تدریس مدیریت زمان در مدرسه آیت الله حق شناس تهران
خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت الله حق شناس تهران از تدریس مدیریت زمان برای طلاب پایه اول این مدرسه علمیه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجتالاسلام مهدی شهروزخواه، معاون پژوهشی مدرسه علمیه آیت الله حق شناس روشهای مطالعاتی آثار شهید مطهری را محور آموزش و پژوهش در این مدرسه دانست و گفت: در این خصوص، روش صحیح مطالعه کتب شهید مطهری را بررسی نمودیم و اهمیت این مسئله تبیین گردید.
وی عدم برنامهریزی صحیح، عدم وجود محرک در جو مطالعاتی، فشار حجم دروس حوزوی و سنگینی محتوایی در برخی آثار را از موانع اجرایی آموزش پژوهشمحور عنوان کرد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه آیتالله حقشناس گفت: در زمینه آگاهی از اهمیت کتب شهید مطهری و آشنایی با روشهای صحیح مطالعه که نیاز به بررسی داشت، حدود یک سال در مراکز حوزوی و مدارس علمیه قم و مشهد به دنبال تحقیق در زمینه مهارتهای پژوهشی بودیم و به دستاوردهای جالبی رسیدیم.
حجتالاسلام مهدی شهروزخواه در خصوص کلاسهای مهارتی در راستای روشهای مطالعاتی افزود: در حال حاضر طلبههای پایه یکم این مدرسه روش مطالعه و مدیریت زمان را باید بگذرانند و در پایه دوم و سوم به ترتیب با روشهای خلاصهنویسی، فیشبرداری، روش تحقیق و کتابشناسی آشنا گردند.
معاون پژوهشی مدرسه علمیه آیتالله حقشناس با اشاره به اهمیت تحقیقات علمی و آموزشهای روششناسی در حوزه مطالعات گفت: در پایه چهارم و پنجم روشهای نرمافزاری مطالعه و آشنایی با نرمافزارهای نو صورت میگیرد و در پایه ششم، طلاب، مسایل کنفرانسهای علمی به همراه تشریح کارهای مهارتی و تبلیغی پیرامون تحقیقات میدانی را پی میگیرند.
وی در خصوص برگزاری نشستها، همایشها و برگزاری اردوهای مهارتی اظهار داشت: در یک مرحله سه روزه به بررسی روشهای تحقیق پرداختیم و با برگزاری همایشها و نشستهای علمی از دیدگاه صاحبنظران در این زمینه استفاده کردیم و همچنین برای طلاب جدیدالورود و پایه یک، دورههای فراگیر روش تحقیق را برگزار نمودیم.
حجتالاسلام مهدی شهروزخواه خاطرنشان کرد: با توجه به پنج فاکتور مهم دانش، استعداد، علاقه، توانایی و علاقه به برطرف نمودن نقایص مطالعاتی طلاب پرداختیم و اشکالات آنها در کارگروههای تخصصی ویژهای برطرف شد، البته تشکیل کارگروهها به عهده خود طلاب گذاشته شد که در این راستا منابع مورد نیاز پیرامون مدیریت زمان در اختیار آنها قرار داده و استاد ویژهای برای تدریس این کتب آنها را همراهی میکرد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه آیتالله حقشناس افزود: در حال حاضر میخواهیم اردویی را تحت عنوان مسایل مهارتی جدید پیرامون روشهای تحقیق و مطالعه برگزار نماییم و با این کار هماهنگی ویژهای بین معاونت پژوهشی و آموزش ایجاد نماییم.
حجتالاسلام شهروزخواه خاطرنشان کرد: برای تصحیح سبک مطالعاتی، سیستمی را طراحی کردیم تا طلاب در مدت زمانی خاص، در گردهمایی دوستانهای که با همدیگر دارند روشهای مطالعاتی خود را با یکدیگر بحث مینمایند.
وی در همین خصوص با اشاره به عدم برگزاری کلاس آموزش روشهای مطالعه گفت: جهت آموزش روش مطالعه، تنها کتابهایی را در اختیار طلاب قرار میدهیم و آنها در مدت یک هفته با پیش زمینه مطالعاتی پیرامون این کتب آماده و در یک روز خاص گردهم آمده و به گفتوگو پیرامون مباحث مطالعاتی میپردازند.
حجتالاسلام مهدیشهروزخواه، ایجاد انگیزه تحقیقاتی و تشویق طلاب در جهت «پژوهشمحوری» را بااهمیت دانست و افزود: نقطه ضعفی که در آییننامههای آموزشی برخی مدارس وجود داشت این بود که نمره کتبی پانزده و کار تحقیقی نیز پنج نمره داشت اما راهکاری دیده شد که نمره کتبی بیست نمره باشد و نمرات تحقیقی طلاب به طور جداگانه ثبت و اضافه گردد تا معدل و نمره آنها از این طریق بالا بیاید، با اجرای این طرح طلاب به کارهای پژوهشی تشویق شدند، خصوصاً اینکه به تحقیقات گروهی نمره بیشتری را اختصاص دادیم.
معاون پژوهشی حوزه علمیه آیتالله حقشناس خاطرنشان کرد: ارایه جزوات علمی پیرامون روشهای تحقیقاتی برای طلاب جدیدالورود، تعریف آییننامههای اجرایی - پژوهشی، برای مدیران و آشنایی طلاب با ساختار پایاننامهها از دیگر برنامههای مدرسه در سال جاری است.
وی در پایان از اجرای برنامه گردآوری اطلاعات و اجرایی شدن آن از هفتم مهرماه خبر داد و تصریح کرد: دو سال است که کارهای بنیادی –پژوهشی را در سطح حوزه علمیه آیتالله حقشناس اجرایی میکنیم و قصد داریم بزودی بحث جمعآوری اطلاعات تحقیقی- علمی را شروع نماییم.
وی عدم برنامهریزی صحیح، عدم وجود محرک در جو مطالعاتی، فشار حجم دروس حوزوی و سنگینی محتوایی در برخی آثار را از موانع اجرایی آموزش پژوهشمحور عنوان کرد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه آیتالله حقشناس گفت: در زمینه آگاهی از اهمیت کتب شهید مطهری و آشنایی با روشهای صحیح مطالعه که نیاز به بررسی داشت، حدود یک سال در مراکز حوزوی و مدارس علمیه قم و مشهد به دنبال تحقیق در زمینه مهارتهای پژوهشی بودیم و به دستاوردهای جالبی رسیدیم.
حجتالاسلام مهدی شهروزخواه در خصوص کلاسهای مهارتی در راستای روشهای مطالعاتی افزود: در حال حاضر طلبههای پایه یکم این مدرسه روش مطالعه و مدیریت زمان را باید بگذرانند و در پایه دوم و سوم به ترتیب با روشهای خلاصهنویسی، فیشبرداری، روش تحقیق و کتابشناسی آشنا گردند.
معاون پژوهشی مدرسه علمیه آیتالله حقشناس با اشاره به اهمیت تحقیقات علمی و آموزشهای روششناسی در حوزه مطالعات گفت: در پایه چهارم و پنجم روشهای نرمافزاری مطالعه و آشنایی با نرمافزارهای نو صورت میگیرد و در پایه ششم، طلاب، مسایل کنفرانسهای علمی به همراه تشریح کارهای مهارتی و تبلیغی پیرامون تحقیقات میدانی را پی میگیرند.
وی در خصوص برگزاری نشستها، همایشها و برگزاری اردوهای مهارتی اظهار داشت: در یک مرحله سه روزه به بررسی روشهای تحقیق پرداختیم و با برگزاری همایشها و نشستهای علمی از دیدگاه صاحبنظران در این زمینه استفاده کردیم و همچنین برای طلاب جدیدالورود و پایه یک، دورههای فراگیر روش تحقیق را برگزار نمودیم.
حجتالاسلام مهدی شهروزخواه خاطرنشان کرد: با توجه به پنج فاکتور مهم دانش، استعداد، علاقه، توانایی و علاقه به برطرف نمودن نقایص مطالعاتی طلاب پرداختیم و اشکالات آنها در کارگروههای تخصصی ویژهای برطرف شد، البته تشکیل کارگروهها به عهده خود طلاب گذاشته شد که در این راستا منابع مورد نیاز پیرامون مدیریت زمان در اختیار آنها قرار داده و استاد ویژهای برای تدریس این کتب آنها را همراهی میکرد.
معاون پژوهشی حوزه علمیه آیتالله حقشناس افزود: در حال حاضر میخواهیم اردویی را تحت عنوان مسایل مهارتی جدید پیرامون روشهای تحقیق و مطالعه برگزار نماییم و با این کار هماهنگی ویژهای بین معاونت پژوهشی و آموزش ایجاد نماییم.
حجتالاسلام شهروزخواه خاطرنشان کرد: برای تصحیح سبک مطالعاتی، سیستمی را طراحی کردیم تا طلاب در مدت زمانی خاص، در گردهمایی دوستانهای که با همدیگر دارند روشهای مطالعاتی خود را با یکدیگر بحث مینمایند.
وی در همین خصوص با اشاره به عدم برگزاری کلاس آموزش روشهای مطالعه گفت: جهت آموزش روش مطالعه، تنها کتابهایی را در اختیار طلاب قرار میدهیم و آنها در مدت یک هفته با پیش زمینه مطالعاتی پیرامون این کتب آماده و در یک روز خاص گردهم آمده و به گفتوگو پیرامون مباحث مطالعاتی میپردازند.
حجتالاسلام مهدیشهروزخواه، ایجاد انگیزه تحقیقاتی و تشویق طلاب در جهت «پژوهشمحوری» را بااهمیت دانست و افزود: نقطه ضعفی که در آییننامههای آموزشی برخی مدارس وجود داشت این بود که نمره کتبی پانزده و کار تحقیقی نیز پنج نمره داشت اما راهکاری دیده شد که نمره کتبی بیست نمره باشد و نمرات تحقیقی طلاب به طور جداگانه ثبت و اضافه گردد تا معدل و نمره آنها از این طریق بالا بیاید، با اجرای این طرح طلاب به کارهای پژوهشی تشویق شدند، خصوصاً اینکه به تحقیقات گروهی نمره بیشتری را اختصاص دادیم.
معاون پژوهشی حوزه علمیه آیتالله حقشناس خاطرنشان کرد: ارایه جزوات علمی پیرامون روشهای تحقیقاتی برای طلاب جدیدالورود، تعریف آییننامههای اجرایی - پژوهشی، برای مدیران و آشنایی طلاب با ساختار پایاننامهها از دیگر برنامههای مدرسه در سال جاری است.
وی در پایان از اجرای برنامه گردآوری اطلاعات و اجرایی شدن آن از هفتم مهرماه خبر داد و تصریح کرد: دو سال است که کارهای بنیادی –پژوهشی را در سطح حوزه علمیه آیتالله حقشناس اجرایی میکنیم و قصد داریم بزودی بحث جمعآوری اطلاعات تحقیقی- علمی را شروع نماییم.
ارسال نظرات