۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۴۲۴۷۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

تحلیل معرفتی از رخداد شیوع بیماری کرونا در کشور

تحلیل معرفتی از رخداد شیوع بیماری کرونا در کشور
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: تمام امور نامطلوب و منحوس مثل پدیده شیوع ویروس کرونا شرّی نسبی‌اند و حتماً خیری در آن نهفته است والا امکان هستی‌یابی نمی‌داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان استانی، به تحلیل معرفتی از رخداد شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت.

وی با اشاره به معرفتِ قرآنیِ نظامِ احسن، اظهار کرد: از حقایق قرآنی، زیباترین بودنِ نظام آفرینش است و نظریه قرآنی «نظام احسن» و «الَّذِی أَحْسَنَ کلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ» به این معناست که هر چه را خداوند آفریده است به‌گونه‌ای زیبا و جمیل خلق کرده است که از آن زیباتر ممکن نبوده و نیست وگرنه حتماً علم الهی به آن تعلق می‌گرفت و از قدرت الهی خارج نبود و گستره لطف و بخشش الهی از آن فروگذاری نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: ازاین‌جهت در عالم شرّ مطلق و چیزی که بد صد درصد باشد نه‌تنها وجود ندارد بلکه امکان وجودی ندارد؛ بنابراین تمام امور نامطلوب و منحوس مثل پدیده شیوع ویروس کرونا شرّی نسبی‌اند و حتماً خیری در آن نهفته است والا امکان هستی‌یابی نمی‌داشت.

وی تصریح کرد: چون چیزی در این عالم نیست که هیچ خیری در آن نباشد؛ به همین دلیل امام عسکری (ع) می‌فرمایند: «ما مِن بَلِیّةٍ إلاّ و لله فی‌ها نِعمَةٌ تُحیطُ بِها» و تأکید می‌کند تمام گرفتاری‌ها و بلاها را، نعمتی از خداوند در بَر گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: علاوه بر این به فرمایش امام خامنه‌ای در دعا می‌خوانیم: «یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمورَ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام»؛ وقتی کارها گره می‌خورد، وقتی به حسب ظاهر بن‌بست به وجود می‌آید، گاهی خدای متعال از یک گوشه این بن‌بست یک راهی باز می‌کند که «لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام» هرگز وَهم بشر و اندیشه انسانی به آن نرسیده بود؛ چنین چیزی وجود دارد.

وی افزود: این از دعاهای پیامبر اکرم (ص) است که «یَا مَنْ إِذَا تضایقت الْأُمُورِ فَتَحَ لَنَا بَاباً لَمْ تَذْهَبُ إِلَیْهِ الْأَوْهَامُ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْتَحْ لأموری المتضایقة بَاباً لَمْ یَذْهَبْ إِلَیْهِ وَهْمٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: جالب است بدانیم مجاهد نستوه جناب سید حسن نصرالله در بیان عوامل پیروزی حزب‌الله را در جنگ ۳۳ روزه با اشاره به ایمان قوی رزمندگان توکل به خدا و توسل اشاره کرده و خواندن این دعا را نیز مؤثر دانسته است، ایشان در دست‌نوشته‌ای متن دعای فوق را نوشته و در انتهای آن این فراز را نیز اضافه کرده است: «یَا بقیه‌الله اغثنا! یا بقیه‌الله ادرکنا!»./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات