۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۸۱۰۵۲
حجت الاسلام والمسلمین برنجکار مطرح کرد؛

راهکارهای ارتقای سطح پژوهش در بین طلاب سطوح عالی

دبیر کمیسیون آموزش پژوهش محور اجلاسیه اساتید حوزه با اشاره به راهکارهایی در زمینه ارتقای سطح پژوهش در میان طلاب سطوح عالی تأکید کرد کرد که کلاس ها باید از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود.
دکتر رضا برنجکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت اسلام والمسلمین رضا برنجکار دبیر کمیسیون آموزش پژوهش محور اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد: موضوع این کمسیون «آموزش پژوهش محور» بود که حدود 20 استاد در هر دو موضوع نظراتی را ارائه دادند، پژوهش معانی مختلفی دارد که همه این موارد مد نظر بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ایجاد سازکار مناسب برای تقویت بنیه علمی طلاب خاطرنشان کرد: مسأله دیگر حفظ سنت های حسنه حوزه و برگزاری کارگاه های مهارتی پژوهشی ویژه طلاب قبل از ورود آنها به عرصه پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار تأکید کرد: بایستی مشوق های پژوهشی برای طلاب در نظر گرفته شود که از جمله آنها چاپ آثار برتر طلاب است و همین طور روحیه و انگیزه پژوهش در میان اساتید چون نقش اساتید در همه عرصه ها به ویژه روحیه پژوهش انکار ناشدنی است.

وی در ادامه با اشاره به این که در پژوهش باید به کمیت وکیفیت به صورت توأمان توجه شود، خاطرنشان کرد: ما در کنار تعلیم روش های پژوهشی باید اخلاق پژوهشی را نیز به طلاب منتقل کنیم تا از کپی آثار دیگران که متأسفانه در جامعه رواج پیدا کرده است جلوگیری کنیم.

دبیر کمیسیون آموزش پژوهش محور عنوان کرد: در پایان هر بحث چند بحث به طلاب پیشنهاد شود که اگر مایل بودند در این زمینه کار کنند و با توجه به مشکلات معیشتی طلاب مزایای بیشتری به طلاب پژوهشگر داده شود و همین طور نوآوری های اساتید و طلاب در سامانه حوزه ثبت شود تا دیگران هم از نتایج تحقیقات طلاب استفاده کنند.

وی بیان داشت: پژوهش مراتب مختلفی دارد که باید همه آنها لحاظ شود و متناسب با سطح طلاب از آنها بخواهیم و با توجه به این که مشکل حوزه امروز حافظه محور و حفظ محور است استاد باید جنبه های دیگری را هم در نظر بگیرد که از جمله آنها تشویق طلاب به پژوهش است یعنی علاوه بر دادن اطلاعات و روش جمع آوری اطلاعات را نیز در اختیار طلاب قرار بدهد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که پرسش و پاسخ در جلسات آموزشی و کلاس های درس باید جدی گرفته شود، ابراز کرد: حتی می‌ توان طلابی که مایل هستند پیش از شروع درس یک نفر به ارائه درس گذشته بپردازد، همین طور طلاب در پایه های پایین تر استعداد سنجی شوند تا بتوانند در عرصه های پژوهشی وارد شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلاس ها نباید همچون مجلس سخنرانی باشد از این رو برای تقویت ابعاد پژوهشی حتما طلاب را در دروس دخالت بدهید و از آنها کارهای پژوهشی بخواهید./1330/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات