فرهنگ، سنگ زیربنای توسعه گردشگری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینزاده، دانش پژوه جامعه المصطفی، در بیستمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی به نقش گردشگری اسلامی در همگرایی جهان اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: نقش گردشگری اقتصاد جهانی را از آنِ خود کرده، این فعالیت را میتوان به عنوان راهکاری مناسب برای رسیدن به توسعه پایدار دانست.
وی افزود: گردشگری اسلامی میتواند زمینههای همگرایی و ایجاد تعاملات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای اسلامی را بیشتر نماید.
حسینزاده، در ادامه به تاریخچهای از گردشگری نوین اشاره و خاطرنشان کرد: اروپا پس از جنگ جهانی، علیرغم بروز واگراییهای متعدد، با بهرهگیری از عنصر توریسم، همگرایی قابل توجهی را در سرزمینهای اروپایی ایجاد کرد.
وی همگرایی اجتماعی را پیش زمینه شکلگیری همگراییهای سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: همگرایی اجتماعی به ارتباطات فردی و فرهنگی اشاره میکند؛ که برای نخستین بار دین اسلام به عنوان کاملترین و پیشرفتهترین اندیشه سعادت آفرین، مفاهیم ناصحیح گردشگری را از عنصری تنبیهی به مقوله عمق بخش مفاهیم تکاملی تبدیل کرد.
این پژوهشگر، گردشگری متدبرانه، طبی، معماری اسلامی و زیارتی را از مهمترین ظرفیتهای گردشگری در جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: فرهنگ سنگ زیربنای توسعه گردشگری بوده، و این مهم بستر مناسبی را برای توسعه ارتباطات و همگراییها ایجاد میکند.
وی موسم حج را والاترین ظرفیت همگرایی تمدنی در جهان اسلام معرفی کرد و یادآور شد: حج از طرفیت والایی برای ایجاد فضای ذهنی مثبت و اعتمادسازی و تقویت بنیههای تعاملی دولتهای اسلامی برخوردار است.
وی در پایان تصریح کرد: گردشگری ضمن افزایش تحرک، سرعت قابل توجهی را در تبادلات ارزی و فعالیتهای اقتصادی ایجاد خواهد کرد./878/پ۲۰۳/ی