۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۵۵۷۲۰۸
مسؤول پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی:

جامعه اسلامی نیازمند مجتهدانی در رشته‌های تخصصی است

حجت‌الاسلام همتیان، جامعه اسلامی را نیازمند مجتهدانی در رشته‌های تخصصی اقتصاد، مدیریت، رسانه و مانند این‌ها دانست و گفت: مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی به دنبال تربیت نیروهایی دستگیر جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام علی اصغر همتیان مسؤول پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام علی اصغر همتیان مسؤول پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی در نشست خبری پذیرش سال تحصیلی 97-98 این مؤسسه، که صبح امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد، تشکیل این مؤسسه را به منظور تربیت فقیهان متخصص در حوزه‌های مورد ابتلای جامعه، پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی و فکری نظام اسلامی و کمک به تولید علم و پیش‌بردن مرزهای دانش دینی بیان کرد و گفت: تحقق این هدف بزرگ، با پیدایش جریان علمی نو زاینده در حوزه‌های علمیه مبتنی بر اندیشه‌های حضرت امام (ره) و بر اساس دیدگاه‌های تحول‌خواه رهبر معظم انقلاب و همسو با دیدگاه مراجع تقلید و بزرگان حوزه علمیه است.

مسؤول پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی ادامه داد: این هدف از طریق ایجاد تحول در ساز و کارهای آموزشی، پژوهشی و تهذیبی و سوق‌دادن آنها به سوی تولید «نظریه‌های نوین» در خصوص نظام‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در چارچوب نظام آموزشی حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود.

حجت‌ الاسلام همتیان با اشاره به نقش تعیین کننده دانش فقه در هدایت رفتاری جامعه ابراز داشت: اولویت اصلی مؤسسه تقویت دانش فقاهت بر مبنای اجتهاد جواهری بوده و اهتمام آن بر برنامه‌ریزی و راه‌اندازی «رشته فقه‌های تخصصی» در عرصه‌های مورد نیاز نظام اسلامی متمرکز است.

وی با توضیحی پیرامون رشته‌هایی مانند فقه الاقتصاد، فقه الجزا، فقه خانواده، فقه سیاسی و فقه قضا که سابقه‌ای در حوزه‌های علمیه دارند اظهار داشت: علاوه بر رشته‌های مذکور فقه هنر، فقه اخلاق، فقه مدیریت، فقه رسانه نیاز جامعه اسلامی است که تاکنون سابقه‌ای در حوزه‌های علمیه نداشته است.

مسؤول پذیرش مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی را به دنبال پرداختن به رشته فقه‌های تخصصی در عرصه‌هایی که نظام اسلامی به آن‌ها نیاز دارد توصیف کرد و گفت: این مؤسسه به دنبال تربیت فقهایی در رشته‌های ذکر شده است؛ امیدواریم پس از سال‌هایی که فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی انجام می‌شود، فقهایی تربیت شوند که مثلاً در رشته اقتصاد پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشند.

حجت‌ الاسلام همتیان در پایان مثال زد: همانگونه که در گذشته‌ای نه چندان دور یک فرد طبیب به طبابت تمام اعضای بدن می‌پرداخت و اکنون هر عضو از بدن دارای رشته‌های تخصصی فراوان شده است، در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی سعی می‌شود تا فقه عمومی گذشته به رشته‌های تخصصی تقسیم شود و دانش آموختگان آن در آینده توانایی اجتهاد در رشته‌های تخصصی خود را داشته باشند./836/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات