۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۶۴۶۴۸
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

صبر برای انسان محب خدا آزمون الهی است

صبر برای انسان محب خدا آزمون الهی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی بهترین راه برای نیل به فضیلت صبر و رهایی از تلخی آن را وصول به مقام والای محبت دانست و گفت: صبر برای انسان محب آزمون الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم، به تبیین موضوع صبر در قرآن و آموزه‌های دینی پرداخت.

وی افزود: در فرهنگ معارف و آموزه‌های دینی صبر به معنای سکوت و سکون نیست بلکه به معنای مقاومت و ایستادگی و خوب آزمون دادن در برابر دشواری‌ها و ناگواری‌های زندگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: به بیان دیگر صبر در حوزه‌های گوناگون زندگی انسان را پخته و آبدیده می‌کند و از او انسانی باصلابت، بااراده و پرتحمل می‌سازد، اطاعت و بندگی و تکلف تکلیف‌ها را به جان خریدن به مؤمن قوت و قدرت می‌بخشد و ثبات قدم می‌دهد: «مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمّا قَوِیَتْ عَلَیهِ النِیَّه» با قوت اراده، بدن احساس ضعف نمی‌کند «من اطاع الله عزوجل قوی».

وی تصریح کرد: با صبر بر طاعت انسان به عزت و قوت راه می‌یابد و با این توانمندی به غیر خدا نمی‌برد و اگر شکایت دارد: «قَالَ إِنَّمَا أَشْکو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَی اللَّهِ»؛ من غم و اندوه هم را فقط به خدا شکوه می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: امام علی (ع) هم می‌فرماید: «إِلَی اللَّهِ أَشْکو مِنْ مَعْشَرٍ یعِیشُونَ جُهَّالاً وَ یمُوتُونَ ضُلَّالاً»؛ یعنی به خدا شکایت می‌برم از دست کسانی که جاهل می‌زیند و گمراه می‌میرند.

وی افزود: صبر تلخ است ولی تلخی آن جزء ذات و ضروری آن نیست. دلیل این سخن آن است که آن‌ها که طعم شیرین محبت را چشیده باشند هیچ تلخی را احساس نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بهترین راه برای نیل به فضیلت صبر و رهایی از تلخی آن وصول به مقام والای محبت است، اظهار کرد: به دلیل آن‌که صبر برای انسان محب آزمون الهی است، صبر بر سختی و مصیبت تلخی ندارد و یا شیرین است.

وی تصریح کرد: انسان مؤمن عالم را محضر خدا می‌بیند و حضور در محضر کیمیایی است که عُسر را به یُسر، تلخی را به شیرینی و ناگواری را به گوارایی دگر می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام حسین (ع) در سخت‌ترین شرایط روز عاشورا و مصیبت شهادت شیرخوارش فرمود: «لا هَوِّن علّی مانَزَلَ بی انه بعَینِ الله»؛ یعنی سنگینی این رخداد را یک چیز بر من آسان می‌سازد و آن این است که تو می‌بینی./9314//310/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات