۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۶۵۷۳۴۹
آتش به اختیار (۲۴)

پایگاه‌های بسیج؛ هسته‌های کوچک آتش به اختیار

پایگاه‌های بسیج؛ هسته‌های کوچک آتش به اختیار
به پایگاه‌های برتر بسیج رفتیم تا آن‌ها را به‌عنوان نمونه‌ای فرهنگی برای پایگاه‌ها و هسته‌های دیگر معرفی کنیم و میزان موفقیت بسیج در زمینه فرهنگ را مورد بررسی قرار دهیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سازمان بسیج مستضعفین از سال ۱۳۵۸ عهده‌دار برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی نیرو‌های مردمی برای فعالیت در عرصه‌های گوناگون از سازندگی، جنگ بود و امروز از عناصر اصلی، مهم و تأثیر گذار فرهنگ است.

از آن جایی که هدف اصلی آتش به اختیار در حوزۀ فرهنگ است به پایگاه‌های برتر کشوری استان قم رفتیم تا آن‌ها را به‌عنوان نمونه‌ای فرهنگی برای پایگاه‌ها و هسته‌های دیگر معرفی کنیم و نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید چند پایگاه برتر کشوری سپاه استان قم را در گفت‌وگو با اعضا و فرماندهان آن پایگاه‌ها بررسی کنیم. بخش اول از این گزارش دو بخشی پیرامون فعالیت این مجموعه‌ها را تقدیم مخاطبین محترم می‌کنیم.



پایگاه مقاومت بسیج قمربنی هاشم

پایگاه مقاومت بسیج قمربنی هاشم، قدیمی‌تر از مسجد محل، یعنی مسجد حضرت ابوالفضل است. پایگاه حاضر در خیابان فردوسی، نبش کوچه ۱۰ قرار دارد. محسن بژونتن، فرمانده پایگاه و فرمانده حوزه مقاومت شهید برزنده، سید مصطفی نقیب، مسؤول حلقه‌های صالحین پایگاه و حجت‌الاسلام امیر مرادیان مربی پایگاه بودند که در این گفت‌وگو حضور یافتند و به بیان نکاتی پیرامون فعالیت‌های پایگاه خود پرداختند.
 
حضور فعال نوجوانان در پایگاه و فعالیت آن‌ها در مسجد از همان ابتدای ورود به مسجد و فضای پایگاه توجه من را جلب کرد. البته از نظر وضع ظاهری برخی از نوجوانان به اقتضاء محله چندان ظاهر بسیجی نداشتند؛ اما همین حضور و فعالیت آن‌ها در مسجد نکته مثبتی است.

محسن بژونتن، فرمانده پایگاه به بیان شیوه تأسیس پایگاه مقاومت بسیج و مسجد حضرت ابوالفضل پرداخت و سپس مشروحی از فعالیت‌های پایگاه خودشان را ارائه داد: «طرح شهید بهنام محمدی را داریم و هر شب ۳۵ نفر در برنامه شبی در مسجد حضور می‌یابند.
 
این رفاقت و جاانداختن در مسجد وجود دارد. مسابقه روبیک برگزار کرده‌ایم و امروز کسی را داریم که می‌تواند نزدیک ۱۲ ثانیه روبیک را درست کند. یکی از موفقیت‌های ما در این مسجد این بود که هر دوستی آمد در این مسجد با هر روشی دوست داشتیم او را جذب کنیم؛ مثلاً آقای نقیب یا حاج‌آقای مرادیان را شناخته‌ایم اگر حرفی بزنند قبول می‌کنیم؛ زیرا بعضی‌ها جوهره کار را دارند و در این مسجد ما همه با هم هستیم و مشکلات را بین خودمان حل می‌کنیم.»
 
گفتنی است طرح شهید بهنام محمدی، طرحی بود بین سازمان بسیج و سازمان آموزش و پرورش که پایگاه‌ها بسیجیانی را برای آموزش به ردۀ بالاتر خودشان معرفی می‌کردند و پس از گذراندن دورۀ آموزشی، آن‌ها می‌توانستند با حضور در مدارس به جذب بپردازند.

فرمانده پایگاه قمربنی هاشم درباره فعالیت‌های فرهنگی و جهادی ادامه داد: «ما سال گذشته دو فیلم «۲۳ نفر» و «منطقه پرواز ممنوع» را اکران کرده‌ایم که خیلی از هزینه‌های آن را اعضای پایگاه با کمک خیر پرداختند. مسجد از فعالیت‌های فرهنگی ما راضی است. در دوران کرونا دوستان بسته‌های معیشتی را چند مرحله و حتی بیرون از محدوده دادند. پایگاه ما نیز تنها پایگاهی بود که ۴۳ میلیون تومان پول برای کمک به مردم جمع‌آوری کرد.»

سید مصطفی نقیب، مسؤول صالحین پایگاه به بیان فعالیت‌های هنری پایگاه پرداخت و  عنوان کرد: «ما در رده سنی پایین‌تر برای پرورش خلاقیت آن‌ها کلاس‌هایی مثل کاردستی داریم که با وسایل بازیافتی و اشیاء مختلف چیز‌های متنوعی درست می‌کردند. ما بحث آیین نگارش را دنبال کردیم تا کسانی که علاقه‌مند هستند تا حدی نویسندگی را یاد بگیرند؛ اما، چون بچه‌ها توجیه نبودند و مشکلی برای استاد پیش آمد کلاس رها شد؛ البته ما برای این اتفاقات اقدام کرده‌ایم و اگر اعضا استقبال کنند و استاد پیدا کنیم دوباره در این زمینه اقدام کنیم.»

نقیب در توضیح آموزش‌های فتوشاپ و تدوین نیز ادامه داد: «ما در زمینه فتوشاپ چند سری و پیاپی کلاس‌هایی برگزار کرده‌ایم و خیلی از بچه‌های ما خودکفا شده‌اند؛ اما برای تدوین تلاش کردیم کلاسی برگزار کنیم؛ اما همچون کلاس نویسندگی به‌دلیل عدم آمادگی اعضا برگزار نشد. البته قصد داریم امسال با نرم افزار پریمیر دورۀ تدوین را برگزار کنیم.»

بژونتن نیز به برگزاری سیر مطالعاتی برای افراد فعال در پایگاه اشاره کرد و گفت: «آقای حائری زمانی آمدند و ما سیر مطالعاتی شهید مطهری را شروع کرده‌ایم؛ البته الآن دنبال نمی‌شود. همچنین آقای حائری بحث ولایت فقیه را مطرح کردند. بعد از ایشان ما به آقای سلیمانی رسیده‌ایم و اگر دنبال این کار نباشیم ضرر کرده‌ایم.»
 
حجت‌الاسلام امیر مرادیان، مربی پایگاه نیز به بیان چندین اشکال و کمبود پرداخت و اظهار داشت: «ما نسبت به بحث کلاس‌های تدوین و فتوشاپ حداقل برای یک اتاق تدوین باید ۵ یا ۶ سیستم داشته باشیم و بعد از یک‌سال تلاش و پشت‌کار توانستیم ۵ یا ۶ سیستم را با کمک دوستان و کمک‌های مردمی خیرین تهیه کنیم. کار‌های خوبی که شکل گرفته است رسانه‌ای نمی‌شود و این از ضعف‌های مجموعه‌های فرهنگی است.

اگر ما بدانیم کدام مجموعه‌ها چه فعالیت‌هایی داشته‌اند تا باعث هم‌افزایی مجموعه‌های بسیج شود. حداقل این موضوع در سطح پایگاه‌های مقاومت است تا مجموعه‌ها نکات مثبت خودشان را به اشتراک بگذارند. نکتۀ دیگر این است که ظرفیت‌سازی برای این‌طور کار‌ها از کم کاری خودمان است.
 
بحث دیگر نیز این است که اساتید نایاب شده‌اند، مخصوصاً اساتیدی که بخواهند برای مثال در زمینۀ تاریخ و جریان‌شناسی خبره باشند و در این مجموعه بخواهیم بیاوریم سخت است مگر این که این همکاری حوزه علمیه با پایگاه‌های مقاومت منجر به برگزاری این برنامه‌ها و دوره‌ها شود که حوزه علمیه بیاید در آن جریان‌هایی که می‌تواند اساتید خودش را برای برگزاری چنین دوره‌هایی در اختیار ما قرار دهد.
 
حوزه علمیه باید مانند مادر به توان‌بخشی مجموعه‌های فرهنگی بپردازد. من می‌گویم مطالبه باید از جانب حوزه باشد، همچنین که باید حوزه‌های مقاومت و ناحیه مقاومت مطالبه خود را از پایگاه‌های بسیج داشته باشد، این همکاری بین مجموعه حوزه مقاومت و حوزه علمیه باعث می‌شود شاهد ثمرات آن‌ها باشیم و یکی از ضعف‌های ما در همین عدم همکاری است که دود آن دارد به چشم مجموعه‌هایی مثل ما می‌آید.»
 
به طور کلی، این پایگاه ارتباط خوبی با هیأت امنای مسجد محل برقرار کرده و فعالیت‌های خوبی را نیز پیگیری کرده بودند. در زمینه جذب یکی از پایگاه‌های موفق بود و همچنین این پایگاه در زمینه برگزاری دوره‌های فتوشاپ پیشرفت‌های خوبی داشت. البته پایگاه قمربنی هاشم برای برگزاری دوره سیر مطالعاتی شهید مطهری نیز اقداماتی کرده بود که به چندان توفیقی دست نیافته است.


پایگاه مقاومت بسیج حکیمه خاتون

بافت ساختمانی محدودۀ پایگاه مقاومت بسیج خواهران حکیمه خاتون، آپارتمانی است. پرواضح است که جمعیت بیشتری نیز در این محدوده زندگی می‌کنند. این پایگاه محدودهٔ خود ۱۸ مجتمع آپارتمانی دارد که از این تعداد ۸ مجتمع مخصوص طلاب و روحانیون و ۱۰ مجتمع برای مردم عادی هستند.
 
ابتدای ورودم به فضای دفتر فرماندهی پایگاه، کتابخانه‌ای را دیدم که در آن کتاب‌های ارزشمند مختلفی بود و این می‌توانست نوید دهندۀ این موضوع باشد که این پایگاه بر خلاف پایگاه قبل کمی اوضاع فرهنگی متفاوت‌تری را دنبال می‌کند، اوضاعی که به طور قطع به خاطر آن مجتمع‌های حوزوی‌نشین برای این پایگاه ایجاد کرده است.

محمدی مسؤولیت فرماندهی این پایگاه را برعهده داشت و او نیز به بیان فعالیت‌های فرهنگی مجموعه خودشان پرداخت و گفت: «پایگاه ما در جشنوارهٔ کشوری مالک اشتر در سال ۱۳۹۷ شده است. پایگاه ما توانسته در جذب نوجوانان موفق باشند که آن نوجوانان الآن آتش به اختیار شده‌اند.

ما در جشنی که به مناسبت روز دختر داشتیم بالای ۱۰۰ دختر حضور داشتند که قریب به اتفاق در بیش‌تر مراسم‌های ما شرکت می‌کنند و فعالیت دارند. ما اولین پایگاهی بودیم که برای پخت غذای گرم و رساندن به دست بیماران پیش‌قدم شدیم و این موضوع را روابط عمومی بسیج کل کشور در تماس با بنده اعلام کردند.»
 
لازم به ذکر است جشنوارۀ مالک اشتر، جشنواره‌ای است که در آن نمونه‌ها و الگوهای موفق بسیج هر سال پس از ارزیابی معرفی می‌شوند تا الگویی برای پایگاه‌های مقاومت دیگر باشند./882/ز504/ف
ارسال نظرات