۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۵۸۵۵۱۷
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مهمترین عامل تعیین کننده در مقدرات بشر امتحان الهی است

استاد حوزه علمیه گفت: بخشی از مبانی اخلاق و تربیت اسلامی در شناخت گرایش‌های انسان، وضعیت طبیعی زندگی انسان و بستر حیات انسان است و مهمترین عامل تعیین کننده در مقدرات بشر امتحان الهی است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی و استاد حوزه علمیه امروز در کلاس نظام اخلاق اسلامی که در مدرسه علمیه امام خمینی(ص) برگزار شد، گفت: اخلاق، متفاوت از تربیت است و تربیت راه‌هایی برای انسان به منظور رسیدن به فضایل اخلاقی مشخص می‌کند.

وی افزود: برای رسیدن به نظام اخلاق و تربیت اسلامی، اگر ابعاد وجود انسان و ساختار زندگی او را برای یک زندگی طبیعی کشف کنیم بر اساس آن می‌توانیم نظام تربیتی و اخلاقی را نیز جست‌وجو کنیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: یک نوع توانمندی مهم روحی و دو نوع توانمندی جسمی در انسان وجود داد که یکی کار ذهن و دیگری سایر رفتارهای انسان است؛ لذت‌ها و گرایش‌ها بُعد قوی‌تری در وجود انسان هستند.

وی در ادامه بیان داشت: غایت حرکت انسان، رنج و لذت است که در این مسیر با امکانات و موانع بیرونی مواجه می‌شود؛ پیچیدگی‌های زندگی انسان، به بیان امام علی(ع) یکی از محل‌های خداشناسی است؛ عامل دیگری که در زندگی انسان اختلالاتی ایجاد می‌کند، تعارضات درونی بین گرایش‌‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه افزود: بخشی از مبانی اخلاق و تربیت اسلامی در شناخت گرایش‌های انسان، وضعیت طبیعی زندگی انسان و بستر حیات انسان است و مهمترین عامل تعیین کننده در مقدرات بشر امتحان الهی است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در نظام اخلاق و تربیت اسلامی باید شرایط را در نظر گرفت؛ ابعاد حیات‌شناسانه رشد معنوی و اخلاقی، جایگاه ما را در زندگی نشان می‌دهد و برای ما تعیین می‌کند که در چه امتحانی شرکت کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: اخلاق، شرایط و ارزش‌ها را بدون امتحان الهی نمی‌توان تعریف کرد و این دقیقا همان فصلی است که در آغاز کتب تربیتی ما جای آن باید باز شود؛ هر یک از انسان‌ها بسته به شرایط روحی و زندگی خود، از انجام کار مساوی اجر برابر نمی‌برند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه با ذکر مثالی بیان داشت: دونفر سه هزار تومان صدقه می‌دهند، یکی از آنها کلا همین اندازه پول داشته و تمام آن را صدقه داده و دیگری از کل اموال میلیونی خود سه هزار تومان صدقه داده است؛ این دو شخص یقیناً پاداش برابر نخواهند گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعریف نظام به گونه‌ای است که باید در آن ترتیب خاصی مراعات شود در غیر این صورت به مرور زمان مفاهیم و تعاریف آنها دستخوش تغییرات قرار خواهد گرفت./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات