ضرورت ضابطه مند شدن هیئات مذهبی و مداحی ها


حجت الاسلام خانزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شیوه های رجوع به منابع دینی گفت: سطح علمی برخی طلاب به گونه ای است که خودشان می توانند به صورت مستقیم مطالب را از کتب دینی استخراج کنند که این گونه افراد غالبا در منابر خود مطالب جدیدی را بیان می کنند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: نمونه دیگر رجوع به منابع که امروزه متأسفانه در میان طلاب نیز شایعه شده و آسیب های فراونی نیز دارد رجوع به منبرهای آماده مبلغان مشهور حوزوی است که این روش شاید از نظر شکلی مناسب باشد اما به دلیل این که فرد در انتقال مفهوم دخالتی نداشته است تأثیر کافی ایجاد نمی کند.
وی ادامه داد: اگر مبلغی موضوع مورد نیاز جامعه هدف را بشناسد و از میان منابع اصلی اسلامی آن را استخراج کند یک نوع تولید محسوب می شود و به دلیل این که مبلغ خودش آن را استخراج کرده به صورت بهتری می تواند آن را منتقل کند در نتیجه تأثیر بهتری نیز خواهد داشت؛ به عبارت بهتر مبلغ باید خودش به صورت مستقیم به منابع رجوع کند و در غیر این صورت مطالب ارائه شده به دل مخاطب نمی نشیند.
حجت الاسلام خانزاده با طرح سؤالی مبنی بر این که از چه منابعی باید استفاده کرد، گفت: کتب روایی به دسته اول، دوم و سوم تقسیم می شوند به عنوان مثال تفسیر برهان طبرسی روایات را به صورت مستقیم نقل نمی کند بلکه روایات این کتاب نقل شده از کتاب های کافی یا تهذیب است به عبارت دیگر کتب روایی دسته اول کتب اربعه هستند.
وی ادامه داد: مبلغان اگر نمی توانند به منابع دسته اول روایی رجوع کنند حداقل باید نگاهی به کتاب های روایی دسته دوم و سوم داشته باشند نه این که روایاتی را که به عنوان مثال در یک کتاب روانشناسی که شاید بیش از ده دست گشته، آمده است را بیان کند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر مبلغ از منابع دسته چندم استفاده کند موجب می شود مطلب به صورت صحیح به مخاطب منتقل نشود در نتیجه اثر بدتری خواهد داشت به عنوان مثال در یک کتاب روانشناسی روایتی را به اندازه نیازش بیان کرده است نه به صورت کامل که طلبه منتقل کننده این مطلب نیز روایت را به صورت کامل نقل نخواهد کرد، در نتیجه مخاطب نیز مفهوم روایت را به صورت کامل درک نخواهد کرد.
وی افزود: التبه ممکن است که سطح علمی مبلغ به میزانی که بتواند به صورت مستقیم به منابع رجوع کند، نباشد که در این صورت باید به بزرگان اعتماد کند؛ به عنوان مثال به گفته های تفسیر المیزان و دیگر کتاب های بزرگان که متقن هستند اعتماد کند و به هیچ عنوان از کتاب های شاذ و نادر استفاده نکند.
حجت الاسلام خانزاده با تصریح بر این که محور شدن مداحی در مراسمات عزاداری آسیب است، اظهار کرد: آسیب بودن محوریت مداحی در مراسمات عزاداری قطعی است و هیچ فردی در زمینه آسیب بودن آن تأملی ندارد.
وی ادامه داد: مداحی شامل دو قسم محتوا و قالب است که قالب و شکل در مداحی انسان را هدایت نمی کند بلکه تحریک کننده احساسات است و محتوای مداحی نیز که وظیفه هدایت گری را برعهده دارد بیان کننده معرفت دین نیست به عبارت دیگر در مداحی تحریک احساسات رخ می دهد اما آشنایی با معارف دین اصلا صورت نمی گیرد یا کم است بنابراین محور شدن مداحی آسیب های بسیاری دارد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که برای آفت زدایی در زمینه محور شدن مداحی ها باید برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد، گفت: برای آفت زدایی در زمینه مداحی ها باید هیأت ها تحت ضابطه خاص قرار گیرند که طلاب به صورت فردی توان انجام چنین کاری را نخواهند داشت بلکه تمامی مسؤولان و ارگان های ذیربط باید در این زمینه فعالیت داشته باشند./1324/ت۳۰۲/ج