۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۸۱۱۵۸
حجت الاسلام علوی تهرانی:

انسان شاکر مرتکب گناه نمی‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان شاکر مرتکب گناه نمی‌شود، گفت: قدرشناسی مایه انسجام و سبب رشد جامعه می‌شود.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) در هیات رایةالعباس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در جامعه شایسته همه منافع مادی و معنوی افراد در امنیت کامل تامین و فراهم میشود.

وی افزود: مردم در جامعه شایسته از روابط خوب و مستحکمی برخوردار هستند و این رابطه بر مبنای اصل اخوت استوار است، امنیت معنوی در چنین جامعه‌ای معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی شکرگزار بودن و یا قدر شناسی کردن را یکی دیگر از مولفه‌های جامعه شایسته بیان و اظهار داشت: قدرشناسی مایه انسجام و سبب رشد جامعه می‌شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه انسان باید شاکر نعمات الهی باشد، اظهار داشت: مراد از شکر نعمت همان شناخت نعمات است، قدردانی از نعمات فطری است اما انسان باید این شکر گزاری را به زبان جاری کند.

وی ادامه داد: انسان اگر بخواهد شاکر نعمات الهی باشد ابتدا باید نعمت‌های خداوند را بشناسد بنابراین یکی از راه‌های شناخت نعمات الهی آن است که همه داده‌های الهی را نعمت بداند نه اینکه برخی را نعمت و بعضی دیگر را نغمت بداند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با استناد به آیات الهی مبنی براینکه انسان‌های کمی شاکر نعمات خداوند هستند، گفت: انسان‌های شکور بین نعمات الهی فرق نمی‌گذارند و به همه داده‌های خداوند راضی هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید نسبت به همه نعمات خداوند راضی باشد، عنوان کرد: نعمت خداوند همیشه پادشاهی مصر نیست بلکه در برخی مواقع ممکن است افتادن در چاه تقدیر انسان باشد و کسی شاکر است که به همه نعمات الهی راضی باشد و در کسب نعمت برای خداوند تعیین تکلیف نکند.

وی با تاکید براینکه انسان باید به صورت عملی و زبانی قدردان نعمات الهی باشد، گفت: شکر نعمت از خود نعمت نزد خداوند با ارزش‌تر است، شکر گزاری کردن باعث برکت نعمت می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی نوع دیگر شکرگزاری را شکر قلبی بیان کرد و اظهار داشت: مراد از شکر قلبی آن است که انسان قلبا بپذیرد همه نعمات از جانب خداوند است و ربطی به ارزش و زرنگی خودش ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید به صورت عملی از نعمات الهی شکرگزاری کند، عنوان کرد: انسان منافق قدردانی‌اش از لسان تجاوز نمی‌کند و در شکر عملی انسان مرتکب گناه نمی‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات