۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۵۸۶۰۸۹
مسؤول مرکز نخبگان حوزه علمیه خراسان:

اساتید حوزه به اسلامی‌سازی علوم انسانی توجه ویژه داشته باشند

مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: اساتید حوزه‌های علمیه می‌توانند در بحث اسلامی سازی علوم انسانی نقش‌آفرینی کرده و در این راستا کار علمی شایسته انجام دهند.
حجت الاسلام نوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی، مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، عصر امروز در دیدار با مسؤولان حوزه و دانشگاه در بجنورد، با تأکید بر تقویت ارتباط و وحدت بین این دو نهاد، اظهار کرد: باید همکاری بین دو نهاد حوزه و دانشگاه در ساحت‌های مختلف اعمال شده و در این راستا چند حیطه در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در حیطه علوم انسانی گرفتاری‌های بسیاری داریم، زیرا علوم انسانی موجود در دانشگاه‌های ما با همان صبغه سکولاری وارد کشور شده و تاکنون تداوم داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی با بیان اینکه در این موضوع هیچ جای شک و شبهه نیست، خاطرنشان کرد: علوم انسانی غربی با صبغه و رنگ و نمای سکولار و بریده از خدا، دین و وحی و با تفکرات طبیعت‌گرایانه، اومانیستی و عقل‌گرایی غربی وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا بحث نظریه‌سازی و تحول در علوم انسانی بحث مهمی بوده و مطالبه رهبری است، خاطرنشان کرد: البته نباید علوم بشر را به‌طورکلی نادیده گرفته و کنار بگذاریم اما واقعیت این است که علوم انسانی غربی به لحاظ درون‌مایه و جوهره بیمار بوده و بیماری‌زا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی تصریح کرد: در این زمینه حوزه‌های علمیه می‌توانند در بحث اسلامی سازی علوم انسانی نقش‌آفرینی کرده و کار علمی شایسته انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید در زیرساخت‌های علوم انسانی تغییراتی ایجاد کنیم، افزود: تاکنون در این زمینه موسسه اسلامی سازی علوم انسانی و ستاد همکاری‌های حوزه و دانشگاه کارهایی کرده‌اند اما ایده آل نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت اساتید و علمای حوزه علمیه در این زمینه استفاده شود، اضافه کرد: انطباق سازی علوم انسانی موجود با ایده‌های اسلامی در عرصه‌های مختلف علوم انسانی ازجمله روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق و ... ازجمله اقداماتی است که باید در این راستا صورت گیرد./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات