۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۶۳۰۹۴۰
آیت الله علوی‌گرگانی:

مسؤولان حق امانت مسؤولیت را ادا کنند

مسؤولان حق امانت مسؤولیت را ادا کنند
حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با با بیان این که همگان باید به مسؤولیت خودعمل کنند، گفت: اگر انسان کفر را بر ایمان ترجیح بدهد انسان هم جزو ظالمین قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی‌گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از فرماندهان عالی نیروی انتظامی سراسر کشور با بیان این که همه باید به وظایف شرعیه خودمان عمل کنیم، اظهار داشت: همه ما در دارای پست و مسؤولیت هایی هستیم که به گردن ما گذاشته شده و باید حق آنها را ادا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت در کشور افزود: خداوند متعال در قرآن گاهی مطالبی را در اختیار ما قرار می دهد که ما اهمیت توجه به دین را بیشتر متوجه می شویم از جمله این که دست روی افرادی گذاشته که خیلی اوقات مورد علاقه و محبت ما هستند ولی خداوند برای ابراز محبت به آنها شرایطی را وضع کرده است.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی در ادامه بیان داشت:خداوند خطاب به مؤمنان می‌فرماید: یکی از اصول تحقق ایمان مراقبت در برخورد با افراد است، قرآن می‌گوید: اگر دیدید یک فرد به اسلام و دین اهمیت می دهد به او محبت کنید ولی اگر کفر را بر ایمان ترجیح می دهد با این گونه افراد دوست نشوید حتی اگر از جمله پدران و برادران شما باشند.

وی با تأکید بر این که پدر جنبه ولایی بر فرزند دارد، گفت: طبق احکام شریعت تبعیت از فرامین پدر بر انسان واجب است و باید عمل کرد، اما باز در مسأله ضد دینی ولایت پدر کاری نمی‌تواند بکند مثل این که پدر بگوید: نماز نخوان! روزه نگیر! یا کارهای حرام را مرتکب شو! مطابق این آیه نباید حرف او را گوش کرد، هرچند با این حال انسان حق بی حرمتی به پدر و مادر را ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: در غیر این صورت اگر انسان کفر را بر ایمان ترجیح بدهد انسان هم جزو ظالمین قرار می گیرد، ظلم هم مطابق روایات بر سه قسم است؛ ظلمی که به هیچ وجه آمرزیده نمی‌شود ظلم در حق خدا و شریک قائل شدن برای خدا است همچنانکه در قرآن کریم می خوانیم که لقمان به فرزندش فرمود: «فرزندم برای خدا شریک قائل نباش که شرک ظلم بسیار بزرگی است».

وی ابراز داشت: ظلم نوع دوم ظلم به نفس است که امکان آمرزش دارد ولی نوع ظلم سوم که سخت تر است و رها نمی‌شود، حق الناس و ظلم کردن به دیگران است، چون فردای قیامت هم که می‌شود اگر انسان تمام اعمالش هم نیک باشد باید حقی که از دیگران داشته را ادا کند.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی تصریح کرد: طبق روایت به فردی که حق از دیگران بر گردن دارد، خطاب می رسد تو در دنیا باید قبل از مردن حلالیت می طلبیدی. حال که چیزی نداری از حسنات تو برداشته می‌شود و به صاحب حق داده می‌شود و وقتی می بینند که حسنات زیادی در پرونده ندارد از گناهان و عذاب های صاحب حق در پرونده او می گذارند./1330/

ارسال نظرات