۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۵۰۷۳۲
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم مطرح کرد:

برنامه میدون مانع دلالی و رانت‌های اطلاعاتی در حوزه کارآفرینی می‌شود

برنامه میدون مانع دلالی و رانت‌های اطلاعاتی در حوزه کارآفرینی می‌شود
حجت الاسلام فلاحتی گفت: برنامه میدون با اطلاع‌رسانی صحیح ‌می‌تواند مانع از دخالت افراد سودجو، دلالان و رانت‌های اطلاعاتی در حوزه کارآفرینی و تولید شود.

 به گزارش خبرگزاری رسا، «فرهاد فلاحتی» نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: صداوسیما با مخاطب فراوانی که دارد می‌تواند تأثیرگذاری فراوانی در تولید بومی داشته و نقش عمده‌ای را در زمینه تشویق و معرفی کارآفرینان ایفا کند، به ویژه در شرایطی که ما در تحریم هسیتم و اقتصاد مقاومتی جزء اولویت‌های اول ماست.

وی ادامه داد: از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی توجه به تولید ملی است که یک بخش آن توجه به تولیدات، صنایع و کارخانجات و یک بخش آن هم اعتمادی است که مردم به این بخش از صنعت و کسانی که ایده‌ای برای خلق ثروت و تولید دارند. من با توجه به سفرهایی که داشتم شاهد هستم مردم بسیاری از نقاط مختلف کشور از خیلی از برنامه‌های دولت در بحث‌های سرمایه‌گذاری و کمک‌هایی که انجام می‌شود بی‌خبرند و اطلاعی از روند کاری که باید برای پیشرفت و تعالی کارشان انجام دهند و پیگری کنند ندارند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم اضافه کرد: مثلا ما می‌آئیم در مجلس مصوب می‌کنیم دولت چندین میلیارد تومان را از صندوق اعتبار ملی برای کار و تولید برداشته و در اختیار کارآفرینان در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی، تولید، صنعت، معدن و غیره قرار دهد، خوب این خیلی خوب است ولی وقتی ما می‌رویم به سمتی که چه کسانی از آن منتفع شدند می‌بینیم معمولا افراد خاصی هستند که توانستند از این روال با خبر شوند که مسیر اداری آن چه هست و متأسفانه خیلی از افرادی که واجد شرایط هستند در این میان از هدف اصلی مجلس و آن چیزی که برایش برنامه‌ریزی شده کلا بی‌خبرند.

 فلاحتی با تأکید بر اینکه خیلی از روستائیان ما در مرز و مناطق کم جمعیت ایده دارند اما نمی‌دانند برای خلق آن باید چه کار کنند، گفت: من فکر می‌کنم تنها جایی که می‌توان به آن اطمینان کرد و در آن روش‌ها را توضیح داد، امکانات را شناسایی کرد و در مسیر بعدی با کسانی که این کار را انجام دادند آشنا شد، برای معرفی آنها برنامه ساخت و جشنواره برگزار کرد تا مشوقی باشد برای دیگران صداوسیما است از طرف دیگر این افراد با حضور در برنامه‌هایی همچون میدون می‌توانند جلب سرمایه کنند.

وی همچنین بیان کرد: ببینید ما در طی یک دهه گذشته تا حالا آمدیم برای برخی از مشاغل سرمایه‌گذاری کردیم، آموزش هم دادیم، مثلا در بحث صنایع در حوزه زنان سرپرست خانوار، زنان خانه‌دار ما که در ناطق دوردست زندگی می‌کنند و صاحب هنر هستند خوب این کار انجام شد، اما یک حلقه مفقوده در آن ماند و آن چه بود معرفی محصول‌شان به جامعه و بازارهای فروش نتیجه این شد که یک بازار دلالی شکل گرفت.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس دهم در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال بانوی محترم ایرانی با بهترین شیوه و با زحمت و تلاش فرش می‌بافد، آموزش آن را دیده، وامش را گرفته و در نهایت چند تخته فرش دستش می‌ماند و نمی‌تواند آنها را به دست مصرف‌کننده برساند، چون نمی‌داند چه کارش کند و برایش تعریف نشده یک عده‌ای دلال سودجو وارد بازار فروش می‌شوند آن را با یک ثمن کم می‌خرند و با قیمت‌های بسیار گزاف در داخل و خارج از کشور به فروش می‌رسانند. این حلقه را چه کسی می‌خواهد پوشش دهد به نظرم یک بخش مهمش برمی‌گردد به صداوسیما که به عنوان حلقه واسط عمل کند.

این نماینده همچنین عنوان کرد: یعنی به این وسیله هم آن قشری که آموزش دیدند، تسهیلات گرفتند و تولید دارند و الان جنس در دست‌شان مانده چون آن حلقه آخر یعنی بازاریابی برای‌شان محقق نشده شناسایی شده و به بیان مشکل خود می‌پردازند و هم اینکه مسؤلان به عنوان کسانی که دنبال حل این مشکلات هستند و آقایان در دولت می‌توانند، صدای این ها را بشنوند، که آقایان دولت شما که آمدید آموزش دادید، تسهیلات دادید درود بر شما، اما این بنده خدا را وسط کار رها کردید، در حوزه کارآفرینی هم همین طور است.

فلاحتی در پایان با توضیح اینکه مثلا فرد آمده تراش سنگ عقیق را یاد گرفته اشتغال ایجاد کرده و در خانه کار می‌کند، تصریح کرد: خوب خیلی خوب است اما این محصول کجا می‌رود، چه کسی آن را می‌خرد، دسترنجش به دستش می‌رسد یا نه، به نظرم اینها همه‌اش برمی‌گردد به مباحث اطلاع‌سانی ما که جلوی رانت‌های اطلاعاتی گرفته شده و شیوه‌های تشویقی برای جامعه هدف انجام شود و از طرفی هم خود افرادی که وارد صحنه‌های تولیدی می‌شوند تشویق شوند، یک بخش عمده از آن هم برمی‌گردد به رسانه ملی ما و برنامه‌هایی نظیر میدون که نقش واسطه‌ای و اطلاع‌رسانی خود را در این زمینه ایفا کنند./998//203/خ

میثم صدیقیان
ارسال نظرات