگر به شی ای برخورد می کنیم اول به مطلق می خوریم و بعد به مقید از این رو مسلک اخلاقی اسلام بسیار متمایز با مسالک دیگر است، هر نقصی به دوری از حق مطلق بر می گردد و هر خوبی به حق مطلق بر می گردد.
وی تصریح کرد: تا زمانی که در توحید پیش می رویم به عزیز مطلق و قهار مطلق تکیه کرده ایم بنابراین خاستگاه قرآن رسیدن به توحید و صفات الهی است؛ برای مثال در ابتدا ملکوت با درک عقلائی درک میشود و زمانی که این درک ها با دستورات ملکوتی همراه شود، جایی برای رذایل نمی ماند.