۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۸۷۱۳۳

آیا درباره مدت حکومت حضرت مهدي می‌توان داوری کرد

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به ارائه پاسخ‌های مخاطبان درباره موضوع "ظهور و قیامت " پرداخته است.
حکومت جهانی امام زمان(عج)

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به ارائه پاسخ‌های مخاطبان درباره موضوع "ظهور و قیامت" پرداخته است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوال، آيا برپایی قیامت، چهل روز پس از شهادت حضرت مهدي(عج) حقيقت است؟

پاسخ: بعد از ظهور امام زمان(ع) فوراً قيامت بر پا نمى شود بلکه حضرت مدتى را در روى زمين سلطنت و حکومت مى کند. البته روايات در رابطه با مدت حکومت مختلف است از پنج سال تا 309 سال ذکر شده است. اين اختلاف شايد اشاره به دوران هاى مختلف حکومت آن حضرت باشد.

علامه مجلسى مى گويد: بعضى از روايات بر جميع مدت حکومت و بعضى بر زمان استقرار دولت، دلالت دارد.(1) يکى از اعتقادات شيعه، مسئلة رجعت است. رجعت در زمان ظهور و پس از ظهور امام زمان(ع) به وقوع مى پيوندد.

عقيدة شيعه اماميه آن است که خداوند متعال در موقع ظهور امام زمان(ع) مردمى از شيعيان آن حضرت را که قبلاً مرده بودند به دنيا بر مى گرداند تا به ثواب يارى او و مساعدت وى و مشاهده دولت آن حضرت فائز گردند. هم چنين برخي از دشمنان آن حضرت را زنده مى گرداند تا از آن ها انتقام گيرد.(2) بر اين اساس در دعاى عهد نيز مى خوانيم: اگر قبل از ظهور حضرت مرگم فرا رسيد، مرا از قبر بيرون آور تا در رکاب حضرت باشم.

ازبرخي روايات استفاده مى شود که بعضى از امامان (ع) مانند امام حسين(ع) به دنيا بر مى گردند. امام صادق(ع) مى فرمايد: «نخستين کسى که قبرش مى شکافد و زنده مى شود و به دنيا بر مى گردد حسين بن علي(ع) است و اين رجعت عمومى نيست بلکه افراد خاصى به دنيا بر مى گردند که يا مؤمن خالص و يا مشرک محض باشند».(3)

عياشى در تفسير خود از جابر بن يزيد جعفى روايت نموده که گفت شنيدم حضرت باقر(ع) مى فرمود: به خدا قسم مردى از ما اهل بيت بعد از مرگش سيصد و نه سال سلطنت مى کند. عرض کردم: اين در چه زمانى خواهد بود؟

فرمود: بعد از مرگ قائم است. عرض کردم: حضرت قائم در عالم خود چقدر باقى مى ماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قيام تا هنگام مرگش. عرض کردم:‌ آيا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى شود؟

فرمود: آرى پنجاه سال. آن گاه امام منتصر به دنيا باز مى گردد براى خون خواهى خود و يارانش. وى بى دين ها را به قتل مى رساند و به اسارت مى برد. پس از ايشان امام سفاح به دنيا بر مى گردد پس تمام دشمنان ستمگر ما را مى کشد و تمام زمين را مالک مى شود و خداوند کار او را اصلاح مى گرداند و سيصد و نه سال سلطنت مى کند آن گاه امام فرمود: اى جابر مى دانى امام منتصر و سفاح کيست؟ منتصر حسين(ع) و سفاح، اميرالمؤمنين(ع) است.(4)

در برابر اين گونه روايات دسته ديگر از رواياتي است که مي گويد بعد از امام مهدي قيامت بر پا خواهد شد.

مرحوم شيخ مفيد در اين مورد مى فرمايد: غالب روايات مى گويند: مهدى موعود چهل روز پيش از قيامت مى ميرد و در آن چهل روز هرج و مرج خواهد شد و علامت بيرون آمدن مردگان و روز رستاخيز براى حساب و پاداش اعمال آشکار خواهد شد.(5)

با توجه به اين مطالب ، داوري در مورد مدت حکومت مهدي (ع) و زمان قيامت نمي تواند قطعي باشد، اما آنچه مسلم است اين که مدت حکومت عادلانه در زمين که آرزوي تمام انبياء و اولياي الهي بوده است ، نمي تواند کوتاه و زودگذر باشد./876/د۱۰۲/س

پي نوشت ها

1. منتخب الاثر، ص 618.

2. مهدى موعود، ص 1232.

3. مهدى موعود، ص 1186.

4. مهدى موعود، ص 1239.

5. علامه مجلسي،‌ مهدى موعود،‌ ص 1238.

ارسال نظرات