فیلمنامه حضرت معصومه جامع و با ادبیات فاخری نگارش شده است
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله احمد عابدی در دیدار دستاندرکاران سریال حضرت معصومه (س) با قائم مقام تولیت و معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) که در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر انجام شد، با بیان اینکه این کار نزدیک به هزار صفحه حجم دارد و با قلم فاخری نوشته شده است، گفت: ما در تاریخ چیز زیادی در رابطه با حضرت معصومه (س) نداریم و این حجم فیلمنامه نشان می دهد که زحمت زیادی کشیده شده است.
وی جامعیت فیلمنامه سریال حضرت معصومه (س) را از نظر تاریخ حدیث و حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن زمان، از نقاط قوت فیلمنامه دانست و گفت: این کار نقدهایی هم دارد و باید برخی از نکات تاریخی و فرهنگی بازنگری شود.
آیت الله عابدی با بیان اینکه امام موسی بن جعفر (ع) خیلی ثروتمند بودند و در تاریخ است که امام صادق (ع) ثروتمندترین شخص مدینه بودهاند، گفت: خود امام هفتم زمینهای کشاورزی زیادی داشتند و ارث پدرشان هم زیاد به ایشان رسیده بود و موقوفات شخصی زیادی هم مردم به ایشان می دادند و در تاریخ است که امام کاظم (ع) کیسه کیسه به مردم و کسانی که کمک می خواستند پول میدادند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام موسی بن جعفر (ع) در زندان کتاب حدیث نوشته اند و این کتاب با عنوان «مسند ابراهیم مروزی» الان هم موجود است، ابراز کرد: مردم باید بدانند که امامان ما کارهای فرهنگی میکردند و اینطور نبود که همیشه ذکر بگویند، دعا کنند و نماز بخوانند.
وی با اشاره به اینکه بحث غنا، موسیقی و فحشا در دربار هارون الرشید پررنگ بوده و کتاب الاغانی ابوالفرج اصفهانی در ۲۳ جلد موسیقیهای زمان هارون الرشید را آورده است، گفت: جالب است که تمام روایاتی که در رابطه با حرمت موسیقی آمده است از امام کاظم (ع) است زیرا موسیقی یکی از مواردی بوده که در زمان ایشان ترویج می شده است.
آیت الله عابدی ادامه داد: از پایان حکومت بنی امیه جریان ترویج موسیقی و غنا شروع شد و حتی در تاریخ آمده که در شهر مکه از بس افراد بالای بام خانهای جمع شده بودند تا رقاصهها را در میدان شهر تماشا کنند سقف آن خانه خراب شد و یکی از دلایلی که امام هفتم به زندان افتادند همین بود که مدام به حکومت تذکر می دادند که این کارها حرام است و نباید ترویج شود.
وی با اشاره به شرایط فرهنگی آن زمان، گفت: علاوه بر جریان واقفیه یک جریان جعل حدیث هم وجود داشته ولی این جریانات شیعی نبودند و از ظاهریه و حشویه بودند که باید در این سریال به آن پرداخته شود.
استاد حوزه علمیه قم انحراف افکار عمومی مردم و علما در دربار هارون و مأمون عباسی از طریق ایجاد مباحث علمی غیر ضروری مانند ادبیات و قرار دادن جایزه های سنگین برای این امور را از جریانات اصلی دانست و گفت: عین همین مباحث در زمانی که می خواستند اسرائیل را به وجود آورند در کشورهای عربی مانند عربستان و مصر به راه افتاده بود و ذهن مردم و علما را از مباحث سیاسی غافل کردند.
وی ادامه داد: وقتی مأمون حکومت را به خراسان می آورد با بودایی ها و هندوها رابطه برقرار میکند و رد پای تفکر بودایی و هندویی در عالم اسلام از آن زمان است مثلا در ارومیه معبد بودایی وجود دارد و در قم هم در شاه جمال معبد بودایی بوده و این مباحث می تواند در فیلم به نمایش درآید که این جریانات انحرافی چگونه وارد جهان اسلام شدند در حالی که قبل از آن وجود نداشتند و بیان این موارد می تواند در سریال حضرت معصومه (س) مورد توجه قرار گیرد./1350/د۱۰۱/ف