۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۷۷۸۱۹
استاد حوزه علمیه:

بزرگترین دشمن انسان نفس است

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: نفس را باید به روش اولیای الهی و علمای دین تربیت کرد؛ ذکر نفس این است که آن را به سختی بیندازیم‌.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: مهمترین و بزرگترین دشمن انسان نفس او است.

وی افزود: برای مبارزه با نفس لازم است بیشتر به آیات و روایات مربوط به آن توجه کنیم. بالاترین درجه نفس انسان، نفس کلیه الهیه و نفس ناطقه قدسیه است که برای مبارزه با نفس سرکش حیوانی باید آنها را بشناسیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: یکی از قوای نفس ناطقه قدسیه، ذکر است. اگر دل به شیطان و هوای نفس بسپاریم قلب‌مان کدورت پیدا کرده و صفای خود را از دست می‌دهد‌.

وی در ادامه بیان داشت: نفس را باید به روش اولیای الهی و علمای دین تربیت کرد. ذکر نفس این است که آن را به سختی بیندازیم. امام علی(ع) می‌فرماید بخیل‌ترین مردم کسی است که نسبت به گفتن ذکر بخل داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: ذکر روح، خوف و رجاست. در روایات اهل بیت آمده که شیعیان و پیروان ما هم خوف دارند هم رجا؛ پس اگر خوف و رجا نداریم باید آن را در خودمان به وجود بیاوریم.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های پرورش خوف و رجا در خود این است که خودمان را بترسانیم از اینکه روز قیامت هم‌جوار و همنشین اولیای الهی نباشیم. هنگام تلاوت قرآن وقتی به آیات عذاب می‌رسیم خودمان را بترسانیم و نهیب بزنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بیدار و هوشیار شویم قبل از آن که ما را از خواب غفلت برای حساب و کتاب بیدار کنند./۹۶۹/پ203/ب1

ارسال نظرات