۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۳۸۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

آیات سوره توبه سند راهبردی شناخت ویژگی‌های جریان نفاق

استاد حوزه علمیه قم آیات سوره توبه را سند راهبردی شناخت اوصاف فردی و اجتماعی جریان نفاق دانست و مهم‌ترین ویژگی‌های جریان نفاق را برشمرد.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آیات 75 سوره توبه و آیات بعدی این سوره ویژگی های اختصاصی منافقان را بیان می کند، گفت: آیه 75 سوره توبه به این موضوع اشاره دارد که روزی ثعلبه نزد حضرت رسول(ص) آمد و از حضرت رسول(ص) درخواست کرد تا حضرت برایش دعا کرده و او ثروتمند شده و در پناه این ثروت به اسلام خدمت کرده و مسجد و مکان های مذهبی بسازد.

وی افزود: حضرت رسول(ص) به ثعلبه فرمودند اگر قلیل داشته باشی و شکرگزار بهتر از آن است که ثروتمند و ناسپاس باشی» ولی چون ثعلبه طی چند روزی به پیامبر(ص) اصرار کرد، حضرت رسول(ص) دعا کردند و به این ترتیب با زیاد شدن زاد و ولد گوسفندان ثعلبه، او به مرور زمان ثروتمند شد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که در آیات سوره توبه بیان شده است پس از اینکه ثروت و گوسفندان ثعلبه زیاد شد او به بیابان پناه برد و چون کارش زیاد بود کمتر به مسجد و نزد پیامبر(ص) رفت و آمد می کرد تا اینکه خداوند مسلمانان را امر به زکات کرد و حضرت رسول(ص) مأمورانی را نزد ثعلبه فرستاد تا زکات مالش را بدهد؛ اما همانطور که در قرآن بیان شده ثعلبه بخل ورزید و در پاسخ مأموران رسول خدا(ص) گفت که من یهودی نیستم بخواهم جزیه بپردازم و هر چه برای او تفاوت زکات و جزیه را توضیح دادند نپذیرفت و زکات مالش را نداد و به این ترتیب ثعلبه که مرد مؤمن و زاهد بود در زمره منافقان قرار گرفت و از خداوند و رسولش اعراض کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان اینکه نفاق انواع مختلفی دارد، گفت: خطرناک ترین نوع نفاق، نفاق قلبی است زیرا نفاق قلب انسان را از ولایت الله دور کرده و سبب اعراض آدمی از ولی خدا می شود.

وی با ذکر تفاوت های قلب مؤمن و منافق یادآور شد: قلب مؤمن از فطرت اصلی خارج نشده و هر چه از حقایق ایمانی و معارف الهی به او القا شود، خواهد پذیرفت؛ بنابراین در روایت آمده است كه قلب مؤمن مفتوح است، اما قلب منافق چون با تیرگی های مخالف فطرت آغشته شده است (مانند حب نفس، تعصبات جاهلی و اخلاق ناپسند، بخل) به روی حرف حق بسته بود و حرف حق و حقیقت را پذیرا نیست و با وجود شناخت کامل نسبت به ولی خدا، سخنان ولی خدا را نخواهد پذیرفت./837/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات