مقام معنوی امالبنین الگویی برای مادران شیعه است
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، امیرالمؤمنین(ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه(ع) چند ازدواج داشتند ولی نام هیچ کدام از همسران ایشان همچون نام امالبنین در میان شیعه شناخته شده نیست. نام اصلی امالبنین فاطمه بنت حزام است، ایشان مادر چهار فرزند امام علی(ع) یعنی عباس، عبدالله، جعفر و عثمان است که رشادت و وفاداری و حماسه این چهار فرزند در روز عاشورا به ویژه علمدار کربلا عباس بن علی، نقش مهمی در شهرت ایشان در میان مسلمانان و شیعیان دارد.
مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از ویژگیهای وراثتی امام علی(ع) و امالبنین که معمولا سخنوران و خطبا بدان اشاره میکنند، گفت: پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، امام علی(ع) با برادرش عقیل که در نسبشناسی عرب خبره بود، درباره انتخاب همسری که اصیل باشد و فرزندانی دلیر و جنگاور بیاورد مشورت کرد. عقیل، فاطمه بنت حزام را پیشنهاد کرد و امام علی(ع) با او ازدواج کرد اما بیشک حماسهآفرینی فرزندان امالبنین فقط ریشه در دلواری و شجاعت وراثتی آنها ندارد بلکه نقش تربیت ایمانی و اخلاقی مادرشان امالبنین نیز نقش اصلی را شخصیت آنها داشته است.
وی ادامه داد: امالبنین از ابتدای ازدواج وفاداری و احترام به خاندان نبوت را سیره خود قرار داد و این سیره و روش را به فرزندان خویش نیز انتقال داد چنانچه معروف است که پس از ازدواج، ایشان به امام علی(ع) پیشنهاد کرد او را به نام اصلیاش که فاطمه بود، صدا نزند تا حسنین(ع) با شنیدن نام فاطمه به یاد مادرشان نیفتند. از این رو امام علی(ع) او را امالبنین نامید.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی مسائلی با بیان اینکه امالبنین خود را وقف فرزندان حضرت فاطمه(ع) کرده بود و به آنها محبت شدیدی داشت و حتی آنان را بر فرزندان خویش مقدم میداشت، بیان داشت: ایشان این روحیه را به فرزندان خویش نیز انتقال داد و تا خود و فرزندانش تا پایان به آن وفادار بودند، چنانچه مورخان مینویسند «پس از واقعه کربلا، بشیر در مدینه امالبنین را ملاقات میکند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. امالبنین با صبر و بصیرتی بینظیر همیشه میگفت فرزندان من و همه آن چه زیر این آسمان مینایی است فدای ابا عبدالله علیه السلام باد.
تجلی اخلاق معنوی در خانواده حضرت امالبنین
وی با بیان این که اصل قرار دادن اخلاق معنوی در تعاملات خانوادگی و روابط همسران کار بسیار دشواری است گفت: درگیر و دار تعاملات خانوادگی خواهشهای نفسانی برانگیزههای معنوی غالب میشوند و بسیاری از کسانی که تدین و تقدس اجتماعی دارند، در تعامل با خانواده اخلاق معنوی آنها تحققی پیدا نمیکند از این رو تجلی اخلاق معنوی در زندگی شخصی و خانوادگی، نشان از اخلاص معنوی و تعالی معنوی افراد است.
مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در تعظیم شخصیت معنوی حضرت امالبنین باید به تأثیر تربیت مادری ایشان نیز توجه داشته باشیم تا بتوانیم در زندگی خانوادگی و اجتماعی نیز از چنین شخصیتهایی بهرهمند شویم البته شاید از جزئیات زندگی حضرت امالبنین اطلاعات اندکی به ما رسیده باشد و نتوانیم در جزئیات به صورت مستقیم اطلاعاتی از زندگی ایشان داشته باشیم ولی مقام معنوی و تربیت مادرانه ایشان میتواند یکی از قلههایی باشد که ماداران شیعه با توجه به آن سلوک معنوی خویش را برنامهریزی کنند.
وی معتقد است که برای نحوه تأثیرگذاری این شخصیتها در زندگی اهلایمان بهتر است مثالی از الگوهای اجتماعی داشته باشیم. امروز بسیاری از ورزشکاران و هنرپیشگان به عنوان الگوی بعضی از جوانان برگزیده شدهاند. کسانی که این افراد را به عنوان الگو برمیگزینند، از جزئیات زندگی آنها اطلاعی ندارند اما از آنجا که آنها را الگوی اجتماعی خویش قرار دادهاند، در ابتدا به صورت تقلیدی خود را به رنگ آنان در میآورند و سپس با قرار دادن خویش در مسیر سلوک اجتماعی این افراد از هر طریقی میخواهند به جایگاه آنها برسند.
مسائلی یادآور شد: الگوهای معنوی نیز همین گونه در زندگی ما تأثیر گذارند شاید ما نتوانیم از زندگی آنها به صورت مستقیم الگوبرداری کنیم زیرا اولا ممکن است اطلاعات زیادی از جزئیات زندگی و سلوک آنها نداشته باشم و ثانیا شرایط زندگی اجتماعی و شخصی آنها با ما متفاوت باشد، بی تردید خصوصیات شخصی زندگی امالبنین برای هیچ کدام از زنان کنونی قابل تحقق نیست، ولی باید بدانیم که خلوص معنوی و هدف معنوی افراد در زندگی نقش اصلی را ایفا میکند که این موضوع قابل الگوگیری است. البته اگر ما بیشتر در مقام تعظیم مقام مادرانه ایشان بکوشیم و بدانیم فرزندی همچون حضرت عباس(ع) از تربیت مادرانه امالبنین متأثر بوده است./1304/