آیت الله میرباقری:
کار و تلاش دولتمردان لازمه رسیدن به توسعه است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: هر دولتی برای اینکه به توسعه برسد باید زحمتی را متقبل شود حال اینکه این توسعه در راه خداپرستی باشد و یا در راه شرک و بت پرستی.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله سیدمحمد میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، صبح امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی، در جمع اهالی فرهنگ و هنر این استان اظهار کرد: زمانی که در قرآن کریم دستور داده شده است که با پیامبر باشید و تقوا پیشه کنید به دلیل این است که برای رستگار شدن و انجام اعمال صالح به پیامبر نیاز دارید و نام این عمل تقوا است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: در جنگ احد مسلمانان با سرپیچی از فرمان حضرت رسول (ص) شکست خوردند و این تصور غلط را در سر میپروراند که قطعا راه انتخابیشان حق نبوده و اعتقاد داشتند زمانی که میگویند: «قولوا لا إله إلا الله تفلحوا» باید راه و مسیر جنگ برایشان هموار شود و به پیروزی برسند، اما چون به پیروزی نرسیدند، پس راهشان حق نبوده است. درصورتی که اینگونه نیست و خدای متعال میفرماید: قومی نیست که بلا در آن نباشد و بر آن نبی نفرستاده باشیم. اگر مردم با انبیاء همراه و بر درهای ایمان و تقوا وارد شوند و دامن خود را از دنیا جمع کنند به تقوا خواهند رسید.
آیت الله میرباقری به آیات ۱۱۹ و ۱۲۰ سوره مبارکه توبه اشاره و تصریح کرد: خداوند در این سوره مبارکه میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ [۱۱۹]کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ...» یعنی زمانی که به شما میگویم با پیامبر باشید و تقوا پیشه کنید به دلیل این است که برای رستگار شدن و انجام اعمال صالح به پیامبر نیاز دارید که نام این عمل تقوا است و در این صورت از آسمان و زمین برای بندگان خیر و برکت میجوشد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: هر زمانی که انبیاء بر مردم نازل شدند سختی زمانه بیشتر از قبل شد که زمان فرعون نمونه کاملی برای این ادعا است.
وی ادامه داد: اگر به آیات پایانی سوره انبیاء دقت کنید میبینید که از سختیهای زمان پیامبر میگوید و سوره بعد از آن یعنی سوره انشراح در رابطه با آسانیها و آسودگیهای بعد از سختی میفرماید یعنی اینکه اگر سختی نباشد به آسانی نمیرسیم. اگر بار تکلیف خدا را بر دوش بکشیم به معنای کلفتی نیست بلکه در خود این تکلیف آسودگی و راحتی است مانند خوابیدن که در آن رنج و عذاب است و در بیداری نیمه شب آسانی و سعادت، اما انسان متوجه این مطلب نمیشود؛ لذا حرکت همراه پیامبر سخت نیست بلکه راهنما راه را به ما نشان میدهد و در واقع سختی راه بر دوش اوست.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر دولتی برای اینکه به توسعه برسد نیز باید زحمتی را متقبل شود حال اینکه این توسعه در راه خداپرستی باشد و یا در راه شرک و بت پرستی، گفت: اکنون سؤالی پیش میآید که جنگهای زمان پیامبر و شهادت و یا حتی واقعه کربلا و شهادت امام و یارانش در این راه خیر است یا شر؟ مطمعنٱ همگی خیر هستند درست است جنگ سخت و شر است، اما اگر برای خدا باشد خیر است؛ لذا هرجایی که امام محور باشد سراسر خیر است چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح و اگر از امام دور باشیم همه شر است حتی قدم زدنمان نیز سبب شادی کفار خواهد شد.
وی اضافه کرد: مؤمنان با راهی که انتخاب کردند یک هزار و ۴۰۰ سال است که در رنج و عذاب هستند، اما چرا خود را از رنج خلاص نمیکنند؟ زیراکه میدانند این رنج از همه خیرها خیرتر است لذا حاضر نیستند از ائمه و امامان (ع) فاصله بگیرند و میدانند که همه این رنجها روز قیامت توسط پیامبر (ص) جبران میشود. طرح پیامبر یک طرح ۴۰ الی۵۰ ساله نیست بلکه طرحی عظیم است و کسانی که افق نگاهی عظیم دارند متوجه این سعادت خواهند شد.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: مؤمن اگر بزرگ باشد ظهور و قیامت را نزدیک میبیند و میداند که پایان کار «ان مع العسر یسرا» است لذا با امید و آرامش بیشتری به مسیرش ادامه میدهد، اما اگر بزرگ نشود مسیر را طولانی میبیند و دیگر حوصله و تحمل ادامه مسیر را ندارد در واقع زمانی که دید انسان الهی باشد زمان برایش کوتاه میشود./۹۴۵۷/پ210/ب1
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: در جنگ احد مسلمانان با سرپیچی از فرمان حضرت رسول (ص) شکست خوردند و این تصور غلط را در سر میپروراند که قطعا راه انتخابیشان حق نبوده و اعتقاد داشتند زمانی که میگویند: «قولوا لا إله إلا الله تفلحوا» باید راه و مسیر جنگ برایشان هموار شود و به پیروزی برسند، اما چون به پیروزی نرسیدند، پس راهشان حق نبوده است. درصورتی که اینگونه نیست و خدای متعال میفرماید: قومی نیست که بلا در آن نباشد و بر آن نبی نفرستاده باشیم. اگر مردم با انبیاء همراه و بر درهای ایمان و تقوا وارد شوند و دامن خود را از دنیا جمع کنند به تقوا خواهند رسید.
آیت الله میرباقری به آیات ۱۱۹ و ۱۲۰ سوره مبارکه توبه اشاره و تصریح کرد: خداوند در این سوره مبارکه میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ [۱۱۹]کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ...» یعنی زمانی که به شما میگویم با پیامبر باشید و تقوا پیشه کنید به دلیل این است که برای رستگار شدن و انجام اعمال صالح به پیامبر نیاز دارید که نام این عمل تقوا است و در این صورت از آسمان و زمین برای بندگان خیر و برکت میجوشد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار کرد: هر زمانی که انبیاء بر مردم نازل شدند سختی زمانه بیشتر از قبل شد که زمان فرعون نمونه کاملی برای این ادعا است.
وی ادامه داد: اگر به آیات پایانی سوره انبیاء دقت کنید میبینید که از سختیهای زمان پیامبر میگوید و سوره بعد از آن یعنی سوره انشراح در رابطه با آسانیها و آسودگیهای بعد از سختی میفرماید یعنی اینکه اگر سختی نباشد به آسانی نمیرسیم. اگر بار تکلیف خدا را بر دوش بکشیم به معنای کلفتی نیست بلکه در خود این تکلیف آسودگی و راحتی است مانند خوابیدن که در آن رنج و عذاب است و در بیداری نیمه شب آسانی و سعادت، اما انسان متوجه این مطلب نمیشود؛ لذا حرکت همراه پیامبر سخت نیست بلکه راهنما راه را به ما نشان میدهد و در واقع سختی راه بر دوش اوست.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر دولتی برای اینکه به توسعه برسد نیز باید زحمتی را متقبل شود حال اینکه این توسعه در راه خداپرستی باشد و یا در راه شرک و بت پرستی، گفت: اکنون سؤالی پیش میآید که جنگهای زمان پیامبر و شهادت و یا حتی واقعه کربلا و شهادت امام و یارانش در این راه خیر است یا شر؟ مطمعنٱ همگی خیر هستند درست است جنگ سخت و شر است، اما اگر برای خدا باشد خیر است؛ لذا هرجایی که امام محور باشد سراسر خیر است چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح و اگر از امام دور باشیم همه شر است حتی قدم زدنمان نیز سبب شادی کفار خواهد شد.
وی اضافه کرد: مؤمنان با راهی که انتخاب کردند یک هزار و ۴۰۰ سال است که در رنج و عذاب هستند، اما چرا خود را از رنج خلاص نمیکنند؟ زیراکه میدانند این رنج از همه خیرها خیرتر است لذا حاضر نیستند از ائمه و امامان (ع) فاصله بگیرند و میدانند که همه این رنجها روز قیامت توسط پیامبر (ص) جبران میشود. طرح پیامبر یک طرح ۴۰ الی۵۰ ساله نیست بلکه طرحی عظیم است و کسانی که افق نگاهی عظیم دارند متوجه این سعادت خواهند شد.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: مؤمن اگر بزرگ باشد ظهور و قیامت را نزدیک میبیند و میداند که پایان کار «ان مع العسر یسرا» است لذا با امید و آرامش بیشتری به مسیرش ادامه میدهد، اما اگر بزرگ نشود مسیر را طولانی میبیند و دیگر حوصله و تحمل ادامه مسیر را ندارد در واقع زمانی که دید انسان الهی باشد زمان برایش کوتاه میشود./۹۴۵۷/پ210/ب1
ارسال نظرات