۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۶۸۷۰۸
رییس اداره تبلیغات نیشابور مطرح کرد؛

حوزه سکولار نمی تواند تمدن ساز باشد

حوزه سکولار نمی تواند تمدن ساز باشد
خراسان رضوی - حجت الاسلام جهانشیری گفت: بی تفاوتی در مقابل سرنوشت انقلاب خطای نابخشودنی است، حوزه های علمیه می توانند نرم افزار صدور انقلاب به سرتاسر جهان باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا جوانشیری، رییس اداره تبلیغات نیشابور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به نقش حوزه های علمیه در گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: متن بیانیه گام دوم باید مبنای علمی و عملی حوزه های علمیه باشد، حوزه های علمیه باید در عملیاتی کردن این سند مهم تمدنی پیشتاز باشند.

وی با بیان این که برخورد جدی و علمی با این بیانیه توقع مردم از حوزه ها و دانشگاه است، گفت: تشریح بندهای مهم و سرنوشت ساز مندرج در بیانیه گام دوم بخصوص اهداف تمدنی این بیانیه برای طلاب جوان در قالب های آموزشی حوزه های علمیه از الزامات عملیاتی کردن آن در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام جهانشیری افزود: بیانیه گام دوم می تواند مبنای تحول در حوزه های علمیه باشد، تحولی که خروجی آن حوزه علمیه تراز اسلام و انقلاب خواهد بود، تحول در سیستم آموزشی حوزه و دانشگاه مقدمه مهمی در راستای ورود به دروازه تمدن سازی است، بروزرسانی روش های آموزشی و تبلیغی و محتوایی از مهمات نهضت تحولی در حوزه ها و دانشگاه ها است همچنین تربیت نسل جوان مومن انقلابی تحول خواه در بستر حوزه های علمبه از الزامات حوزه های تمدن ساز است.

رییس اداره تبلیغات نیشابور در خصوص تمدن سازی در گام دوم انقلاب، ابراز کرد: حوزه های علمیه برای نقش آفرینی در حوزه تمدن سازی باید بدون  تغییر در ارزش ها در روش های خود بصورت جدی بازنگری کند، حوزه تمدن ساز حوزه تمام ساحتی است، بیرون رفتن از قالب های کلیشه ای و ثابت و قدیمی در تاثیرگذاری فرهنگی توسط حوزه ها برای تمدن سازی ضرورتی غیرقابل انکار است.

وی بیان داشت: حوزه علمیه در کنار پرداختن به مباحث فقهی و اصولی مورد نیاز، نباید از پیوست اجتماعی به این آموزش ها غافل شود، تربیت طلاب فاضل و با مهارت در ورود به مباحث اجتماعی از بایسته های تمدن سازی است.، تغییر در روش های تبلیغ و بهره گیری از روش های نوین می تواند حوزه های ما را در تمدن سازی کمک کند، حوزه تمدن ساز باید بتواند به نیازهای اجتماعی پاسخ دهد و در هیچ موضوعی بدون موضع نباشد.

حجت الاسلام جوانشیری ابراز کرد: از آنجا که در بیانیه گام دوم حضرت آقا روی نسل جوان کشور برای تمدن سازی حساب ویژه ای باز کرده اند، حوزه های علمیه نیز باید برای تمدن سازی نگاه تمدنی داشته و در این مسیر به نسل جوان اعتماد کند، حوزه های ما باید برای تمدن سازی نگاه جهانی داشته باشند و برای نقش آفرینی موثر در تحولات جهانی برنامه ریزی کنند.

رییس اداره تبلیغات نیشابور ابراز داشت: تشنگی امروز بشریت به معنویت امری روشن و غیر قابل انکار است حوزه تمدن ساز باید برای برطرف کردن این تشنگی آمادگی داشته باشد.

وی در مورد رسالت حوزه علمیه و طلاب در مورد صدور انقلاب و تبیین اسلام ناب، گفت: حوزه های علمیه باید نسبت خود با اصل انقلاب و ولایت را با صراحت و افتخار مشخص کرده و فریاد بزند همچنین از این میراث گرانقدری که حوزه های علمیه در تحقق آن نقش مهمی داشتند، حراست کند.

حجت الاسلام جوانشیری با بیان این که حوزه سکولار نمی تواند تمدن ساز باشد، بیان داشت: امروزه در دنیا و در کشور خود ما، مردم انقلاب اسلامی را تجلی اسلام ناب و مکتب تشیع می دانند و حوزه های علمیه را پایگاه اصلی حدوث و بقاء انقلاب بر می شمارند لذا بی تفاوتی در مقابل سرنوشت انقلاب خطای نابخشودنی است، حوزه های علمیه می توانند نرم افزار فرایند صدور انقلاب به سرتاسر جهان باشند.

رییس اداره تبلیغات نیشابور ابراز کرد: وقت گذاشتن برای صدور انقلاب نه هزینه بلکه سرمایه گذاری است باید دانست که درپرتو صدور انقلاب می توان در جهانی سازی مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام موفق شد. ما برای احیاء تمدن عظیم اسلامی می توانیم به انقلاب اسلامی تکیه و اعتماد کنیم.

وی افزود: امروز دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام با ترویج چهره کاریکاتوری و خشن از اسلام و فرقه سازی  تلاش می کنند توجه مردم دنیا را از انقلاب اسلامی که پرچم دار اسلام ناب است بگیرند. حوزه های علمیه به عنوان مدافعان حقیقت دین و اسلام باید به میدان بیایند، تبیین حقیقت اسلام در مقابل اسلام های آمریکایی و انگلیسی مهمترین اقدام در راستای تمدن سازی است واین رسالت بزرگی است که تنها از حوزه های علمیه انتظار می رود.

حجت الاسلام جوانشیری در مورد میزان بهره گیری حوزه های علمیه از رسانه های نوین در جهت ترویج اسلام ناب و صدور انقلاب، گفت: اگر بخواهیم ورود حوزه و طلاب جوان به فضای مجازی را با گذشته مقایسه کنیم که البته قابل مقایسه نیست، پیشرفت هایی حاصل شده است اما اگر بخواهیم نسبت به نقطه مطلوب و آرمانی حوزه ها را بسنجیم هنوز فاصله بسیاری داریم.

رییس اداره تبلیغات نیشابور افزود: طلاب جوان با راهبری و برنامه ریزی حوزه های علمیه باید ورود جدی، هدفمند و تاثیرگذار در پهنه گسترده فضای مجازی که محل بیتوته دائمی نسل جوان ما است را داشته باشند.

وی ابراز داشت: جدی گرفتن ظرفیت فضای مجازی در تمدن سازی و مبارزه با آسیب های اجتماعی که مانع برای تمدن سازی است باید مورد اهتمام برنامه ریزان حوزه های علمیه باشد، بیانیه گام دوم بر ضرورت ورود هدفمند به این حوزه مهم تاکید دارد این تاکید مبتنی بر واقع نگری حضرت آقا است که باید جدی گرفته شود./864/

جواد رستمی
ارسال نظرات