۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۶۳۲۵۵۵
تولیت مدرسه علمیه مروی:

خداوند اول و آخر مطلق است

خداوند اول و آخر مطلق است
آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند اول و آخر مطلق است، گفت: پروردگار حقیقتی تو در تو است و کسی نمی تواند این حقیقت را درک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار با اشاره به فرازی از توحید صدوق در همین مدرسه علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام علی(ع) می فرمایند: در ذهن و عقل صاحبان فکر چیزی از اندازه گیری عظمت حق تعالی خطور نمی کند.

وی افزود: همچنین فرمودند: خداوند بعید است در قوای موجودات محدود قرار گیرد چون خلاف مخلوقات است؛ البته از جهت ذهنی ذهن آدمی نسبت به موجودات خارج نیز چنین است چرا که خارج آنگونه که هست در ذهن آدمی قرار نمی گیرد و باید با علم حضوری و شهودی درک کرد که مدرک حضوری هم ناقص است.

آیت الله تحریری ذات اقدس اله را نامتناهی توصیف کرد و گفت: حق تعالی به این خاطر در ذهن آدمی جای نمی گیرد چون ذات اله نا متناهی و حقیقت عینی است در حالی که مخلوقین شباهتی به پروردگار ندارد. شیئ با همتای خودش شبیه می شود پس کسی که همتایی ندارد چگونه می تواند شبیه غیر شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: همه این امور مربوط به صفات سلبیه ذاتیه می شود بنابراین ذات حق تعالی این صفات سلبی را ندارد. صفات سلبیه برای ذات انواع مختلفی دارد، بعضی صفات سلبی نفی محدودیت مطلق می کند.

وی با بیان اینکه خداوند اولی است که چیزی قبل از او نیست، عنوان کرد: قبلیت پروردگار ذاتی است و زمان و مکان در آن راه ندارد بنابراین غیر از قبلیت ذاتی مطلق همه قبلیت ها خودشان قبلی دارند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند قبل مطلق است، گفت: خداوند آخر مطلق است؛ مقصود از این کلام به این معنا است که هر موجودی به او منتهی می شود و او به چیزی منتهی نمی شود پس او انتها ندارد. پروردگار حقیقتی تو در تو است و کسی نمی تواند این حقیقت را درک کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات