۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۵۶۳۹۳۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

برگزاری همایش سراسری بزرگداشت حاج زین‌العابدین مراغه‌‌ای، قرارگیری چهار بنای تاریخی آذربایجان‌شرقی در لیست مزایده صندوق احیا و آزادی ۲۱ زندانی جرائم غیرعمد در مراغه از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد دادرس‌فیاضی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه امروز در این همایش اظهار داشت: این همایش با هدف بازشناسی ابعاد شخصیتی حاج زین العابدین مراغه‌‌ای و اثر معروف وی بنام سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ برگزار شد.

وی با بیان این‌که این نویسنده از روشنفکران مشروطه است و نقش بسزایی در ادبیات آن دوره و آگاه سازی مردم در مشروطه داشته است، گفت: در یک روز برگزاری این همایش از 46 مقاله رسیده به دبیرخانه هفت مقاله به صورت سخنرانی ارائه شد.

فیاضی با بیان این‌که سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ نخستین سفرنامه تمثیلی تاریخ ادبیات ایران، از اهمیت خاصی در حوزه نثر، رمان و سفرنامه ‌نویسی دارد، تصریح کرد: بررسی شخصیت حاج زین‌العابدین مراغه‌ای، نقش سیاحت‌نامه ابراهیم ‌بیگ در انقلاب مشروطه، تأثر سبک ادبی سیاحت‌نامه  ابراهیم بیگ در آثار بعد از خود و نقش زین‌العابدین در آگاهی و بیداری ملل منطقه موضوع مقالات این همایش است.

جشن صدسالگی هنرستان هنرهای زیبای میرک برگزار می‌شود

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، از برگزاری جشن صدسالگی هنرستان هنرهای زیبای میرک در سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: هنرستان میرک با قدمت یکصد ساله خاستگاه سبک‌های هنری، هنرمندان و اساتید به‌نام کشوری هست که این مهم باید به نسل جدید و هنرجویان به نحو شایسته منتقل شود و براین اساس جشن صدسالگی این هنرستان در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی، کشف استعدادهای بالقوه هنرجویان و به فعلیت رساندن آن  را در بازیابی و معرفی جایگاه برجسته هنر تبریز بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: معلمان انسان‌های برجسته‌ای هستند که سکان تعلیم و تربیت را در دست دارند و پرورش نسل جدید هنرمندان بر عهده‌ آنان است.

محمدپور گفت: یک جریان پرشتاب فرهنگی در جامعه ایجاد شده و همه ما باید به این جریان فرهنگی و هنری که شروع شده و شتاب دارد، توجه کرده و سهم خود را در این جریان رو به جلو مشخص کنیم و در این میان نقش معلمان و هنرآموزان و اساتید در شتاب بخشی به این جریان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

قرارگیری چهار بنای تاریخی آذربایجان‌شرقی در لیست مزایده صندوق احیا

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از قرارگیری چهار بنای تاریخی استان در طرح مزایده صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه میراث تاریخی برای همه ما ارزشمند است و حفظ و صیانت از بناهای تاریخی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان محسوب می‌شود، از این رو طرح احیا و بهره‌برداری سودمند از میراث ماندگار استان می‌تواند در تقویت ظرفیت‌های گردشگری استان، موثر باشد.

وی با اشاره بر اینکه بافت تاریخی یک شهر موتور محرک ثروت و رشد اقتصادی آن شهر است، تصریح کرد: در صورت نهادینه شدن فرهنگ احیاء بناهای تاریخی با هدف توسعه و گسترش اقتصادی در بین مردم، می‌توان برای بحث اقتصاد مقاومتی از ظرفیت زیاد این بخش استفاده کرد.

آبدار افزود: احیا و مرمت ابنیه تاریخی با مشارکت بخش خصوصی به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه تأمین بودجه برای این آثار وجود دارد، راهکاری اثربخش است که هم اکنون در دولت دنبال می‌شود. در همین زمینه چهار بنای تاریخی استان اعم از خانه‌های ناصح‌زاده، سرخه‌ای، معبودی تبریز و عمارت امیر ارشد ورزقان در طرح جدید مزایده صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی قرار گرفت.

آبدار با ابراز امیدواری از اینکه صندوق احیاء بناهای تاریخی می‌تواند با انجام وظایف قانونی خود پیوند‌دهنده مردم و مواریث تاریخی و فرهنگی کشور باشد و زمینه استفاده مردم از این ابنیه را فراهم کند، بیان کرد: برای این اثربخشی، بسترهای قانونی فراهم شده تا در قالب واگذاری‌های صندوق احیا، مشارکت بخش خصوصی و حضور مردم در مرمت، احیا و بهره‌برداری بهینه از بناهای تاریخی کشور، بیش از پیش محقق شود.

وی افزود: بر این اساس متقاضیان شرکت در این مزایده، ظرف مدت 10 روز از تاریخ نشر آگهی حداکثر تا پایان وقت اداری شنبه مورخ 2/29 /97 مهلت دارند اسناد مزایده را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق احیا به نشانی تهران- میدان بهارستان- خیابان اکباتان – عمارت مسعودیه – ساختمان صندوق احیا تلفن 33992016-021 یا پایگاه اینترنتی صندوق احیا و یا پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات دریافت کنند. متقاضیان جهت دریافت اسناد مزایده باید نماینده خود را کتباً به دبیرخانه مذکور معرفی کنند.

21 زندانی جرائم غیرعمد در مراغه آزاد شدند

سید علاءالدین نقیبی، مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه از آزادی 21 زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیران این شهرستان در سالجاری خبر داد و گفت: این زندانیان با پیگیری های دادستان و نیز اخذ رضایت از شاکیان با پرداخت بدهی های مالی آنان توسط خیران از بند رهایی یافته و به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

وی ادامه داد: از این تعداد، 15 زندانی به مناسبت نیمه شعبان و اعیاد شعبانیه و با حمایت مردم خیرخواه و خیر این شهرستان آزاد شدند. برای آزادی این زندانیان حدود 800 میلیون ریال از طریق کمک های جمع آوری شده از خیران این شهرستان هزینه شده است.

مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان مراغه با بیان اینکه بازگشت زندانیان به آغوش خانواده های خود، زمینه ساز پیشگیری از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی است گفت: مشارکت خیران و مردم نوع دوست همواره در این امر خیر در سال های اخیر بی نظیر بوده است.

وی از آمادگی این انجمن برای دریافت کمک های مردمی خبرداد و افزود: شماره حساب بانکی این انجمن به شماره 0106269391004 نزد بانک ملی و شماره حساب بانکی 102181842100001نزد بانک اقتصاد نوین این شهرستان آماده دریافت کمک های مردمی و خیران این شهرستان ست.

گفتنی است، شرکت‌کنندگان در مزایده باید ظرف مدت 10 روز از تاریخ پایان مهلت دریافت اسناد، حداکثر تا ساعت 18 روز شنبه مورخ 97/12/3 مدارک مربوطه را تکمیل و تحویل دبیرخانه کرده و رسید دریافت کنند./935/پ204/ب1

ارسال نظرات