۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۶۷۳۳۰۹

چند خبر کوتاه آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - اعلام فراخوان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» و «حضرت زهرا(س)» و «مکتب حاج قاسم» دو محور اصلی فراخوان شعر «فجر فاطمی از جمله این خبرهای کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدمحمد ذوالفقاری، معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نشست خبری اعلام فراخوان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» گفت: هدف از برگزاری این جشنواره علاوه بر شناسایی مزارات، ثبت آثار تمدنی این مزارات و ثبت برش‌های نیایشی، معماری و تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی آنها و ایجاد «اتحادیه بین‌المللی از مزارات مؤثر جهان» در میان مدت است که امیدواریم با همکاری دست‌اندرکاران این جشنواره در آینده ابتدا در حوزه جهان اسلام و سپس کل دنیا رقم بخورد..

امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های این مؤسسه در حوزه عکاسی همچون برگزاری هفت دوره جشنواره ملی عکس «خانه دوست»، چاپ کتاب‌های عکس متعدد و رابطه گسترده با جامعه عکاسان گفت: این جشنواره به پیشنهاد معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در این مؤسسه در حال برگزاری است.

 

وی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره عکس مزارات پس از شکل‌گیری شورای سیاستگذاری آن، از هشتم دی ماه سال جاری فعال شده است، افزود: این جشنواره در دو موضوع «نیایش» و «معماری مزارهای اسلامی» از امروز تا دهم اسفند 99 پذیرای آثار عکاسان در گستره بین‌المللی است.

 

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: داوری آثار توسط اعضای هیئت داوران شامل رها بیلر از ترکیه، محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی و احمد خطیری، در 15 اسفندماه سال جاری انجام خواهد شد. 

 

حکیمی گفت: به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران مقابله با بیماری کرونا، مراسم اختتامیه در این دوره جشنواره برگزار نخواهد شد و صاحبان هفت اثر برگزیده جشنواره اواخر اسفندماه معرفی می‌شوند. در هر بخش جشنواره از سه اثر برگزیده تقدیر خواهد شد و به یک اثر نیز جایزه ویژه جشنواره تعلق می‌گیرد.

 

وی با تأکید بر انتشار کتابی از آثار منتخب جشنواره گفت: برپایی نمایشگاه از آثار منتخب نیز در برنامه جشنواره دیده شده است که برگزاری آن به شرایط کرونا در کشور بستگی دارد.

 

امین ابراهیمی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» نیز با بیان اینکه از ظرفیت‌های فضای مجازی برای معرفی جشنواره به عکاسان جهان استفاده شده است، افزود: سایت جشنواره عکس مزارات به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی و به نشانی photo.mazaar.net در دسترس مخاطبان قرار دارد.

 

ابراهیمی با اشاره بر اینکه طبق بررسی‌های انجام گرفته از سوی دبیرخانه جشنواره، عکاسان غیرایرانی بسیاری در جهان وجود دارند که از مزارات دنیا عکاسی می‌کنند، بیان کرد: هر عکاس می‌تواند 10 اثر شامل پنج اثر در هر یک از دو بخش جشنواره را بدون محدودیت خاصی از طریق وب‌سایت جشنواره ارسال کند.

 

در پایان این نشست خبری، از پوستر جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» که توسط مسعود نجابتی طراحی شده بود، رونمایی شد.

رونمایی از قرآن و رحل نفیس اهدایی قوام‌الملک شیرازی

قرآن به خط وصال شیرازی و رحل با روکش طلا، اهدایی قوام‌الملک شیرازی، در هفتاد و یکمین برنامه سه شنبه های علمی ‎ فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

این قرآن نفیس متعلق به دوره قاجار که در موزه آستان قدس رضوی نگه داری می شود، به ‎هنرمندی محمدشفیع شیرازی؛ متخلص به وصال، در سال 1265 هجری قمری کتابت و توسط علی شریف، متخلص به ظریف در سال 1269 هجری قمری حاشیه نویسی شده است.

این قرآن دارای 225 ورق از جنس کاغذ دولت آبادی به رنگ شکری است که با سوره مبارکه «فاتحه الکتاب» آغاز و با سوره مبارکه «ناس» پایان می پذیرد. بر هر ورق از این نسخه، آیات در 17 سطر، به خط نسخ با مرکب مشکی، در جدولی به ابعاد 8/13 ×2/32 سانتی متر و تفسیر مختصر و خواص سوره ها در حاشیه به خط نستعليق با مرکب مشکی، نوشته شده است.

تمام صفحات این قرآن نفیس مذهَّب و مرصع بوده و در دو صفحه اول و دوم فهرست، نام سوره ‏ها به خط رقاع با مرکب طلا درون ستاره‎هاي قاب قابی در زمينه منقوش به گل و برگ‎های ختایی بر زمینه لاجورد نوشته شده است.

این قرآن دارای جلد لاكي روغنی دو رو پرکار است که بیرون جلد در مرکز نقش گل و مرغ و پروانه بر زمینه مشکی وجود دارد و دارای شش جدول‌ مذهَّب و مرصَّع و یک حاشیه‏ گل و بوته بر روی زمینه طلایی است.

همچنین رحل چوبی که در این برنامه رونمایی شد، از دو لت متّصل به هم تشکیل و با روکشی از طلا پوشانده و با تکنیک میناکاری آراسته شده است.

سطح داخل هر لت نیز در مرکز، با یک شمسه هشت ‎پر به‎شکل گل و نقوش گل و بوته مینا کاری شده و لبه‎ های بالای هر لت با به‎ هم پیوستن سرترنج‏ هایی مزین شده است که حالت کنگره مانند به آن داده است.

در کنار سایر ظرافت های هنری به کار رفته در این رحل، متن «وقف نمود بر بقعه مبارکه امام ثامن ضامن امام علی ابن موسی الرضا - علیه‏ السلام - رحل آیات کلام‎الله مجید، مقرب خاقان معتمدالسطان اشرف الحاج حاج میرزا علی اکبر قوام الملک مملکت فاس (فارس) سنه 1274»حکاکی شده است.

گفتنی است در گنجینه رضوی بیش از8 هزار اثر نفیس در معرض نمایش قرار دارد که 194 نسخه آن، قرآن، مرقع، رحل و ابزار کتابت قرآن کریم است.

«حضرت زهرا(س)» و «مکتب حاج قاسم»؛ دو محور اصلی فراخوان شعر «فجر فاطمی»

در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تقارن آن با ایام‌ الله دهه مبارک فجر، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی فراخوان شعر «فجر فاطمی» را منتشر کرد.

«نقش توجهات حضرت زهرا(س) و توسل به ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی»، «ارتباط معنوی شهدا با حضرت زهرا(س)»، «نقش بانوان در تربیت نسل انقلابی»، «دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و استکبار ستیزی»، «حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه های اجتماعات ضد طاغوت و حرکت‌های انقلابی و «مکتب حاج قاسم سلیمانی، الگوی جوان مومن انقلابی» 6 محور موضوعی این فراخوان شعر است.

 

علاقه مندان می توانند اشعار خود (ترجیحا در قالب رباعی و دوبیتی) را تا 11 بهمن‌ماه سال 99 را به آی دی revagh_debel_admin@ در یکی از پیام رسان‌های گپ، ایتا و سروش ارسال کنند.

 

اشعار برگزیده این فراخوان علاوه بر استفاده در محصولات فرهنگی دیجیتال، در صفحات رسمی آستان قدس رضوی نیز منتشر خواهد شد. اعطای کمک هزیه سفر زیارتی به عتبات عالیات، مشهد مقدس و قم، به عنوان جوایز اعطایی به 12 شعر برگزیده این فراخوان تعیین شده است..

فراخوان پویش ثبت تجربیات جلسات خانگی بانوان منتشر شد

فراخوان پویش «هیئت و خانواده» به منظور ثبت تجربیات و نوآوری‌های هیئات و جلسات خانگی بانوان در حوزه خانواده به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی منتشر شد.

فاطمه دژبرد، رییس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی ، گفت:«رصد و هم‌افزایی جلسات خانگی و هیئت‌های مذهبی بانوان فعال در عرصه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده»، «فراهم آوردن فرصت دیده شدن نمونه‌ها و مصادیق عینی الگوهای مطلوب جلسات خانگی و هیئت‌های بانوان فعال در سطح کشور»، «شناسایی و معرفی الگوهای مؤثر فعالیت هیئت‌ها در حوزه خانواده» و... از مهم‌ترین اهداف اجرای این فراخوان می باشد.

وی با اشاره به اینکه گستره اجرای این فراخوان کشوری است و به صورت ملی اجرا می شود، اظهار کرد: «جلسات خانگی بانوان»، «هیئت‌های بانوان فعال در حوزه خانواده»، «جلسات خانوادگی» و... از جمله مخاطبان این فراخوان هستند.

دژبرد با اشاره به اینکه «تشکیل خانواده» و «تحکیم و تعالی خانواده» از مهم‌ترین محورهای فعالیت در فراخوان ثبت تجربیات جلسات خانگی بانوان است که هر یک از این موارد، دارای بخش‌های مختلفی هستند، گفت: «تسهیلگری ازدواج (شامل: تأمین جهیزیه، مسکن، هزینه‌های مراسم، وام قرض‌الحسنه و…)»، «وساطت ازدواج»، «ترویج و اجرای ازدواج آسان»، «ترغیب و حمایت خانواده برای امر فرزندآوری»، «آموزش‌های تربیت فرزند و مهارت‌های زندگی مشترک»، «توانمندسازی و اشتغال بانوان سرپرست خانوار»، «حل اختلاف و سازش زوجین و کاهش طلاق» و... از دیگر مباحثی است که در ذیل محور ها اصلی مورد توجه است.

این مقام مسئول درباره چگونگی شرکت علاقه‌مندان و مخاطبان در این فراخوان ابراز کرد: تمامی هیئت‌ها و جلسات خانگی بانوان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به نشانی اینترنتی (banovan.razavi.ir) و تکمیل فرم، نسبت به ثبت نام و شرکت در این پویش اقدام کنند.

وی افزود: تمامی هیئت‌ها و جلسات خانگی بانوان می‌توانند تجربیات، نوآوری‌ها و ایده‌های خود را در قالب‌های ثبت مصادیق یا ایده‌ها شامل: فیلم، فایل، عکس و... حداکثر تا تاریخ هفتم اسفندماه ارسال کنند و مطابق دستورالعمل موجود، اولویت تعیین شده در قالب‌های ثبت مصادیق یا ایده‌ها در این فراخوان، ارسال فیلم بوده و حداکثر زمان هر فیلم ۱۵ دقیقه است و از کیفیت مناسبی نیز باید برخوردار باشد.

وی: اقامت رایگان در سفر زیارتی به مشهد مقدس برای زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برای هشت برگزیده نخست به اتفاق سه نفر از اعضای خانواده، اهدای هدایای معنوی به تمامی شرکت‌کنندگان و... را از جمله جوایز پیش‌بینی شده برای این فراخوان برشمرد.

توزیع نان و غذای متبرک بین اقشار بی‌بضاعت حاشیه شهر 

هادی غلامی مدیریت امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی گفت: خادمیاران کانون‌های محله‌ای خدمت رضوی، هزار و 500 قرص نان صلواتی را در شهرک نجفی واقع در حاشیه شهر مشهد توزیع کردند.

وی اضافه کرد: در کنار تهیه و توزیع نان، 620 پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) نیز امروز در روستای کم برخوردار کنه‎بیست و آسایشگاه معلولین مجیدیه توزیع شد.

این مقام مسئول در آستان قدس یادآور شد: مرحله جدید طرح توزیع نان، پنجشنبه هر هفته با مشارکت خیرین از دو ماه پیش آغاز شده و گاهاً در صورت اعلام آمادگی تشکل‌های مردمی در طول هفته هم پخت نان انجام می‌شود. به علاوه، غذای متبرک مهمانسرای حضرت هم به جز برنامه مناسبتی روزانه، هر شب بین افراد بی‌خانمان و بی‌بضاعت حاشیه شهر توزیع می‌شود./864/

جواد رستمی
ارسال نظرات