۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۵۶۶۹۸۷
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

رضایت خداوند متعال معیار بهره‌مندی از مقام شفاعت اولیای الهی است

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان این که شفاعت به معنای ایستادگی امام معصوم (ع) در برابر خداوند برای دفاع از گناهکار نیست بلکه امام معصوم مطیع امر خداوند است، گفت: در قیامت تنها کسانی مشمول مقام شفاعت اهل‌بیت (ع) می‌شوند که خداوند از آن‌ها راضی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در آیین ترتیل قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان این که یکی از مقامات اهل‌بیت (ع) و مؤمنان مقام شفاعت است، گفت: در آیه 28 سوره مبارکه انبیا به این مقام اولیاء الهی و ائمه معصوم (ع) اشاره‌شده و بیان‌شده که شفاعت شافعان تنها به افرادی اختصاص می‌یابد که خداوند متعال از آن‌ها راضی باشد.

وی با بیان این که بهره‌مندی از مقام شفاعت دلیل توبه شکست و حرکت در مسیر گناه نمی‌شود، تصریح کرد: مؤمنی شامل مقام شفاعت می‌شود که در دنیا سعی کرده باشد تا جایی که ممکن است به وظیفه شرعی خود عمل کند اما به دلایل مختلف موفق به انجام کامل وظیفه شرعی خود نشده است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: اهل‌بیت (ع) تنها از کسانی شفاعت می‌کنند که خداوند متعال از آن‌ها راضی است زیرا امام مطیع امر خداوند است و تا خداوند نخواهد امام معصوم (ع) کسی را شفاعت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به عوامل رضایت خداوند از مؤمنان تصریح کرد: باور به قیامت از عوامل رضایت خداوند است چراکه باور به قیامت موجب پشیمانی از گناه و افزایش ایمان می‌شود.

وی افزود: درحالی‌که بی‌توجهی به قیامت و عدم اعتقاد به معاد موجب می‌شود که فرد در مسیر خواسته‌های نفسانی حرکت کرده و روزبه‌روز بر میزان گناهان فرد افزوده‌شده و از ایمانش به خداوند متعال کاسته می‌شود...

 نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همانطورکه بیان شد اطاعت زمینه بهره‌مندی انسان را از مقام شفاعت فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که خداوند بهترین حساب کننده در عالم خلقت است، خاطرنشان کرد: در آیه 47 سوره مبارکه انبیاء بیان‌شده که حساب‌وکتاب الهی بسیار دقیق است و در روز قیامت به هیچ فردی ظلم نمی‌شود و حتی اگر عمل فردی به‌اندازه دانه‌ای از خردل باشد موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: خداوند متعال در آیات یک و دو سوره مبارکه حج از بزرگ بودن زلزله روز قیامت سخن به میان می‌آورد و می‌فرماید در آن روز مادران شیرده از طفل شیرخوار خود غافل می‌شوند و هر بارداری بار خود را زمین می‌گذارد و گمان می‌شود که مردم مست هستند درحالی‌که این حالت مستی به دلیل وارد شدن عذاب الهی بر آن‌ها و ترس از گناهان خویش است.

وی با تأکید بر این که انسان برای رسیدن به عاقبت‌به‌خیری نیازمند محاسبه اعمال خویش است، ادامه داد: تقوا معیار و ملاک نجات انسان در قیامت است و هرکه باتقواتر باشد کارنامه عملش بهتر خواهد بود و باید توجه داشت که صلوات بر خاندان رسالت از سنگین‌ترین اعمال در کارنامه اعمال انسان در قیامت است.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام با تأکید بر این که در قیامت تمامی چشم‌ها به‌جز چشم شب‌زنده‌دار و چشمی که بر روی گناه و محرمات بسته‌شده است، گریان خواهد بود، خاطرنشان کرد: در روز قیامت خداوند متعال به مردم خطاب می‌کند که اگر در قیامت وزنده شدن مردگان شک دارید باید بدانید خداوند متعال شمارا از دل خاک خلق کرده و بازهم می‌تواند از دل خاک بیدارتان کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم وعده خداوند را درباره تحقق قیامت یک وعده حتمی عنوان کرد، یادآور شد: قیامت ناگهان بر انسان‌ها وارد می‌شود بنابراین انسان با انجام عمل صالح، حرکت در مسیر اهل‌بیت (ع) و محاسبه اعمال باید خود را برای این روز آماده کند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات