۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۵۶۳۸۰۰
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

مذاکره علمی معرفت انسان را افزایش می‌دهد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه مذاکره علمی سبب افزایش علم و معرفت می‌شود، گفت: ثروت برای انسان شخصیت نمی‌آورد بلکه این علم است که به عنوان صفت در وجود انسان ایجاد شخصیت می‌کند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز قبل از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) خطاب به جناب کمیل فرمودند: ای کمیل؛ علم از ثروت بهتر است؛ حضرت در این کلام نورانی علم و معرفت را فراتر از ثروت و مال بیان می‌کنند.

وی افزود: حضرت در این کلام درباره دو مطلوب انسان چنین بیان می‌کنند که علم نگهبان انسان است و برعکس در ثروت انسان نگهبان مال و ثروت می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه معرفت انسان را از خطورات مادی و معنوی و بلاهای دنیوی و اخروی حفظ می‌کند، ابراز کرد: انسان به وسیله علم از همه خطرات مادی و دنیوی محفوظ می‌ماند و با آگاهی که دارد خود را در معرض خطرات قرار نمی‌دهد و به جد از آنان پرهیز می‌کند بنابراین علم از لحاظ معنوی انسان را حفاظت و صیانت می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: انسان به سبب جهل در دام شیطان گرفتار می‌شود در حالی که اگر عالم باشد در این دام قرار نمی‌گیرد زیرا خصلت و خاصیت علم حراست و صیانت از انسان است بنابراین علم در خدمت انسان قرار می‌گیرد اما بر عکس انسان ثروتمند افزون بر اینکه برای کسب ثروت متحمل سختی شده برای حفاظت و صیانت از آن نیز متحمل رنج و مشقت می‌شود.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: انسان فقیر چیزی برای از دست دادن ندارد و همواره در آسایش است ولی کسی که چیزی را به دست می‌آورد ظاهرا برای تامین آرامش است ولی عملا ثروت مانع و موجب سلب آرامش انسان می‌شود زیرا انواع روش‌ها را باید به کار بگیرد تا مالش نابود نشود.

وی با اشاره به تفاوت علم و ثروت، اظهار داشت: مال با هزینه شدن کاهش می‌یابد و تمام می‌شود ولی معرفت به هر میزان مصرف شود افزایش می‌یابد. در گفتگوی علمی علم انسان از نظر کمی و کیفی رشد می‌کند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: علم هرگز تمام نمی‌شود و به هر مقدار هزینه و مصرف شود به همان میزان رشد می‌کند و انسان عالم بهره می‌برد. اما مال با خرج شدن کاهش می‌یابد و این هزینه کردن مال غیر از امر انفاق است چرا که انسان با انفاق به رشد و تزکیه دست می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با تاکید بر اینکه مذاکره علمی سبب افزایش علم و معرفت می‌شود، گفت: انسان زمانی که به مذاکره علمی می‌پردازد حتی در هنگام پرسش علمی به علم او افزوده می‌شود، گاهی پرسش‌های کلی زمینه ساز پاسخ‌ها و تولید مطلب جدید می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شخصیت انسانی که ثروت اندوز است و تولید ثروت می‌کند با زوال مال شخصیتش نیز از بین می‌رود بنابراین ثروت برای انسان شخصیت نمی‌آورد زیرا صفت حاصل نکرده و تنها سمت به دست آورده است و سمت نیز با کمترین تغییر و تحولی نابود می‌شود در حالی که علم صفت بوده و در وجود انسان ثابت و نابود نشدنی باقی می‌ماند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات