نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست بررسی الگوی نظارت بر VOD (شبکه نمایش خانگی) به همت اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی این پژوهشکده در مورخه 20 مرداد ساعت 17 در سالن اجتماعات برگزار گردید.
در ابتدای جلسه حجت الاسلام حیدری پور توضیحاتی درباره پژوهشکده باقرالعلوم و فعالیتهای کارگروه ها آن ارائه فرمودند و در ادامه آقای علیرضا قربانی مسئول "اندیشکده مسیر" توضیحاتی بدین شرح درباره فعالیت این مجموعه ارائه نمودند:
"اندیشکده مسیر" از سال 98 با محوریت فقه و رسانه به صورت منسجم با هدف بهبود و رشد سیاستهای جمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ و رسانه با رویکرد اسلامی شروع به فعالیت نموده است.
وی افزود از آنجا که مداخله را میشود در دوسطح ترویجی، مردمی و یا نهادهای حاکمیتی انجام داد، "اندیشکده مسیر" با نیازشناسی و هدفگذاری کمک به نهادهای بالادستی پروژه هایی را در این راستا اجرایی نمود.
به علت خلأیی که برای تبلیغات سیاسی در حوزه فضای مجازی وجود داشت و قانون خاصی در این زمینه نبود و در چهارچوبهای نظارتی نیازمند اصولی بودیم، مجموعه مسیر مبتنی بر مطالعاتی که شد، سند چهارچوب هنجاری تبلیغات سیاسی در فضای صوت و تصویر فراگیر تدوین نمود.
وی خاطر نشان کرد این مطالعات پایه ای شد برای طراحی الگوی نظارت بر (VOD)ها، در این زمینه در دنیا ادبیات خوبی خلق شده است و برای این منظور 10 کشور و مجموعه هایی که در داخل ایران فعال بودند مورد مطالعه قرار گرفت و برای ساترا در حوزه کارگزاری سندی تدوین شد که قوانین و مقررات محتوایی و آیین نامه های تقصیلی در آن تدوین شد.
بر اساس مطالعه ای که انجام گرفت، بررسی شد که در دنیا روی چه شاخصه هایی حساس هستند، بر اساس تلفیقی از ایده ها و تجربیات، مدلی طراحی شد که در آخرین نسخه، 13 شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی برای نمره دهی تدوین شده که با زیر شاخص ها به 110 شاخص می رسد.
تمایز این کار در این است که بر خلاف مدل های دیگر که روی محتوا تمرکز دارد، خود رسانه و ارائه دهنده سرویس هم ارزیابی و نمره دهی می شود.
مسئول "اندیشکده مسیر" اینگونه ادامه داد که در الگوی ارزیابی (VOD)ها فرایند ارزیابی تا نمره دهی اینگونه است که ابتدا فیلم ها در خوشه بندی های مختلف تقسیم میشوند و نمونه برداری از خوشه های مختلف انجام می پذیرد و سپس به هر محتوا نمره اختصاص داده می شود و بعد از ارزیابی نمره ها به خود رسانه هم نمره داده می شود.
در واقع هر رسانه خوشه های محتوایی دارد: سریال ایرانی، آمریکایی، ترکیه ای و ... فیلم ایرانی، ترکیه ای و ... از خوشه های مختلف نمونه گیری می شود و به این نمونه ها نمره بر اساس 13شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی که با زیر مجموعه ها 110 شاخص میشود داده می شود و در نهایت به عنوان مثال نمره خوشه سریال فیلم آمریکایی استخراج می شود و در نهایت جمع بندی شده به رسانه نمره داده می شود که بر اساس این نمره ها از طرف سازمان تنظیم گر تذکرات لازم داده می شود.
13 مولفۀ اصلی ایجابی که برای ارزیابی محتوایی خوشه ها لحاظ شده به این ترتیب می باشند:
1- خشونت، وحشت، پریشانی و رنج شدید در مخاطب 2- محتوای اروتیک 3- ناهنجاری و انحرافات جنسی 4- آسیب به ارزشهای خانواده 5- پوشش و آرایش 6- آسیب های اعتقادی 7- ترویج تعصبات نژادی قومی و جنسیتی 8- بی ادبی و بد زبانی 9- الکل مواد مخخدر و قمار 10- موسیقی ورقص 11- آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی 12- امنیت ملی 13- حریم خصوصی و 4 شاخص های ایجابی به قرار زیر می باشند:
1- بحث ترویج ارزش های اخلاقی 2- ترویج ارزش های ملی و انقلابی 3- نقد سازنده اجتماعی سیاسی 4- ارائه الگوهای مثبت اسلامی ایرانی.