۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۵۶۶۰۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

استقبال اهالی بستان‌آباد از آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم، معرفی برگزیدگان جشنواره‌ بین المللی شعر فجر و میزبانی امامزاده سیداحمد جلفا از سوگواره یاس نبوی از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی در پیامی، درگذشت والده مکرمه شهیدان سمندری مایان را تسلیت گفتند.

متن پیام به این شرح است: خبر درگذشت حاجیه خانم حشمتی مایان مادر گرانقدر شهیدان محمد و صمد سمندری مایان موجب تأثر و تألم فراوان شد. این شیرزنان اسطوره‌های صبر و‌مقاومت هستند که در دامان خود فرزندانی غیرتمند و شجاعی را پرورش دادند،در راه دین و میهن آنان را به قربانگاه عشق و ایثار فرستادند و درفراقشان چون کوه ایستادند و خم به ابرو نیاوردند.

ایران اسلامی امروز عزت، سربلندی و دوام خود را مدیون این چنین عزیزانی است که تاریخ این ملت ایثار و ازجان‌گذشتگیشان را فراموش نخواهد کرد.  اینجانبان ضایعه‌ی فراق این بانوی مکرمه را به مردم غیور استان، خانواده‌های معظم ایثارگران و بویژه به خانواده ی محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم و از خداوند تبارک و تعالی برای بازماندگان صبر و برای آن مادر فداکار رحمت واسعه‌ی الهی آرزومندیم.

ثبت نام 167 نفر از بستان آباد در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم

داود مهدوان، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستان آباد از ثبت نام 167 نفر شرکت کننده از این شهرستان در آزمون کتبی سراری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داد و گفت: ما باید قرآن را سرلوحه ی همه ی کار های خود قرار دهیم و از انس با قرآن کریم غفلت نکنیم. نتیجه و ثمره اصلی آموزش و یادگیری قرآن، خواندن روزانه ی آن و انس دائمی با قرآن کریم است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اظهار کرد: این آزمون همزمان با سراسر کشور روز پنجشنبه دهم اسفندماه امسال در شهرستان بستان آباد نیز برگزار می شود.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستان آباد از ثبت نام 167 نفر شرکت کننده از این شهرستان در این آزمون کتبی خبر داد و گفت: این آزمون در مدرسه ابتدایی دخترانه سمیه واقع در خیابان هلال احمر برگزار می شود که پس از اعلام نتایج، از نفرات برگزیده تقدیر خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری پرشور سوگواره یاس نبوی در این شهرستان خبر داد و گفت: این سوگواره که به مناسبت ایام فاطمیه در سراسر کشور اجرا می شد، در این شهرستان نیز با حضور پرشور مردم بستان آباد با سخنرانی حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در محل مسجد جامع این شهرستان برگزار شد.

داود مهدوان از آمادگی امامزاده عبدالله روستای الانق در صورت مساعد بودن آب و هوا و باز بودن مسیر خبر داد و گفت: زائران می توانند در ایام نوروز همچون سایر ایام در صورت مساعد شرایط جوی در این امامزاده حضور یابند.

برگزیدگان جشنواره‌ بین المللی شعر فجر معرفی شدند

 اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی،اصحاب فرهنگ، هنر وادب آذربایجان در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این مراسم سرو بلورین جشنواره به استاد میرزا حسین کریمی مراغه ای، محمود دست پیش متخلص به واله، حیدر عباسی متخلص به باریشماز، یدالله امینی متخلص به مفتون امینی، اصغر فردی، ولی الله کلامی زنجانی و مرحوم حسین منزوی به عنوان شاعر، ادیب، منتقد و نویسنده آثار ترکی اهدا شد.

همچنین در این مراسم از پنج دهه تلاش و فعالیت ادبی احمدرضا احمدی و عبدالعظیم صاعدی با اهدای سرو بلورین دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر تقدیر شد.

هیات داوران این جشنواره در بخش کودک و نوجوان نیز لوح تقدیر، سرو بلورین و ١٠ سکه بهار آزادی را به کتاب دو تا سیب شیرین به قلم خاتون حسنی و کتاب کلید، کلید، دسته کلید به قلم اکرم کشایی اهدا کرد.

بنابر این گزارش،در بخش «درباره شعر» نیز ٢ برگزیده مشترک شامل کتاب های صد سال عشق مجازی به قلم محمود فتوحی و درپی آن آشنا به قلم سیدمحمود راستگو، لوح تقدیر، سرو بلورین و ١٥ سکه بهار آزادی را دریافت کردند.

همچنین در بخش شعر بزرگسالان ٣٠ سکه بهار آزادی، سرو بلورین و لوح تقدیر به تنها اثر برگزیده با عنوان صدای زنگ درآمد به قلم رویا شاه حسین زاده تعلق گرفت.

گفتنی است، هیات داوران این جشنواره برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این رویداد ادبی، از نشر مروارید به عنوان ناشر برگزیده کتاب شعر تقدیر کرد.

امامزاده سیداحمد جلفا برای نخستین میزبان یاس نبوی شد

حجت‌الاسلام سیدتقی عمادی،‌ رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان جلفا گفت: امسال امامزاده سیداحمد جلفا برای نخستین بار به استقبال مراسم سوگواری یاس نبوی رفت.

وی با بیان اینکه ساختمان آستان امام زاده سید احمد(ع) شاهمار شهرستان جلفا سال گذشته افتتاح شده بود، اظهار داشت: امسال برای نخستین بار آیین سوگواره یاس نبی در این شهرستان در آستان امامزاده سیداحمد (ع) برگزار شد که در نوع خود استقبال مردم از این آیین چشم گیر بود.

وی افزود: ترویج فضائل و سیره فاطمی و اقامه عزای شهادت حضرت زهرا(س) و ترویج فرهنگ وقف در شهرستان جلفا از جمله اهداف برگزاری این سوگواره است که همزمان با این امامزاده، این آیین در امامزاده هایی چون آستان امامزاده سیدمحمد (ع) نیز برگزار شد.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان جلفا در خاتمه بر آمادگی این شهرستان بر اجرای آرامش بهاری خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح آرامش بهاری، خدمت‌رسانی مطلوب فرهنگی به مسافران و زائران نوروزی است که امیدوارم این طرح نیز در این ایام به صورت مطلوب برگزار شود./935/پ204/ب1

ارسال نظرات