۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۹۹۸۴۲
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

راز و رمز غربت علی ابن باقر در اردهال کاشان قابل درک نیست

راز و رمز غربت علی ابن باقر در اردهال کاشان قابل درک نیست
استاد حوزه و دانشگاه اردهال کاشان را به عنوان عجیب‌ترین منطقه معنوی در کشور نام برد و گفت: راز و رمز این همه غربت علی ابن باقر (ع) در مشهد اردهال قابل درک و فهم نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان صبح امروز در مراسم بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) و ۱۵۲ شهید منطقه اردهال که در آستان مقدس علی ابن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شد، گفت: مردم کاشان و فین کاشان در تبعیت از ولایت علی ابن باقر(ع) نام خودشان را به عنوان والسابقون السابقون در تاریخ به ثبت رسانید.

وی با اشاره به اینکه سبقت مردم کاشان در تشیع عجیب و فوق العاده‌ای است که هنوز مطالعه نشده است، افزود: مردم کاشان با وجود نزدیکی شهری مانند قم که پایگاه تشیع و خانه اهل بیت(ع) است دارای امتیاز ویژه‌ای است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به وجود سابقه تشیع در مناطق دیگری از ایران، عنوان کرد: هیچکدام از شهرهای ایران به این سطح از معرفت نرسیده بودند که محضر امام معصوم مشرف شوند و امام معصوم و فرزند بلافصل خود را به عنوان نماینده و سفیر خود به منطقه کاشان اعزام کند.

وی از اردهال کاشان به عنوان عجیب‌ترین منطقه معنوی در کشور نام برد و گفت: رازو رمز این همه غربت علی ابن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان قابل درک و فهم نیست، از این رو باید کمر همت به معرفی بیشتر این امامزاده واجب التعظم و فرزند بلافصل امام محمد باقر(ع) به سراسر کشور بست.

به گفته وی، احداث جاده حرم تا حرم، ‹‹جاده مشهد اردهال به مسجد جمکران›› یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به غربت زدایی این امامزاده در مشهداردهال کاشان کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر اینکه تبلیع برای منطقه اردهال کاشان سبب سبقت علما از نجف و مناطق دیگر برای زیارت این امامزاده واجب التعظیم خواهد شد، گفت: امام رضا (ع) سه مرتبه از منطقه اردهال کاشان نام برده و این منطقه را مقدس دانستند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بیش از پنج بار به منطقه مشهد اردهال سفر کرده است، عنوان کرد: آیت الله مرعشی نجفی شب‌های جمعه به زیارت حضرت سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع) می‌آمدند و در یکی از این سفر‌ها به سردابه یاران شهید علی ابن باقر(ع) رفت.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه محل شهادت علی ابن باقر(ع) در صدر عجائب معنوی سرزمین ایران است، گفت: از مردم منطقه مشهد اردهال کاشان باید تجلیل کرد که محل شهادت فرزند امام باقر(ع) را در مشهد اردهال کاشان حفظ کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه، مسجد جامع کاشان را نخستین مسجد برای برپایی و اقامه نماز جمعه به امامت علی ابن باقر(ع) در کشور دانست و اظهار داشت: مسجد جامع کاشان در واقع قدمگاه سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) است.

وی همچنین برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در آستان مقدس علی ابن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان را قابل تقدیر و تجلیل خواند و افزود: با وجود مراسم سنتی مذهبی که نمادی از تشییع جنازه این امامزاده واجب التعظیم به ماه شمسی در دومین جمعه از مهرماه است، اما برگزاری مراسم شهادت ایشان در ۲۷ جمادی الثانی بزرگترین پاسداشت شهدا است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به پیاده روی مردم کاشان و منطقه فین کاشان در مسیر مشهد اردهال کاشان همزمان به شهادت این امامزاده اشاره کرد و افزود: اگر از پیاده روی مردم کاشان و فین کاشان به مشهد اردهال در روز شهادت حضرت اطلاع داشتم از چندین هزار طلبه برای شرکت در این پیاده روی دعوت کرده بودم.

لازم به ذکر است، حضرت سلطانعلی(ع) فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایت‌مدار فین و کاشان از طرف امام معصوم ‹‹پدر خود›› به آن منطقه کاشان و به مدت ۳ سال به راهنمایی و ارشاد مردم پرداخت، وی در حالی که نیابت امام را از سوی دو امام زمان خود به‌عهده داشت، با لشکرکشی حکام منطقه روبه‌رو شد و پس از ۳ روز مبارزه در سرزمین اردهال به‌همراه یارانش مانند جد مظلومش امام حسین(ع) با لب تشنه، سر از بدنش جدا کردند.

شایان ذکر است، است ۲۷ جمادی الثانی یادآور حماسه خونین و جاویدان اردهال در سال ۱۱۶ هجری قمری و سالروز شهادت فرزند بلافصل امام محمدباقر(ع) و حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان است که ایشان نخستین شهید خاندان پاک اهل‌بیت(ع) در ایران است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات