۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۶۷۰۰۶
رییس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور:

انتفاضه جدید فلسطینی‌ها تهاجمی است

زارعی گفت: دو انتفاضه پیشین،‌ به صورت تدافعی و برای حل یک مساله خاص از فلسطینیان آغاز شد اما رویکرد انتفاضه جدید تهاجمی است.
زارعی

به گزارش خبرگزاری رسا، سعدالله زارعی، رییس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور در نشست خبری «بررسی ابعاد و نتایج انتفاضه بازگشت فلسطین» که ظهر امروز در سالن نشست های مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور برگزار شد، در مقایسه انتفاضه های سال های 1963 و 1979 با انتفاضه سوم یعنی «انتفاضه بازگشت» اظهار داشت: دو انتفاضه پیشین،‌ به صورت تدافعی و برای حل یک مساله خاص از فلسطینیان آغاز شد اما رویکرد انتفاضه جدید تهاجمی است.

این کارشناس در اشاره به اهداف مدنظر رهبران فلسطین در انتفاضه اخیر ابراز داشت:‌ یکی از اهداف این انتفاضه بی اثر کردن اقدام ترامپ در انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس بوده است.

وی افزود:‌ به واسطه جنایاتی که تکفیری ها در سال های اخیر در منطقه انجام دادند،‌ حاشیه امنی برای اسراییل و امریکا در نقض حقوق فلسطینیان ایجاد شد و این مسأله به آن جا رسید که اسراییلی ها و امریکایی ها به خود اجازه دادند تا از انتقال سفارت آمریکا به قدس حرف بزنند و به این حرف،‌ عمل هم بکنند.

زارعی با بیان این که انتفاضه بازگشت پاسخی به جسارت آمریکایی ها در انتقال سفارت به قدس بوده است، تصریح کرد: اقدام خود جوش و مردمی فلسطینی ها در انتفاضه بازگشت، اهمیت کمک مردم مسلمان منطقه به مردم مظلوم فلسطین را یادآور می شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به حمایت مردم افریقا،‌ آسیا، امریکای لاتین و سایر نقاط جهان از انتفاضه بازگشت،‌ این حمایت را نشانه اهمیت بالای انتفاضه بازگشت دانست و گفت: دومین مسئله مورد توجه رهبران فلسطین در این انتفاضه،‌ مسئله آوارگان فلسطینی است که تعداد آن ها به بیش از 6 میلیون نفر می رسد.

وی افزود: بخش عمده این آوارگان با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر در اردوگاه‌های اردن زندگی می کنند و حدود یک میلیون نفر نیز در اردوگاه‌های داخل فلسطین ساکن هستند و بقیه نیز در کشورهای مختلف همسایه فلسطین و غیر از آن،‌ پراکنده هستند.

زارعی با اشاره به رسمیت شناخته شدن حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به فلسطین در نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و نیز مجمع سازمان ملل، ابراز داشت: اگرچه حق بازگشت آوارگان فلسطینی از مجمع عمومی سازمان ملل در 1948 تا آخرین نشست مربوط به فلسطین در سال 2017 مورد تأکید قرار گرفته است اما این حق فلسطینی ها نادیده گرفته شده است.

رییس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با تأکید بر این که مسأله آوارگان فلسطینی همواره به عنوان یک مسئله مهم بین المللی در جامعه بین المللی مطرح بوده و در مجامع بین المللی نیز به این امر مهم اشاره شده است،‌ تصریح کرد:‌ نادیده گرفتن حقوق اورگان فلسطینی به مرور تبدیل به یک پدیده طبیعی یا قابل اغماض تبدیل شد و به مرور، اسراییلی ها تلاش کردند فرمول های جایگزینی برای آن  دنبال کنند.

وی با بیان این که هیچ اردنی حاضر رنیست سرزمین خود را به فلسطینی ها ببخشد، افزود: زمانی ادعا کردند که به فلسطینیان ساکن اردن،‌ تابعیت اردنی داده شود. این راه حل، مسأله آوارگان فلسطینی را حل نمی کرد. واقعیتاین است که این که فلسطینی ها در اردن صاحب مأمن و مسکن شوند،‌ حق را به آن ها برنمی گرداند بلکه صرفاً‌ حق دیگری را با آن ها تقسیم می کند که می‌تواند زمینه ساز مشکلات دیگری برای فلسطینی ها شود بدون آن که اصل مشکل شان حل شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ‌امروز فلسطینی ها دارند مسایل شان را خودشان حل می کنند و خودشان پیگیر حق بازگشت آوارگان فلسطینی شده اند زیرا به این نتیجه رسیده اند که حالا که اقدام جدی برای رسیدن به این حق آنان صورت نمی گیرد باید خودشان اقدام کنند.

زارعی اشاه کرد: اگرچه این انتفاضه هنوز به نتیجه نرسیده اما یک تابو شکنی بزرگی در مسیر مبارزه فلسطینیان با اسراییل رخ داده است.

این کارشناس، ‌مسأله رفع حصر از غزه را سومین هدف رهبران فلسطینی از انتفاضه اخیر دانست و اعلام کرد: اسراییل از سال 2009 محاصره علیه غزه را آغاز کرد در حالی که ملت مظلوم فلسطین در غزه همه مایحتاج خود را از خارج مرزهای غزه تهیه می کنند و اساسً‌صنعت و کشاورزی و انريی قابل ملاحظه ای ندارند.

وی افزود: تأسف بار این است که تنها این اسراییل نبود که غزه را در این مدت محاصره کرد بلکه حتی گفته می شود اصرار مصری ها برای محاصره کردن فلسطینی ها بیشتر از اسراییلی ها بوده است.

رییس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با اشاره به این که در طی 11 سال محاصره غزه،‌نزدیک به 50 هزار نفر زن و کودک از سوء تغذیه و نرسیدن دارو جان خود را از دست داده‌اند، ‌تصریح کرد:‌ این اتفاقات یک فاجعه انسانی و یک نسل کشی به معنای کامل کمه است که در غزه اتفاق افتاده است.

زارعی ادامه داد:‌ این در حالی است که نه سازمان همکاری اسلامی،‌ نه اتحادیه عرب و نه هیچ نهاد بین ‌المللی همچون سازمان ملل نسبت به این فجایع واکنشی جدی نشان ندادند و کمکی به حل مشکل فلسطینیان نکردند.

وی افزود: نه تنها حمایتی از سوی نهادها و مجماع بین المللی نشده است،‌ بلکه در یک مورد نیز که نماینده سازمان ملل در مورد وضعیت غزه تحقیقی انجام داد که نتیجه آن بیانگر انواعی از فجایع علیه ساکنان غزه بودند، ‌با فشار آمریکایی ها این گزارش پس گرفته شد و عملاً‌ تنها کورسویی که برای رفع حصر وجود داشت از بین رفت.

این تحلیلگر با بیان این که اقدام فلسطینی ها در این انتفاضه مسلحانه نبوده است،‌ در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام نظامی فلسطینینان علیه حملات اسراییل گفت:‌ البته فلسطینی ها از نظر تسلیحاتی،‌ حجم تسلیحاتی حجیم و سنگینی در اختیار دارند. کما این که در روزهای گذشته نیز از آن استفاده کرده اند.

زارعی با تأکید بر این که انتفاضه بازگشت، ‌انتفاضه مسلحانه نبود بلکه بیشتر یک اقدام مدنی بود،‌ تصریح کرد: اکنون اسراییل از قیام مردم فلسطین در انتفاضه مسیر بازگشت،‌ نگران است و به همین علت اجازه داد تا قدری گذرگاه ها باز شود و با محدودیت هایی رفت و آمدهایی در این منطق رخ بدهد.

وی افزود: هدف در این اسارت اخیر یمنی ها،‌ این است که حصر غزه برداشته شود و تا وقتی برداشته نشود،‌ به انتفاضه ادامه خواهند داد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خطر افتادن 78 درصد اراضی فلسطین اشغالی را از دیگر دستاوردهای قیام انتفاضه سوم دانست و بیان داشت: در سال 1967،‌هفتاد درصد از اراضی فلسطین به دست یهودی ها داده شد. در این انتفاضه اخیر،‌ فلسطینی ها به صراحت اعلام کردند این دسته بندی ها ظالمانه است.

رییس موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور تصریح کرد: انتفاضه اخیر،‌ یک انتفاضه کاملا هجومی،‌ توام با ابتکار،‌ اعتماد به نفس بالاست که شرکت کنندگان در آن جوانان هستند. این نقطه حائز اهمیتی است و معنای آن این است که مسأله فلسطین فراموش شدنی نیست./۸۱۳/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات