۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۵۹۴۶۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

شرکت نمایش پاشا در فستیوال جهانی آنکارا، تقویت باورهای دینی با طرح آرامش بهاری و استقبال گردشگران نوروزی از امامزادگان استان از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نمایش "پاشا" اثر "اکبر شریعت" به کارگردانی "نازیلا ایران زاد بنام" در فستیوال بین المللی تئاتر آنکارا به عنوان نماینده تبریز ٢٠١٨ اجرا می شود. فستیوال بین المللی تئاتر آنکارا از ۵ فروردین تا۱۵ فروردین در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.
نمایش «پاشا» در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی ضمن کسب بهترین اثر، جوایز بخش‌های مختلف پوستر، آهنگسازی، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را از آن خود کرد.
این نمایش که با روایتی نو از دوران قحطی و مبارزات مشروطه در تبریز به زبان ترکی اجرا می‌شود، پیش از این به عنوان تنها اثر برگزیده استانی به بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره تئاتر کشور راه یافته بود.
وحید شیرزاد بازیگر نمایش "پاشا" به عنوان یکی از سه بازیگر برگزیده کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگری سی و ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر شد.
همچنین پوستر نمایش "پاشا" از تبریز به عنوان یکی از ۶۳ پوستر تئاتر از ۳۳ طراح گرافیک منتخب سی و ششمین جشنواره‌ی تئاتر فجر برای حضور در نمایشگاه اسپند شد.
"پاشا" با پرداختن به نقش و سهم چشمگیر زنان در شکل‌گیری مبارزات مشروطه روایتی جدید از مشکلات و زندگی مردم عامی تبریز در این دوران را بیان می‌کند. این نمایش نوشته اکبر شریعت به کارگردانی نازیلا ایران زاد بنام و آهنگسازی شاهرخ پناهی فرد اجرا می‌شود.

حضور گردشگران نوروزی در امامزاده سیداحمد مرند
حجت الاسلام رحیم اختیاری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند از حضور ۵۰۰ نفر از شهروندان مرندی در لحظه تحویل سال در امامزاده سید احمد (ع) این شهرستان خبر داد و گفت: همزمان با شب شهادت امام هادی (ع) مقارن با لحظه تحویل سال نو مراسم توسل به آن حضرت توسط مادحین اهل بیت در محل امامزاده سید احمد(ع) مرند برگزار شد .
وی افزود: تشرف و حضور بیش از ۵۰۰ نفر زائرین و مجاورین و میهمانان نوروزی، علما و روحانیون معزز در مراسم لحظه تحویل سال نو از جمله برنامه های طرح آرامش بهاری در این شهرستان بود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند از حضور دو مبلغ اعزامی از قم در این شهرستان خبر داد و گفت: این مبلغین در سه امامزاده سیداحمد (ع)، سید ابراهیم (ع) و سیدحسن و سید محمد روستای ابرغان حضور دارند.
گفتنی است، مراسم لحظه تحویل سال نو همراه با اجرای هفت سین امیرالمومنین(ع) و مراسم چهل یس با حضور مبلغ اعزامی از قم در آستان مقدس امامزاده سیداحمد(ع) مرند برگزار شد. 

تقویت باورهای دینی با طرح آرامش بهاری
کارشناس مذهبی هدف از اجرای طرح آرامش بهاری را تقویت باورهای دینی کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
حجت الاسلام مرتضی فیروزی که در خیمه معرفت امامزاده سیدحمزه تبریز مستقر است، اظهار کرد: طرح آرامش بهاری با هدف تقویت باورهای دینی و مذهبی کودکان و نوجوانان اجرا می شود.
وی افزود: حضور خانواده ها در بقاع متبرکه فرصتی مناسبی است تا برگزاری مسابقات نقاشی کودکان، مشاوره خانوادگی و مذهبی و همچنین پخش کلیپ های مذهبی و فیلم کوتاه باورهای دینی کودکان و نوجوانان را تقویت کرد.
این کارشناس مذهبی اعزامی از قم با اشاره به برگزاری آیین تحویل سال در امامزاده سیدحمزه تبریز اظهار کرد: این مراسم با حضور پرشور مردم کلانشهر تبریز برگزار شد که مردم متدین و مومن این کلانشهر نشان دادند همواره در کنار اهل بیت (ع) و امامزاده ها هستند.
گفتنی است، امامزاده سید حمزه بن موسی بن جعفر (ع) جنب مقبره الشعرا در محله سرخاب و ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان ثقةالاسلام و خیابان عارف تبریز قرار دارد.

حضور بیش از دوهزار نفر در امامزاده سیدحمزه تبریز
سیدجواد قریشی زاده مدیر امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز از حضور بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در لحظه تحویل سال در این امامزاده خبر داد و اظهار
داشت: مراسم ویژه تحویل سال عصر دیروز از ساعت ۱۷:۳۰ با تلاوت قرآن توسط قرآن بین المللی تبریزی غلامرضا قوچی و سخنرانی حجت الاسلام سیدعلی فقیه آغاز شد و پس از نماز باشکوه در امامزاده، مراسم تحویل سال همراه با دعای توسل با حضور بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان تبریزی و گردشگران برگزار شد.

وی افزود: این مراسم به صورت زنده و مستقیم از سوی صداوسیمای آذربایجان شرقی نیز پخش شد چرا که مورد استقبال مردم مومن و متدین تبریزی بود.مدیر امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز از پخش تبرکات مردمی و بسته های فرهنگی متعدد در بین زوار این امامزاده خبر داد.

و گفت: در ادامه این مراسم پیام تبریک مقام معظم رهبری به صورت زنده در این امامزاده پخش شد و سپس کارشناسان مذهبی مشغول به سخنرانی شدند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به طرح آرامش بهاری اشاره کرد و گفت: خیمه های معرفت از دیروز با حضور شش مبلغ اعزامی از قم در امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز برقرار شده که روحانیون در غرفه های کودک و نوجوان، مشاوره خانواده و مذهبی و همچنین حجاب و عفاف حضور دارند.

قریشی زاده در ادامه ضمن قدردانی از پرسنل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به دلیل حضور مستمر در این امامزاده اظهار کرد: در طول طرح آرامش بهاری برنامه های متعددی فرهنگی و مذهبی به همراه نماز جماعت در این امامزاده برگزار می شود.

گفتنی است، امامزاده سید حمزه بن موسی بن جعفر (ع) در محله سرخاب و ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان ثقةالاسلام و خیابان عارف تبریز قرار دارد. /935//۲۰۴/خ

 

ارسال نظرات