تنبلی کلید تمام عقب ماندگی های بشری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در محفل احیای شب 21 ماه مبارک رمضان که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به اینکه سستی و عزم متزلزل اساس عقبماندگیها و مشکلات است، اظهار داشت: کسالت، تسویف، تفریط و تبانی از دایره واژگانی است که خبر از هدر دادن فرصتها و تنبلی در مواجهه با فرصتها میدهد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه کسالت و سستی را کلید همه عقبماندگیها و بدبختیهای جوامع دانست و گفت: تنبلیهای رایج در جوامع امروزی را میتوان به 5 گروه مختلف ردهبندی کرد.
عضوی هیئتعلمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه تنبلی دینی یکی از اقسام رایج تنبلی در جوامع مدنی است، ابراز داشت: سستی و نرمش در مواجهه با رسالتها و تکالیف ایمانی الگویی از سستیها است که قران کریم به مبارزه با آن برخاسته است.
وی ادامه داد: ولنگاری در مقابل واجبات دینی عقلا مذموم است و قران کریم در تائید این گزاره عقلی فرموده است«الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛ وای بر کسانی که از نمازشان غافلاند»
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی بابیان اینکه تنبلی اخلاقی یکی دیگر از نرمشهای مذموم امروز جوامع انسانی است، عنوان داشت: هر کس نفسش را رها کند مسلماً در مواجهه با مسائل هلاکت را تجربه خواهد کرد؛ بر این اساس ذلالت را میتوان پایان ولنگاری و بیهدفی و سستی در مواجهه با مسائل و برهنگی اخلاقی نفس توصیف کرد.
استاد حوزه علمیه قم تنبلی اجتماعی را از دیگر تنبلیهای خطرناک جوامع انسانی دانست و گفت: انسان باید نسبت به مسائل اطراف و مسائل اجتماعی احساس مسئولیت میکند، بر این اساس باید توجه داشت که بیخبری تصور غلط عمومی از مواجهه با مسائل و شیوه حل آنها است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه چهارمین مدل تنبلی رایج را تنبلی اقتصادی برشمرد و گفت: قسمتی از مشکل بیکاری و فقر به همین نوع از سستی اجتماعی برمیگردد که البته چنین مواجههای با فرصتهای بالأخص فرصتهای اقتصادی میتواند ریشه وارثت، کجفهمی و امیدهای کاذب باشد.
وی ادامه داد: راه مبارزه با سستی و تنبلی در یک جامعه ایمانی میتواند در ترویج و تثبیت روحیه خواستن خلاصه شود؛ بر این اساس باید به این نکته مهم توجه داشت تا انسان نخواهد هیچگاه اهدافش محقق نخواهد شد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در پایان معرفت و آگاهی را یکی از اساسیترین راههای مبارزه با سستی و تنبلی توصیف کرد و گفت: درک حقیقت گناه و نماز میتواند زمینه فراگیری تقوا باشد؛ بر این مدار اگر مؤمن بهدرستی از وضعیت و نوع مواجهه خود با مسائل درک صحیحی داشته باشد مسلماً به تنبلی دچار نخواهد شد./837/ج