۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۶۱۰۹۴۹

استقلال یا وابستگی مسئله این است

استقلال یا وابستگی مسئله این است
حوزه علمیه در عمل آنطور که باید خود را با دستگاه ولایت و نظام اسلامی همساز نکرده است که این مسئله نیز به کوتاهی خوبان حوزه و کارشکنی خناسان سکولار برمی‌گردد.
به گزارش خبرگزاری رسا، استقلال حوزه علمیه اعم از مادی به معنای تامین منابع و بودجه و معنوی به معنای برنامه‌ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و ... غالباً در دو سطح مطرح می‌شود که در ذیل اجمالاً به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سطح اول: استقلال حوزه از دولت‌ها و قوا...
سطح دوم: استقلال حوزه از نظام اسلامی

استقلال و عدم وابستگی به معنای اول درست و صحیح است و استقلال و عدم وابستگی به معنای دوم غلط و نادرست است.

استقلال حوزه به معنای اول درست است، چون علی‌رغم اینکه قوه مجریه رکن مهمی از نظام اسلامی است، اما هنوز و با گذشت سالیان متمادی آنگونه که باید دچار انقلاب نشده است و برخی از ساختار‌ها و رویکرد‌های درون قوه‌ای هنوز آنطور که باید اسلامی نیست لذا وابستگی به این قوه نادرست و چه بسا خطرناک خواهد بود. بگذریم از اینکه متصدیان دولت‌ها در ادوار مختلف با چه کم و کیفی به اداره دولت پرداخته‌ا‌ند.

اما استقلال به معنای دوم به این جهت غلط و نادرست است که نظام اسلامی عصر غیبت تحت ولایت مطلقه‌ی فقیه و تحت امر نائب امام زمان عج است و حسابش از حساب دولت‌ها جدا است؛ لذا با توجه به اینکه حوزه علمیه مهد انقلاب و انقلابیون بوده است و این درهم تنیدگی رسالت حوزه و نظام اسلامی و باورِ سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست همواره خط بطلانی میباشد بر جدایی حوزه از نظام اسلامی.

البته ناگفته نماند که حوزه علمیه در عمل آنطور که باید خود را با دستگاه ولایت و نظام اسلامی همساز نکرده است که این مسئله نیز به کوتاهی خوبان حوزه و کارشکنی خناسان سکولار برمی‌گردد.

لذا باید هوشیار باشیم که ندای استقلال حوزه از چه حنجره‌ها و با چه انگیزه‌هایی سر داده می‌شود. /۹۹۹/د101/س
 
حسین کاوه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طارمیان
Iran, Islamic Republic of
۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
رسانه‌ باید بلندپروازی‌هایش را کم کند، به گوشه‌های دنج خود بازگردد و وفاداری مخاطبان اصلی خود را باز یابد.
0
0