سیره امام رضا بهترین روش برای شناخت بلا و فتنه است
به گزارش خبرگزاری رسا، آیتالله سید احمد علم الهدی صبح امروز در ویژهبرنامه سوگواری و عزاداری سالروز شهادت امام رضا(ع) که با حضور پرشور هزاران عزادار در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ گفت: ارزشمندترین عرض ارادتها به ساحت مقدس امام هشتم این اقامه عزاداریهاست.
وی بابیان اینکه امیدواریم عرض ارادتها بهویژه آن بخشی از برادران و خواهرانی که با پای پیاده به آستان مقدس ملائک پاسبان رضوی مشرف شدند، موردتوجه خاصه امام رئوف قرار گیرد؛ افزود: دریکی از فقرات زیارت مقدسه جامعه کبیره که به محضر امام هشتم عرضه میداریم، به این جمله میرسیم که به ساحت مقدس ولایت اهلالبیت عرض میکنیم که ذات مقدس پروردگار شمارا از فتنهها امنیت بخشیده و از آلودگیها پاککرده است.
امامجمعه مشهد با اشاره به اینکه در زیارت جامعه کبیره، کلمه فتنه مترادف رجس و پلیدی تعبیر شده است؛ ابراز داشت: نه جریان فتنه میتواند امام را ابزار و سوژه خودش قرار دهد و نه جریان فتنه میتواند بر امام مسلط شود.
وی با تأکید بر اینکه در زیارت جامعه کبیره که تعبیر معصوم(ع) از مقام اهلالبیت است کلمه فتنه مترادف رجس و پلیدی و آلودگی واقعشده است؛ بیان داشت: مقام مقدس اهلالبیت(ع) که برحسب ابلاغ الهی در آیه تطهیر، یک مقام پاک و مقدس ذاتی از هر آلودگی است مرادف همان تطهیر و پاکیزگی ذاتی از هر آلودگی عصمت و امنیت امام معصوم(ع) در برابر فتنههاست.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی بابیان اینکه امام نه سوژه فتنه قرار میگیرد و نه اینکه فتنه میتواند مسلط بر امام شود؛ گفت: نه جریان فتنه میتواند امام(ع) ابزار و سوژه خودش قرار دهد و نه جریان فتنه میتواند بر امام مسلط شود، بنابراین فتنه بزرگترین شری است که در پهنه زندگانی اجتماعی سیاسی امت واقع میشود.
وی با اشاره به اینکه ذات مقدس پروردگار در دو آیه از قرآن ماهیت فتنه را تصدیق میکند؛ افزود: خداوند متعال در آیه 119 سوره مبارکه بقره که امر به کشتار منافقین و کفار میدهد، میفرماید هر جا مشرکین را مشاهده کردید با آنها مقابله و جنگ کنید و در پاسخ به اینکه ممکن است به ذهن بیاید میفرماید آنچه مسئله کشتار و براندازی شرک و مشرکین بهعنوان آدمکشی ناهنجار است فتنهای است که مشرکین انجام میدهند که جلو رشد دین، مذهب و اصلاح جامعه را میگیرند خیلی بدتر است از آن اثری که آدمکشی میگذارد.
آیتالله علم الهدی ادامه داد: در آیه 217 همین سوره خداوند میفرماید ای پیغمبر به مردم بگویید که آدمکشی در ماههای حرام سنگینتر و بزرگتر، از کشتار در ماه غیر حرام است به همین جهت در چهار ماه سال باید کشتار نکنند چراکه کشتار و جنگ در ماه حرام مانع از شدن از راه خدا، موجب کفر به خداوند و براندازی دین از سطح جامعه و کشتار بزرگتری است که امنیت جان را در تمام مدت سال از یک جامعه و مردم میگیرد.
وی بابیان اینکه کشتار در ماه حرام بزرگتر از کشتار در ماه غیر حرام سال است؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه جنگ و کشتار در ماههای حرام امنیت قطعی جامعه را برهم میزند خداوند میفرماید قتل و کشتار، بزرگترین کشتارهاست بنابراین فتنه از آن کشتار بزرگتر و بدتر است.
امامجمعه مشهد با تأکید بر اینکه فتنه ماهیت جامعه را بر هم میزند؛ یادآور شد: خرابی، ناامنی و مشکلاتی که یک جنگ در جامعه ایجاد میکند برای مردم قابلدرک است و از آن غافلگیر نمیشوند و در راستا نیز درصدد دفاع از مال، جان، مکتب و دین برمیآیند و این در حالی است که همان خرابی جنگ و مضرات آن را فتنه ایجاد میکند اما مردم را غافلگیر میکند و مردم درصدد دفاع برنمیآیند و با سلسله زیانها و مضراتی که قبلاً پیشبینی نکرده بودند روبرو میشوند.
وی بابیان اینکه ماهیت جوامع و واقعیت اجتماعات را فتنهها بر هم زده است؛ افزود: از روزی که پیغمبر اکرم مبعوث به رسالت شدند و مردم را به سمت توحید و یگانگی خدا دعوت کردند جبهههایی که در مقابل پیغمبر تشکیل شد از جنگ بدر و احد تا جنگ با امپراتوریهای بزرگ دنیا در همه این جبههها و جنگها پیغمبر و اسلام پیروز و دشمن شکستخورده است.
آیتالله علم الهدی ادامه داد: از زمانی که پیامبر اسلام از دنیا رحلت کردند تا به امروز آنچه را که اسلام را ویران، دین را براندازی کرد، آنچه جامعه توحیدی اسلامی را بر هم زد، آنچه موجب شد تا جریانات و جنایاتهای بیدادگرایانه غیرانسانی بنیامیه و بنیعباس بر سرنوشت مسلمانان حاکم شود، همه آن معلول و محصول فتنهها بوده است که آدمکشها و بیرحمها و جنایتکاران را بر سرنوشت اسلام و مسلمین در طول تاریخ مسلط کرد.
وی بابیان اینکه در طول تاریخ بعد از رحلت پیامبر آنچه موجب حاکم شدن طاغوت بر مسلمانان شده، فتنه بوده است؛ یادآور شد: فتنهها منجر به حادثه کربلا، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) شد و اگر ائمه معصومین در مقابل فتنهها ایمن بودند پس چرا فتنهها این مظالم شدید را بر ائمه ایجاد کرد؟ و این مظالم تحمیل فتنه نبود بلکه تقابل با فتنه بود.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی بیان داشت: این شهادتها به این دلیل بود که فتنه بر آنها اثر نکرد و اگر فتنه در آنها اثر میگذاشت این مظالم بر ائمه وارد نمیشد و این دفاع در مقابل فتنه و اثر نگذاشتن بر مقام امامت باعث شد که به شهادتها و مصائب منتهی شود.
وی با اشاره به اینکه مأمون نسبت به امام هشتم دو فتنه انجام داد؛ ابراز داشت: یک فتنه براندازی امامت و هضم امامت در خلافت بود و درواقع اولین هدف مأمون از دعوت امام رضا ع به حکومت براندازی امامت بود و در فتنه دوم مأمون سعی داشت شیعیان را منحرف کند و جریان شیعه را بهعنوان یک جریان حامی ولایت ولی زنده از بین ببرد.
آیتالله علم الهدی تأکید کرد: امروز در جریان انقلاب ما و در مسئله راهبری قطعی خود در انقلاب بهترین راه تحلیل جریانهای سیره ائمه معصومین و اهلبیت است و با سیره امام رضا(ع) بهخوبی میتوانیم بفهمیم که در کشور ما چه خبر است و بلا از کجا بر سر ما میآید.
وی گفت: امروز استکبار جهانی در مقابله نظامی با ما ناامید بوده و به این خاطر که قدرت مقابله نظامی با ما ندارد به فتنهها رو آورده و این فتنه نیز از بیرون نمیآید بلکه این فتنهها از داخل است.
امامجمعه مشهد بابیان اینکه عدهای به اسم دفاع از فاطمه الزهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) به دنبال این هستند که مردم را به هزار و400 سال قبل بازگردانند اظهار داشت: تا زمانی که ولایت را در جامعه خود حاکم نکنیم ولیعصر ظهور نمیکنند و قصد دارند که مردم به ولایت اساطیری برگردند.
آیتالله علم الهدی با اشاره به اینکه شیعه یعنی امروز پای ولایت ایستادن و با تمام فتنههای اقتصادی، رسانهای، داخلی و سیاسی مقابله کردن؛ ابراز داشت: مظلومیت و شهادت امام رضا (ع) از تمام شهادتها سنگینتر است به این دلیل که شهادت امام رضا(ع) یک سال و نیم طول کشید.
منبع: فارس