موضوعمحور بودن آسیب اصلی پژوهشهای علوم انسانی است
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن غفاری در نشست علمی مجازی آسیب شناسی پژوهش در علوم انسانی از سلسله نشستهای همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به آسیبهای حوزه پژوهش علوم انسانی خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به این حوزه اعم از نقدها، آینده پژوهشها و گذشته پژوهشها، کاستیها، نقصها و بایدها و نبایدها و مخصوصاً نسبت با مسأله تولید علم باید جدی گرفته شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: این مسأله باید در حدی باشد که هم در سطح جامعه علمی نهادینه شود و دوم این که مسأله پژوهش در حوزه علوم جدی گرفته شود؛ همچنین باید موانع و مشکلات سر راه این حوزه مرتفع شده و بایستگیها لحاظ شود و محقق در عرصه تولید علم مورد حمایت قرار بگیرد.
وی با بیان این که در عرصه علوم انسانی یکی از مسائل مهم آسیب شناسی در حوزه پژوهش است، گفت: باید بحث کنیم که کدام مسائل اولویت هستند و کدام مسائل به عنوان اولویت قلمداد شده در حالی که اصلاً مسأله مهمی نبوده اند و همچنین انگیزهها و امکاناتی که در حوزه پژوهش وجود دارد و ارائه راهکارها و پاسخ به نقدها و ارائه طریق یکی از جدیترین مباحث در این حوزه است.
حجت الاسلام غفاری یادآور شد: سوالات متعددی در حوزه آسیب شناسی پژوهش و ارائه راهکارها وجود دارد که یکی از آسیبها اکتفا به مباحث موضوع محور است که در حوزه علوم انسانی خیلی دیده میشود و باعث شده که از مسأله محوری دور شویم و یا کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: آسیبی که این بحث میزند این است که از مسائل عینی و ملموس و انضمامی جامعه فاصله میگیریم و به مباحث انتزاعی و مفهومی نزدیک میشویم که این پژوهشها نیز در نهایت گرهای از مشکلات نمیگشاید، به همین دلیل بحث و ارائه نظر و راهکار در این عرصه اهمیت دوچندانی دارد.