۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۷۵۰۸۴
مدیر مرکز فقهی آل یاسین:

فرصت ندادن به طلاب آنها را بی رغبت می کند

حجت الاسلام لیاقتی با بیان این که امروزه ارزش پرسش و پاسخ و تدریس در حوزه علمیه کاسته شده است، گفت: زمانی که فرصت عرضه برای طلبه کم شود تمایلی برای مطالعه علوم حوزوی در طلاب مشاهده نمی شود.
درس خارج

حجت الاسلام لیاقتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به الزامات رونق علمی در میان طلاب علوم دینی اظهار کرد: مهم ترین الزام رونق علمی در میان طلاب احساس وظیفه خود طلبه است یعنی اگر ما بتوانیم در فضای طلبگی شرایط مناسب را برای طلبه ایجاد کنیم تا بداند در دوران تحصیل وظیفه ای مهم تر از فراگیری مطالب علمی ندارد طلبه به بلوغ فکری خواهد رسید.

مدیر مرکز فقهی آل یاسین با بیان این که طلاب از نظر هدف نیز باید بدانند که برای چه به تحصیل علوم دینی می پردازند، گفت: بسیاری از طلاب از کاربرد علومی که تحصیل می کنند آگاه نیستند در نتیجه در سردرگمی به سر می برند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: طلبه اگر بداند در حوزه علمیه تمام علومی که در پاسخ گویی به سؤالات مردم و تدوین مجموعه فکری نیاز است را در حوزه علمیه می تواند بیاموزد شور و شوق او برای مطالعات دروس حوزوی بیشتر می شود.

وی با اشاره به کم رنگ شدن انجام مباحثه در میان طلاب بیان کرد: اساس مباحثه در حوزه علمیه برای این است که در مرحله نخست طلبه فهم خود را به دیگران منتقل کند در نتیجه خطای در درک مطالب کاهش پیدا می کند؛ همچنین در مباحثه قدرت بیان طلاب افزایش پیدا می کند و از سوی دیگر طلبه فرصتی پیدا می کند از اشکالاتی که به ذهنش می رسد در فضایی پایین تر از سطح کلاس مطرح کند.

مدیر مرکز فقهی آل یاسین ادامه داد: متأسفانه اهداف برگزاری مباحثه نیز در میان طلاب به فراموشی سپرده شده اند و ضرورت این مطالب برای طلاب روشن نیست و زمانی که چنین نگاهی به مباحثه ندارند طبیعتا جایگاه مباحثه کم رنگ می شود و طلاب به آن اهمیت نمی دهند.

وی در زمینه راهکارهای رونق بخشیدن به مباحثه در حوزه علمیه تبیین کرد: یکی از اشکالاتی که امروزه می توان به فضای حوزه علمیه گرفت این است که ارزش پرسش و پاسخ همچنین تدریس در حوزه علمیه کاسته شده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: در گذشته طلاب پس از پایان درس می توانستند کتاب پایه قبل خود را تدریس کنند که امروزه چنین موردی مشاهده نمی شود و کم رنگ شدن این موارد موجب می شود فرصت عرضه برای طلبه کم شود بنابراین تمایلی برای مطالعه این علوم درطلاب مشاهده نمی شود در نتیجه به مباحثه نیز نمی پردازد./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات