۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۵۳۳۸۵
حجت الاسلام ربانی:

دریافت جریمه دیرکرد از نظر فقهی جایز نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حکم فقهی دریافت جریمه دیرکرد از سوی بانک ها و مردم گفت: دریافت جریمه دیرکرد از نظر فقهی جایز نیست.
سید جعفر ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در اسلام برای قرض دادن و قرض گرفتن نمی توان شرط قائل شد، گفت: کسی که به دیگری قرض می دهد نمی تواند برای پس گرفتن بدهی خود شرط قائل شده و در مقابل قرض، مبلغی را اضافه بر مبلغ واقعی قرض دریافت کند.

وی افزود: اگر شخصی از دیگری پولی را قرض گرفته باشد و بدون قید و شرط بخواهد هدیه ای را به  صاحب دین بدهد، دادن هدیه اشکال شرعی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر شخصی به مدت یک سال مبلغی را قرض گرفته باشد و قبل از اتمام سال مدیون فوت کند، وراث فرد باید بلافاصله قرض را باز پس دهند، گفت: علت این موضوع این است که با مرگ مدیون قید زمان از بین می رود و وراث نمی توانند تا مدتی که مشخص شده بود، صبر کنند.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به حکم فقهی دریافت دیر کرد از سوی مردم و بانک ها برای قرض گفت: دریافت دیرکرد برای قرض از سوی بانک ها و مردم جایز نیست.

استاد حوزه علمیه قم دریافت دیرکرد و سود را امری عنوان کرد که زیبنده نظام اسلامی نیست و افزود: بانک ها باید از دریافت جریمه دیرکرد وام ها خودداری کنند زیرا همانگونه که بیان شد دریافت جریمه دیر کرد از سوی بانک جایز نبوده و حرام است.

وی تصریح کرد: وامی را که فرد با یک عنوان مشخص به عنوان قرض از بانک دریافت می کند باید دقیقا در همان محلی که در قرار داد عنوان شده مصرف کند؛ زیرا مصرف کردن وام در جایی به جز مکانی که برای آن وام گرفته شده جایز نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه با گسترش صندوق های خانگی و با رعایت موازین شرعی مردم می توانند مبالغ مورد نیاز خود را تأمین کنند، یادآور شد: قرض الحسنه سنت پسندیده ای است که باید به صورت خانوادگی و درون محله ای در میان مردم احیاء شود؛ زیرا با احیای این صندوق ها زمینه رونق کسب و کار و تولید در عرصه داخلی با کوتاه ترین زمان ممکن خواهد بود.

لازم به ذکر است که قول مشهور فقها بر حرام بودن دریافت دیرکرد از مدیون بوده و دریافت دیر کرد از مدیون می توان زمینه افزایش مال حرام و شبهه ناک را در جامعه اسلامی فراهم کند./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات