اصول اخلاقی تجارت الکترونیک در فقه اسلامی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نویسنده کتاب أخلاقيات التجارة الإلكترونية في الفقه الإسلامي "اصول اخلاقی تجارت الکترونیک در فقه اسلامی" به بررسی فقهی عقود الکترونیکی همت میگمارد.
این کتاب در قالب یک مقدمه و سه بخش اصلی نگاشته شده است: (1) بیان چند نکته اساسی درباره تجارت الکترونیک؛ (2) بررسی فقهی عقود الکترونیکی؛ (3) حقوق مالکیت معنوی و حق مشتری در تجارت الکترونیک.
نویسنده در بخش نخست به بیان چند نکته اساسی درباره تجارت الکترونیک میپردازد. (1) تجارت برای مصلحت بندگان وضع شده است که عبارت است از جلب منفعت و دفع ضرر؛ (2) مبنای تجارت بر رضایت طرفین است، ازآنجاکه ابزارهای ارتباطی جدید معامله را تسهیل کرده و رضایت را نیز دربرمیگیرد، مشکلی از این جهت ندارد؛ (3) جواز صحت تجارت الکترونیک در گرو رعایت اصول شرعی و اخلاقی تجارت اسلامی امکانپذیر است که به برخی از آنها اشاره میکند: بکاربردن غش و فریب در معامله ممنوع است. ربا در معامله جایز نیست. احتکار کالا حرام است.
در بخش دوم، نگارنده به بررسی فقهی عقود الکترونیکی همت میگمارد. بنابراین تجارت الکترونیک به شرط رعایت الزامات فقهی اسلام جایز است. تبلیغ کردن محصول مجاز است و این امر در صدر اسلام نیز مرسوم بوده است. فعالیت شرکتهایی که خدمات الکترونیک در بستر اینترنت را فراهم میآورند جایز است. در پرداخت بهای معامله در تجارت الکترونیک از کارت اعتباری استفاده میشود.