۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۵۵۶۸۰۴
بررسی عملکرد مجمع نمایندگان طلاب در دوره هفتم؛

از تشکیل دبیرخانه حوزه انقلابی تا پیگیری طرح هجرت علمای بزرگ به بلاد

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت وگوی تفصیلی عملکرد این نهاد را در دوره هفتم تبیین کرد و تشکیل دبیرخانه حوزه انقلابی و پیگیری طرح هجرت علمای بزرگ به بلاد را از مهم ترین کارهای انجام شده دانست.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب

به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به اینکه دروه هفتم مجمع نمایندگان رو به پایان است و در آستانه انتخابات هشتمین دوره مجمع نمایندگان هستیم، بر آن شدیم تا با حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد گفت وگوی داشته باشیم. وی در این گفت وگو گزارشی از عملکرد دوره هفتم مجمع نمایندگان ارائه کرد که در ادامه تقدیم خوانندگان خبرگزاری رسا می شود.

حضرت عالی بعنوان ریس مجمع نمایندگان طلاب نظر خود را در مورد دوره هفتم مجمع نمایندگان و اینکه چه کارهای مهمی در این دوره انجام شده بفرمایید؟

پیرامون دوره هفتم مجمع نمایندگان باید عرض کنم که الحمدلله این دوره از دوره ­های فعال و اثرگذار در حوزه‌ علمیه بوده است؛ گرچه همه دوره­های مجمع؛ دوره­های ارزشمندی بودند و در هر دوره شاهد زحمات، مصوبات و فعالیت­های خوبی در باب حوزه علمیه قم بودیم و تلاشهای خوبی نمایندگان مجمع داشته اند؛ اما دوره هفتم مجمع یکی از دوره­های درخشان مجمع بوده است که الحمدالله توانست وظایفی که از جهت ذاتی به عهده آن می‌باشد، بنحو احسن و با شکوه‌تر، پیگیرتر، فعال‌تر و بانشاط تر از گذشته دنبال کند.

یکی از کارهای مهمی که در دوره­ هفتم انجام گرفت و در دوره­ه ای دیگر به این برجستگی نبوده است؛ کلیه مصوبات هفت دوره مجمع نمایندگان را کنکاو شده و استخراج گردیده است، بررسی کردیم که هر کدام تا چه مرحله از اجرا را گذرانده اند و ماحصل و نتیجه آن در حوزه علمیه به کجا رسیده است؟ این یکی از کارهای بزرگی بود که در ابتدای دوره هفتم انجام گرفت و تقریباً بیش از هفتاد طرح مصوب که در دوره­های گذشته تدوین شده بود؛ به شورای عالی و جامعه محترم مدرسین و مراکز حوزوی ارسال شده بود.

بعد از بررسی مشخص شد که الحمدالله از این هفتاد طرحی که توسط مجمع نمایندگان در طول این دوره‌ها ارائه شده است، بیش از 60 درصد آن عملیاتی گردیده لذا الباقی طرحها که حدود 40 درصد می‌باشد در دستور کار قرار گرفت و با نامه و مکاتباتی که با مدیر محترم حوزه انجام شد، کارگروه­هایی برای آن تشکیل گردید که تا دوسال آینده کلّ آن 40 درصد نیز در شورای طرح و برنامه و در معاونت‌ها به نحو احسن پیگیری و اجرایی شود. این موضوع یکی از کارهای مهمی بود که به نحو احسن پیگیری شد و به نتیجه مطلوب رسید.

مسئله دیگری که در ابتدای دوره هفتم تعقیب شد بحث خلأ و عدم حضور مجمع نمایندگان در سطوح تصمیم­گیری در حوزه علمیه بود که با پیگیری‌هایی انجام گرفته؛ نهایتاً عضویت ریاست مجمع نمایندگان در شورای عالی طرح و برنامه حوزه علمیه به نتیجه رسید و مصوب شد در جلسات تصمیم ساز شورای محترم عالی طرح و برنامه؛ لزوماً ریاست مجمع نمایندگان به لحاظ حقوقی با توجه به اشرافیتی که نسبت به مسائل حوزه دارد در جلسات حضور داشته باشند؛ لذا عضویت مجمع از ابتدای دوره هفتم تاکنون و در آینده نیز ادامه دار خواهد بود ان شاء الله. و طرح‌ها و مصوبات مطروحه در شورای عالی طرح و برنامه می‌تواند مورد مداقه نمایندگان محترم در جلسات کمیسیونی قرار گیرد و در واقع با هم­افزایی با مرکز مدیریت در ارتقا و رشد در فرآیند طرحها موثر باشد.

امور دیگری که مجمع نمایندگان در دوره هفتم سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد و تلاش زیادی برای به ثمر رساندن آن انجام گردید، تدوین و امضاء تفاهم نامه همکاری با مرکز مدیریت و هم­افزایی با نهادهای حوزوی در اموری که در وظایف ذاتی هر مجموعه است، با تشکیل کمیسیون­های مشترک، زمینه تعامل و جلوگیری از کارهای موازی و سرعت بخشیدن بر بروز رسانی خدمات به طلاب محترم بتواند تأثیرگذار باشد.

الحمدالله مدیر محترم حوزه نیز نسبت به این نوع همکاری، تلاش فزاینده­ای داشته به حدی که الان در اکثر جلسات تصمیم ساز در حوزه‌های علمیه؛ مجمع نمایندگان صاحب نظر و حضور عملیاتی دارد.

در حال حاضرارتباط بسیار خوبی با نهادهای حوزوی از جمله مدیر محترم حوزه‌های علمیه و معاونت‌های آن و همین طور با سایر نهادهای حوزوی به خصوص جامعه محترم مدرسین برقرار گردیده است، این ارتباط بسیار تنگاتنگ نسبت به وظایف ذاتی مجمع و مصوباتی که در جلسات مجمع عمومی به نتیجه می‌رسد؛ ناظر بر اساسنامه­ و آئین نامه‌ای که در راستای شرح وظایف این مجمع تنظیم گردیده و مورد تأیید جامعه مدرسین نیز قرار گرفته، موجبات تعامل سازنده شده است.

مسئله دیگری که موجب شد دوره هفتم مجمع نمایندگان برجسته­تر از گذشته دیده شود و به عنوان یکی از موفقیت‌های خوب این دوره می توان نام برد، دیدار با رهبر معظم انقلاب آن هم با گذشت دوزاده سال از آخرین دیدار با حضرت ایشان؛ بوده است. این توفیق شرفیابی نمایندگان مجمع به صورت جلسه خصوصی با ولی امر مسلمین در تاریخ 25/12/1394 برگزار گردید.

در این دیدار رهبر معظم انقلاب ضمن تمجید و حمایت قاطع از حضور مجمع نمایندگان در حوزه و تأکید بر ادامه فعالیت آن، به ضرورت انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه و خطر نفوذ دشمن در حوزه  پرداختند.

رهبر معظم انقلاب ضمن بیان وظایف ذاتی مجمع، تحقق بخشیدن بر این وظایف را مهم دانستند و فرمودند که بهترین وظیفه مجمع ارتباط با طلاب است، پیگیری مطالبات طلاب و پیشگیری از نفوذ  دشمن در حوزه باید سرلوحه وظایف مجمع دانسته شود. زیرا مجمع نمایندگان از بدنه حوزه تشکیل گردیده و در بین حوزویان جایگاه ویژه­ای دارد و جزء هیچ حزب، گروه، سازمان و تشکیلات رسمی و اداری حوزه نیست در واقع نمایندگان طلاب مورد حمایت طلاب است و از این جهت می­تواند با جلساتی که با طلاب دارد، نسبت به شبهاتی که در ذهن طلاب هست، پاسخگو باشد و اجازه ندهد خدای ناخواسته القای شبهات از طریق دشمن در ذهن طلاب نفوذ کند و تبدیل به یک معظل در حوزه علمیه گردد.

مجمع نمایندگان موظف است نسبت به مسائل آینده حوزه، انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه، خطراتی که حوزه را تهدید می­کند و حضور افراد غیرانقلابی یا ضدانقلاب در بین اساتید یا طلاب، از حوزه‌های علمیه صیانت داشته باشد، در بین طلاب با برگزاری جلسات و بهره­گیری از اساتید برجسته، و با صدور مقالات و بیانیه­ها، موضع­گیری­ نسبت به احیای روحیه انقلابی حوزه داشته باشد و در رابطه با خطر نفوذ افکار بیگانه در بین حوزویان و ارتقای اطلاعات عمومی و سیاسی طلاب و فضلا دارای برنامه و ماهیتی روشنگرانه داشته باشد.

مجمع نمایندگان می‌بایست اتاق فکر تشکیل دهد و کمیسیون­های مجمع در این خصوص دارای برنامه باشند. که این هم یکی از برجسته ­ترین امور اجرا شده در دوره هفتم مجمع بود، که پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب به آن جامه عمل پوشانده شد.

در همین راستا و ناظر بر اجرای مأموریت ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری؛ مجمع نمایندگان اقدامات عملی فراوانی داشته است، از جمله با مدیر و معاونین محترم حوزه (که مدیر محترم وقت حضرت آیت­الله حسینی بوشهری بودند)، جلساتی داشتیم و در آن جلسات مصوباتی به عنوان معرفی حوزه انقلابی، بایدها و نبایدهای حوزه انقلابی و راهکارهای حوزه انقلابی، پیشنهاد گردید؛ که این پیشنهادات طی جلسات متعدد در کمیسیون مشترک از مجمع نمایندگان و معاونین حوزه تدوین و به شورای طرح و برنامه ارائه گردید و نهایتاً نیز در شورای محترم عالی حوزه به تصویب رسید و بعنوان یک سند مهم به همه مدیریت‌های حوزه در سراسر کشور ابلاغ؛ و مقرر گردید که همه بخش‌های اجرایی حوزه‌های علمیه این مصوبه شورای عالی را عملیاتی نمایند.

بعضی از مواد این مصوبه به دلیل اهمیت بالای آن؛ نیاز به آیین­نامه اجرایی دارند که در همین خصوص نیز مرکز مدیریت و مجمع نمایندگان در حال تدوین آئین نامه اجرایی این سند بالادستی می‌باشند که ان شاء الله شاهد اجرای آن به نحو احسن در حوزه‌های علمیه سراسر کشور باشیم.

یکی از کارهای برجسته و مهم دیگر که در این دوره مجمع نمایندگان بیش از پیش به آن اهتمام ورزیده شد و از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد چشم گیر آن بودیم در حقیقت پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب که امر فرمودند ارتباط نمایندگان با طلاب بیشتر شود و این ارتباط به صورت هدفمند و مستمر صورت گیرد؛ در این راستا جلسات فراوانی نمایندگان محترم با طلاب حوزه‌ انتخابیه؛ برای ارتقای سطح و بینش سیاسی برگزار نمودند، جلساتی با هدف روشنگری طلاب از جهت دشمن شناسی و راه‌های نفوذ دشمن در بین صفوف حوزویان و خطراتی که حوزه، حوزویان و نظام جمهوری اسلامی را تهدید می­کند و خطراتی که ممکن است از طریق شایعات و حتی از طریق مسائل علمی در قالب شبهات کلامی و غیره القا کنند، برگزار شد.

مجمع نمایندگان طلاب حداکثر تلاش خود را در جهت تقویت و توسعه جلسات با طلاب به کار گرفت و طبق آماری که در حال حاضر موجود است، در این چهارسال بیش از چندهزار جلسه، نمایندگان طلاب با طلاب حوزه‌های انتخابیه خود داشتند که این آمار چشمگیر بوده است، البته این امر با روش‌ها و تشویق‌ها و حمایت‌های ویژه­ای که از این جلسات گردید به این تعداد رسید و موجب تأثیرگذاری عمیق در باب روشنگری طلاب داشت.

از دیگر برنامه­ های اثرگذار در این دوره مجمع، برگزاری همایش‌ها و روشنگری­ هایی  در قالب «سلسله نشست‌های حوزه انقلابی» از سوی مجمع نمایندگان با همکاری سایر ارگان‌های حوزوی مانند جامعه محترم مدرسین، مرکز خدمات، مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) و دیگر نهادهای حوزه در راستای انجام رسالت حوزه انقلابی در پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و وظایفی که بر دوش حوزه‌های علمیه می‌باشد برگزار گردید.

مجمع نمایندگان طلاب در اکثر استانها؛ سلسله نشست‌های حوزه انقلابی برگزار نموده است؛ که دستاوردهایی خوبی در این قضیه حاصل شده است؛ آثار مکتوب، مقالات، سخنرانی‌ها و بیاناتی که بزرگان و صاحب نظران این عرصه در جلسات بیان داشته‌اند، به صورت سمعی و بصری ضبط گردیده و با انعکاس در سایت‌ها، مراکز و رسانه­های جمعی، موجب برکات زیادی گردیده است.

یکی از کارهای مهمی که مجمع نمایندگان خلأ آن را احساس کرد و در این زمینه نیز گام‌های بلندی برداشت، حضور نمایندگان محترم طلاب در استان‌ها و تأثیرگذاری آنها بود، مجمع نمایندگان 202 نماینده از سراسر کشور دارد که به صورت فردی عمل می­کردند، لذا طی جلسات کارشناسی متعدد «مجامع استانی» برای هر استان تشکیل گردید،که این مجامع استانی توانست جلساتی با مسئولان استانها داشته باشد و نسبت به مسائل فرهنگی، سیاسی و دینی استان و خطرات نفوذ اندیشه­های بیگانه و القائات و شبهات بیگانه مخصوصاً در بعد کلامی و دینی، با جلساتی که با نماینده ­های ولی فقیه و ائمه جمعه و فرمانداران و استانداران و مدیران می­تواند داشته باشند و با برگزاری همایش‌ها و سمینارها در این خصوص بتوانند گام های اثرگذار بردارند.

باید اذعان نمود عملکرد مجامع استانی در استان‌های مختلف و برگزاری جلسات و همایش‌ها با دعوت از مهمانان مختلف؛ در راستای وظایفی بود که رهبر معظم انقلاب به نمایندگان طلاب محول کرده و مورد تاکید ایشان بود که در این مدت انجام گرفت.

در دوره هفتم مجمع نمایندگان بیش از 15 طرح و پیشنهاد، به تصویب رسید که طرح‌هایی عمیق و تأثیرگذار بودند، در این دوره با توجه به شرایطی که ایجاد شد، حضور و ارتباط نمایندگان محترم با بدنه طلاب نسبت به دوره‌های قبل چندین برابر افزایش یافته است..

در واقع در این دوره نمایندگان بیشتر از دوره‌های گذشته به طلاب حوزه‌های انتخابیه سرکشی داشتند و این ارتباط نیز جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب بود لذا امسال نسبت به سالهای گذشته در این زمینه اهتمام بیشتری داشتیم و آمار آن چند برابر گردیده و تأثیرات آن هم به وضوح در بین طلاب و نمایندگان آشکار و تأثیرات آن هم نمایان است.

مجمع نمایندگان حدوداً سالیانه 16 یا 17 جلسه مجمع عمومی برگزار میکند که در این دوره نیز بطور منظم برگزار گردیده است و تأخیری در آن ایجاد نشده است. کمیسیون­های مجمع نیز به صورت فعال و با ارائه طرح‌ها و مصوبات، پرتلاش بودند و دو طرح برجسته نسبت به طرحهای دیگر داشتند. طرح اول به عنوان «طرح کادرسازی برای نظام» بود که در حال آماده ­سازی برای ارائه دادن است،  دوم نیز «طرح هجرت علمای بزرگ به بلاد» است که از طرحهای برجسته ­ای ست که مجمع نمایندگان در حال پیگیری و دنبال کردن آن می‌باشد که امیدواریم با همکاری و هماهنگی نهادهای بزرگ حوزوی تحقق پیدا کند، همچنین مصوبات دیگری که ان شاء الله با ریز آنها آشنا خواهیم شد.

یکی دیگر از برنامه­ هایی که جزء وظایف ذاتی ­مجمع نمایندگان محسوب می‌شود صدور بیانیه و موضع‌گیری­ لازم و قاطع در موارد و زمانهای حساس است. نسبت به این امر نیز مجمع نمایندگان در مواقع لازم با اعلام مواضع صریح و مشخص با هدف شفاف سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به طلاب حوزه علمیه به ایفای نقش پرداخته است و تاکنون دهها بیانیه پیرامون مباحث سیاسی صادر نموده که لیست آن نیز موجود می‌باشد.

در دوره هفتم الحمدلله سلسله دیدارهای مستمری با مراجع معظم تقلید و علمای تراز اول و مسؤولین و شخصیت‌های علمی با هدف تبیین مسائل، مشکلات و ارائه نقطه نظرات مجمع نمایندگان داشته داشته‌ایم که تأثیرات خوب و رشد مضاعفی نسبت به دوره­های قبل در این راستا را شاهد بودیم. البته با وجود اینکه در بین نمایندگان هم مانند دیگر تشکل ها صلیغه های متفاوتی وجود دارد، که توانسته‌ایم با همدلی و ایجاد یکصدایی و همکاری مضاعف اهداف مد نظر مجمع نمایندگان را با بهترین روش به پیش ببریم.

در حال حاضر مجمع نمایندگان در اکثر مدارس حوزه علمیه قم در حال برگزاری نشست‌های حوزه انقلابی می‌باشد و با دعوت از سخنران برجسته در این زمینه؛ برنامه ­­های مفصلی در مدارس حوزه علمیه با هدف تبیین و الزامات حوزه انقلابی در دست اجراء دارد.

در همین راستای با تأسیس «دفتر امور اجتماعی – سیاسی» در حوزه با هدف پیگیری فرمایشات رهبر معظم انقلاب تأسیس گردید، که الان جلسات مکرر دارند و مصوبات حوزه انقلابی و مسائل حوزه انقلابی را پیگیری می کنند.

از اقدامات دیگر در مجمع نمایندگان، می‌توان تأسیس «دبیرخانه حوزه انقلابی» را برشمرد که هم اکنون در فیضیه حجره­ای مخصوص به آن اختصاص یافته و امور را رصد می­­کند و مرتب در برگزاری جلسات و برنامه ­ها، دبیرخانه طرح‌ها و برنامه­ های چشمگیری دارد.

حضرت عالی به عنوان رئیس مجمع استانی (استان بوشهر) چه فعالیتهای برای استان خود داشته اید؟

یکی از کارهایی که در استان ها روی آن تأکید داشتیم که در عرایضم نیز بیان کردم، برگزاری همایش‌هایی بود که مجامع استانی پیرامون حوزه انقلابی داشته باشند؛ لذا به همین خاطر در اکثر استان‌ها همایش حوزه انقلابی برگزار گردیده است که در استان بوشهر هم به عنوان یکی از مجامع استانی سال گذشته همایش حوزه انقلابی با حضور اساتید برجسته و فضلا برگزار گردید و در همین خصوص ده ها مقاله به همایش تقدیم شد.

یکی از کارهایی که نمایندگان می‌بایست داشته باشند و بنده نیز به عنوان نماینده طلاب استان بوشهر دارم برگزاری جلسات مستمر با طلاب شهرستانی و استانی حوزه انتخابیه است که دراین خصوص نیز، جلسات متعددی داشتیم و مهمان های ویژه‌ای جهت آشنایی و روشنگری طلاب با مواضع سیاسی نظام و رهبری و بزرگان نظام برگزار کردیم، که به اعتراف اکثر دوستان تأثیرات زیادی در ارتقای سطح فرهنگی و ارتقای سطح سیاسی طلاب داشته است.

به نظر شما طلبه انقلابی کیست و اساسا حوزه انقلابی به چه حوزه ای می گویند؟

طلبه­ انقلابی؛ طلبه­ ای است که نسبت به زمان خودش آشنا و نسبت به مسائل پیرامونی خود احساس وظیفه می‌کند، طلبه­ای که فقط درس بخواند ولی نسبت به جامعه خود و نسبت به دشمنان داخلی و خارجی خود و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و نسبت به خطراتی که انقلاب را تهدید می­کند و نسبت به خطراتی که استقلال روحانیت و کشور را تهدید می­کند بی‌تفاوت باشد، قطعاً این طلبه، طلبه انقلابی نیست.

طلبه­ ای که نسبت به کشورهای مسلمان و مسلمانانی که هر روز زیر بمباران­ها و تهدیدات داعش و آمریکا و دست­اندرکاران آنها قرار دارند، بی­تفاوت باشد این طلبه نمی­تواند طلبه انقلابی باشد، طلبه ­ای که نسبت به برادران مسلمان خودش در خارج و در داخل، نسبت به اموری که در جامعه خودش می­گذرد و خطراتی که مسلمانان داخل و خارج را تهدید می‌کند، اعم از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و خطراتی که از طریق شبکه ­های مجازی که جامعه ما را تهدید می­کند، بی تفاوت باشد، نمی­توان گفت که یک طلبه انقلابی است.

طلبه انقلابی، طلبه ­ای است که نسبت به همه مسائلی که جامعه اسلامی ما را تهدید می­کند، حرف برای گفتن داشته باشد و نسبت به دشمنان موضع داشته باشد؛ همچنین نسبت به کارهای خوبی که در جامعه صورت می‌گیرد، نظر مثبت داشته باشد و تشویق کند و مسائلی که در جامعه برای جوانان، خانواده مسلمان و برای دین داری یک مسلمان و اعتقادات آن دارای خطراتی باشد، موضع بگیرد و مخالفت نماید.

طلبه انقلابی داری موضع مشخصی است، حساسیت دارد، صراحت در بیان دارد؛ پرتلاش است و تا پای جان، سرباز نظام، اسلام و سرباز امام زمان(عج) است و تمام همت و تلاشش برای اهداف واقعی جمهوری اسلامی، نظام اسلامی و اسلام ناب می­باشد.

اگر طلبه ­ای دارای این موارد نباشد یعنی نسبت به وظایف دینی واعتقادی خودش احساس وظیفه نکند و فردی­نگر باشد نه جامع­نگر و خود را از سربازان واقعی حضرت ولیّعصر نداند و خود را جان­برکف برای حفظ دین مثل اربابش امام حسین(ع) نبیند، این طلبه قطعاً انقلابی نیست، در واقع طلبه­ای که دفاع از دینش، دفاع از نوامیس اجتماعش جزء سرلوحه‌اش نباشد و نسبت به طلاق، نسبت به انحرافات اجتماعی و فردی جامعه­اش بی­تفاوت باشد، این طلبه قطعاً نمی­تواند طلبه انقلابی باشد.

طلبه انقلابی، طلبه­ ای است که نسبت به درسش، به بحثش و عمرش در حوزه بسیار حساس است بهترین درس‌خوان، بهترین محقق، بهترین پژوهشگر، می­تواند طلبه انقلابی باشد به شرط اینکه حتی در پژوهش او، حتی در تدریس او، حتی در درس او حتی در بحث او هم ضرورت‌های اجتماع و ضرورت‌های حوزه لحاظ گردد، در واقع اهداف علمی آن هم پشتیبانی علمی و دینی از نظام و ارزشهای معنوی در جهت تحقق آرمانهای امام(ره) و رهبر معظم انقلاب می باشد.

شاخصه های اصلی حوزه انقلابی چه میباشد؟

حوزه انقلابی، حوزه­ای است که نسبت به جامعه­ اش، نسبت به کشورش نسبت به تهدیداتی که کشور و جامعه­ اش می شود واکنش نشان دهد، اعم از فیزیکی و اعم از دینی. صیانت از دین و حفاظت از مرزهای عقیدتی جامعه یکی از وظایف مهم حوزه انقلابی است، پاسخگو نسبت به ایجاد شبهات در افکار جوانان، زنان و دختران باشد، صیانت از این مرزها وظیفه حوزه انقلابی است.

اگر حوزه ­ای نسبت به این مسائل بی­ تفاوت باشد این حوزه مرده و سکولار است، این مؤلفه حوزه­ ای انقلابی است که نسبت به مرزهای دینی و اعتقادی جامعه خود نه تنها بی­ تفاوت نباشد، بلکه هوشیار، بیدار و نسبت به مسائل بروز و هشیار باشد و همه جریاناتی که در جامعه روز به روز از طریق فضاهای مجازی و مرزهای فیزیکی و از طریق مرزهای اعتقادی، کلامی و القاء شبهات و غیره دارند، را رصد نماید و جوابگوی شبهات مطروحه باشد.

حوزه انقلابی بایستی نسبت به جهان اسلام موضع‌گیری داشته باشد، حتی اگر خطراتی جوامع اسلامی را تهدید می­کند، حوزه انقلابی عکس العمل نشان دهد و نسبت به آن تلاش کند که خطرات را به حداقل برساند. به عبارت دیگر نسبت به دشمن تهاجم فکری داشته باشد نه اینکه مدام در موضع دفاع قرار داشته باشد.

حوزه انقلابی حوزه ­ای است که همه­ تهدیدها را رصد کرده و این تهدیدها را به موقع پاسخ داده و نسبت به آن عکس ­العمل مناسب نشان دهد، اما اگر حوزه ­ای نسبت به پیرامون خودش بی‌تفاوت باشد و در واقع حساسیت لازم را نداشته باشد، این حوزه، حوزه ­ای سکولار است حوزه­ای است که هیچکدام از وظایفی که اهلبیت(عیلهم السلام) داشته ­اند را نتوانسته انجام دهد چون وظایف حوزه انقلابی، همان سیره عملی و دستور العمل اهلبیت(ع) برای مؤمنین است که در روایاتشان و در سیره عملی آنها کاملاً مشهود و بجا مانده است و در دست ما به عنوان تراث گرانقدر معصومین(ع) باقی مانده است.

ما باید با تأسی از سیره عملی اهلبیت که تا پای جان، امر به معروف و نهی از منکر کردند و نسبت به مرزهای عقیدتی جامعه و مردم جان داده ­اند، ماهم باید این نوع تلاش‌ها را داشته باشیم تا بتوانیم رهروی صحیح و امینی برای آن عزیزان باشیم تا بتوانیم امیدوار باشیم که امام زمان(عج) ما را سربازی وفادار و پاسداری متعهد و وظیفه­ شناس نسبت به وظایف دینی و عقیدتی و الهی خود را بپذیرد.

چه موانعی میتواند حوزه را از مسیر انقلاب و انقلابی گری دور  کند؟

بزرگترین مانعی که می­تواند حوزه­ های علمیه را از مواضع انقلابی و از مسیر انقلاب  و انقلابی گری دور کند، بی ­تفاوتی و روحیه سکولار نسبت به جامعه، انقلاب و نسبت به حفظ ارزش‌ها و پیاده کردن احکام دین در جامعه است، اگر در حوزه خدای­ناخواسته زمانی شاهد این باشیم که در جامعه ربا هست، بی‌حجابی، فساد و رشوه هست  و همچنین در جامعه ای که ظلم و تبعیض هست و حوزه عکس ­العملی از خود نشان ندهد این حوزه در انحطاط محض قرار دارد، چون مردم حوزه­ ای را می‌خواهند که با آنها هم‌صدا باشد و هم‌درد باشد.

همیشه بلندگوی مردم ما، حوزویان بوده ­اند، اگر این موانع در حوزه به وجود آمد، بدانید این حوزه از مسیر اصلی خود منحرف شده و به حوزه ­ای که در ترازحوزه انقلابی نخواهد بود.

خواسته شما به عنوان ریاست محترم مجمع نمایندگان از طلاب و فضلا در رابطه با شرکت در انتخابات هشتمین دوره مجمع نمایندگان چیست؟

ما انتخابات مجمع در پیشرو داریم. تقاضای بنده به عنوان رئیس مجمع نمایندگان از فضلای بزرگوار، اساتید و طلاب محترم این است که ضمن تشکر از حمایت­های گذشته و رهنمودها و نصیحت­هایی که تاکنون نسبت به مجمع نمایندگان داشته‌اند. حضور پرشکوه طلاب در انتخابات را دلیل بر احساس مسئولیت آنان نسبت به مجمع نمایندگان می‌دانم و اگر تاکنون مجمع نتوانسته است در آن سطحی که انتظار حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است قرار بگیرد، به خاطر خلأهایی بوده که وجود داشته و عدم امکانات و ظرفیت شناسی نسبت مجمع و مشکلاتی که اکثریت دستگاه ­ها با آن مواجه هستند و بعضا نیز اصلاح آن در اختیار ما نیست مواجه هستیم. که حضور پرشکوه طلاب و اساتید محترم می‌تواند موجبات جهش همه جانبه مجمع نمایندگان طلاب را فراهم نماید.

امیدواریم مجمع نمایندگان بتواند در تراز مجمع پیگیری کننده مطالبات رهبر معظم انقلاب، در تراز مجمع انقلابی، در تراز مجمعی که صلاحیت آن را دارد و جایگاه واقعی خود را پیدا کند، که در همین مسیر در این دوره تلاشهای خوبی داشته‌ایم البته نمی ­گوییم در حد اعلا بوده ولی انصافاً تلاش‌های خستگی­ ناپذیری انجام گرفته و همه نمایندگان در این خصوص تلاش‌هایی داشته ­اند که باید از تک ­تک نمایندگان عزیز، کمیسیون­ها و مجامع استانی و به ویژه از هیئت محترم رئیسه مجمع تشکر کنیم.

ما نسبت به عملکرد مجمع در دوره هفتم قانع نیستیم و کامل راضی نیستیم بخاطر اینکه احساس می­کنیم مجمع ظرفیت بیشتری دارد و ان­شاءالله این مجمع در آینده بتواند تلاش های مؤثرتری داشته باشد و از همه حوزویان به ویژه فضلای عزیز، طلاب ارجمند حوزه تقاضا دارم با شرکت فعال خود در انتخابات دوره هشتم با انتخاب نمایندگان فاضل، انقلابی، فعال، مسئولیت­ پذیر، دلسوز و فداکار نسبت به طلاب و نظام مجمعی را بوجود بیاورند که در تراز حوزه و در شأن نظام و حوزه انقلابی باشد.

قطعاً حضور فعال طلاب و فضلا در انتخابات و در رأی­ دادن‌ها مؤثر خواهد بود، این احساس مسئولیتی است که از خود نشان خواهند داد. مجمع نمایندگان آخرین یادگار ماندگار حضرت امام خمینی(ره) می‌باشد که دقیقاً 38 روز قبل از رحلت جانگذار ایشان طی نامه‌ای تأسیس این مجمع را بیان فرمودند؛ لذا باید این مجمع باشکوه‌تر از  قبل باقی بماند و فعالیت کند و با قدرت بر فعالیت خود بیفزاید و جایگاه خودش را در حوزه هر روز بهتر از گذشته پیدا کند و هر کسی در جهت رشد و بالندگی مجمع نمایندگان هر قدمی بر می‌دارد بداند که مرضی حضرت حق قرار خواهد گرفت ان شاء الله.

 در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید؟

در پایان از همه نمایندگان عزیز مجمع از دبیرخانه مجمع، از کمیسیون­های مجمع، از مجامع استانی از هیئت رئیسه محترم و از همه نهادهای حوزوی، مدیر محترم حوزه، جامعه محترم مدرسین بویژه ریاست عالی آن و هیئت رئیسه جامعه مدرسین، شورای عالی محترم حوزه و دیگر نهادهای حوزوی و بویژه مراجع معظم که نسبت به مجمع کمال بزرگواری و پدرانه داشته ­اند تشکر دارم.

از اینکه در انجام وظایفمان مشوق ما بودند و در کنار ما؛ یار و یاور ما بودند کمال تشکر را داریم و ان شاءالله حمایتی که درگذشته داشته ­اند در آینده نیز انتظار می­رود که الطاف شان شامل حال مجمع بوده باشد و از فرزندان خودشان حمایت کنند تا ان­ شاءالله مجمعی آبرومند، فعال، کوشا و فاخر در حوزه علمیه داشته باشیم. /۹۲۴/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات