طرحهای تحولآفرین در فعالیتهای فرهنگی فضای نوین داشته باشیم
به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعهالزهرا(س) در نخستین جلسه شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی عنوان کرد: شاید یکی از سختترین کارهایی که در مجموعه جامعهالزهرا سلاماللهعلیها انجام میشود، کارها و مسائل فرهنگی است.
مدیر جامعهالزهرا(س) به نظام شورایی این مجموعه اشاره کرد و بیان داشت: وظیفه نظام شورایی، طراحی، تصویب آیین نامهها و طرحها و پیشنهادات است؛ شورا در تصمیمات خود مستقل است و در حوزههای مدیریتی وارد نمیشود.
حجتالاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: مسئولیت شورای تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی، فرهنگسازی و پس از آن، تبلیغ است که در بحث تبلیغ، تبلیغ نوین و سنتی مطرح است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی به عهده شما کارشناسان فرهنگی است، تصریح کرد: کلمه فرهنگ، کلمهای مهجوراست و هرکس به نوعی از آن تعبیر می کند که به نظر، بهترین تعریف را رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی داشتند؛ ایشان فرهنگ را به فضای تنفس تشبیه کردند، لذا هنر کارشناسان فرهنگی این است که به فضایی که مطلوب اهل بیت(ع) باشد، تغییر دهند و این کار سنگینی است و مراحل طراحی آن به این شورا واگذار شده است.
مدیر جامعهالزهرا(س) در ادامه به اهمیت تبلیغ در جامعه اشاره کرد و گفت: بخش تبلیغ از رسالتهای اصلی روحانیت است و ما باید این امر مهم را احیا کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه تبلیغ سنتی قطعا مورد نظر ما است، اما از تبلیغ نوین هم نباید غافل بود، گفت: امروز ابزارهای نوین تبلیغی از قدرتهای زیادی برخوردارند که از طریق فرهنگ سازی در جامعه نهادینه شدند و تقریبا در همه فضاهای خانوادگی حضور دارند.
وی تصریح کرد: ما نمیتوانیم فضای مسجد و حسینیه را در نظر بگیریم اما از فضای گسترده مجازی غافل شویم و آن را فراموش کنیم؛ ما باید برای کاهش حضور جوانان در فضاهای مجازی و افزایش حضور آنان در مساجد و پای منبرها تدبیر کنیم.
مدیر جامعهالزهرا(س) با بیان اینکه اگر طلبهای استعداد خاصی در عرصههای فرهنگی دارد، باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: مباحث فرهنگی و مباحثی چون سینما، تئاتر، گرافیک، هنرهای تجسمی و مباحث ویژه فضای مجازی باید در گستره فعالیتهای شورای تخصصی به صورت جدی دیده شود و این فعالیتها باید در چارچوب شئون روحانیت و شایسته حوزه علمیه باشد.
محتوای تبلیغی باید رسالات الله باشد
حجتالاسلام والمسلمین مدنی در ادامه به موضوع و اهمیت تبلیغ اشاره کرد و با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب، اظهار داشت: تبلیغ دارای روح و کالبد است و روح تبلیغ با توجه به آیه کریمه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ؛ (پیامبران)کسانی بودند که رسالتهای الهی را تبلیغ میکردند»، باید تبلیغ رسالاتالله باشد.
وی بیان داشت: گاهی تبلیغ به سمت مطالبی پیش میرود که اندیشههای دیگران و بیگانه از مکتب اسلام است و زمانی این اشتباه مشخص میشود که اصلاح آن مشکل است.
مدیر جامعهالزهرا(س) تصریح کرد: محتوای تبلیغی باید رسالات الله و برگرفته از آموزههای وحیانی، قرآنی و سنت و سیره نبوی اهل بیت علیهم السلام باشد نه رسالات شرق و غرب و یا رسالات شخصی.
تبلیغ نیاز به مهارت دارد
حجتالاسلام والمسلمین مدنی در ادامه با بیان اینکه تبلیغ نیاز به مهارت دارد، یادآور شد: مهارت تبلیغ، آموختنی است و تنها بخش کوچکی از آن به استعداد ذاتی فرد مربوط میشود.
وی با تصریح بر اینکه مهارتهای تبلیغی باید در گسترههای مختلف تبیین شود، گفت: فضای مجازی علاوه بر اهمیتی که دارد، نیاز به تخصص و مهارت ویژه دارد.
پرهیز از موازیکاری در فعالیتهای فرهنگی
مدیر جامعهالزهرا(س) گفت: امروز برنامههای موازی همپوشان و تکراری زیاد است و مجموعههای زیادی ورود پیدا کردند و هزینههای زیادی هم در بر گرفته است، اما این برنامهها باید نوآوری و جذب مخاطب داشته باشد و تأثیرگذار باشد.
حجتالاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: در فعالیتهای فرهنگی فضای نوین باید از کارهای موازی، تکراری و آماری پرهیز شود و طرحهای تحولآفرین داشته باشیم تا خلأهای موجود در این عرصه پر شود که در این راستا، جامعهالزهرا(س) باید با کمال تواضع علمی، دست خود را به سوی تمام نهادهای باسابقه دراز کند و از تجربیات آنها بهرهمند شود.
وی در پایان تصریح کرد: جامعهالزهرا(س) خانه حضرت زهرا(س) است و ما باید متواضعانه خدمتگزار آن حضرت باشیم و از ظرفیتهای موجود در این مجموعه در جهت نهادینه کردن معارف ارزشمند الهی در جامعه استفاده کنیم./۱۳۳۰/د103/ب1