ترویج فرهنگ اسلامی از طریق ترجمه اندیشه به محصول و عادت واره ها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، بعد از ظهر امروز در جلسه گروه های تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه ما بهترین شیوه تبلیغ را ارتباط شفاهی و چهره به چهره می دانیم، گفت: اما امروز دنیا به سمت دیگری حرکت می کند و ما هم راه گریزی از این وضعیت نداریم و مجبوریم خودمان را با شرایط جدید که همان تغییر جای انسان با محصول است وفق دهیم.
وی ادامه داد: البته ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم بر موج به وجود آمده غلبه کنیم، باید بپذیریم که امروز محصول محوری در حوزه های مختلف مسلط شده و ما هم نباید از کاربرد ابزار نوین و محصولات فرهنگی در تبلیغ دین عقب بمانیم، می توانیم منبر را داشته باشیم و در کنار آن حتماً از روش های جدید و راه های ارتباطی نوین هم بهره ببریم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به غلبه مرزهای گفتمانی بر مرزهای حاکمیتی و جغرافیایی در دنیای امروز، افزود: ما برای تبلیغ و فعالیت در محیط تهاجم فرهنگی باید از ابزارهای نوین استفاده کنیم تا بتوانیم حرفمان را به گوش جهانیان برسانیم، هر چند فضای مجازی آسیب هایی هم دارد، اما ما باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و حضور داشته باشیم.
امروز خلاقیت سرمایه اصلی یک جامعه به شمار می رود
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: روزگاری منابع طبیعی هر کشور سرمایه مهم آن ها تلقی می شد، بعدها تولید ثروت و سرمایه گذاری جای منابع طبیعی را گرفت و به مرور به اهمیت بالای سرمایه های اجتماعی و معنوی رسیدند، اما امروز خلاقیت سرمایه اصلی یک جامعه به شمار می رود، جامعه ای که خلاقیت نداشته باشد یقیناً به قهقرا خواهد رفت و جوامع موفق جوامع اندیشمند و خلاق هستند.
وی اظهار داشت: امروز محصولات و رسانه ها کار فرهنگ سازی را انجام می دهند و جامعه ما هم از این امر مستثنی نیست، ما برای اینکه بتوانیم فرهنگ ساز باشیم باید نظرات و ایده های خود را به صورت ملموس برای جامعه ترجمه کنیم، البته منظور ترجمه از یک زبان به یک زبان دیگر نیست.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: یک راه اینست که اندیشه ما تبدیل به قانون شود، تبدیل اندیشه به محصول راه دیگر است، همچنین می توانیم فکرمان را به یک آیین و سنت تبدیل کنیم، مثلاً رمی جمره یک عادت واره اجتماعی کاملاً دینی است و به ما نشان می دهد که تبدیل اندیشه به عادت واره ها یک امر پسندیده اسلامی است، ترجمه فکر به هنر هم مقوله مهم دیگر است، تبدیل اندیشه به خدمات هم نوع دیگر ترجمه است.
حجت الاسلام قطبی افزود: اگر اندیشه اسلامی را در قالب های ذکر شده ترجمه کنیم و به جامعه تحویل دهیم خواهیم دید که اخلاق و فرهنگ جامعه هم بر همان اساس شکل خواهد گرفت، امروز به فرهنگ قرآن اهمیت لازم داده نمی شود، فرهنگ قرآن با جلسات و اخبار و آموزش قرآن تفاوت دارد، ایجاد محبت باورمندانه و افزایش سطح دسترسی به قرآن در جامعه از راه های فرهنگ سازی قرآنی است.
شاهراه های فرهنگ سازی قرآنی
وی تصریح کرد: ادبیات و فرهنگ عامه، شعر و داستان و داستانک و رمان، واژه های ادبی و عرفی و ضرب المثل ها یکی از شاهراه های فرهنگ سازی قرآنی هستند که متأسفانه در این زمینه ها ضعیف هستیم و نیاز به کار فراوان در این حوزه داریم، عرصه محصول و رسانه های نوین شاهراه دوم است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: محیط و فضای ارتباطات شهری شاهراه دوم برای فرهنگ سازی قرآنی است، محیط یک رسانه است و ما باید از آن برای ترویج فرهنگ خود استفاده کنیم، دیوارنگاری ها، مبلمان شهری و قاب راه ها از جمله المان هایی هستند که لازم است تا از آن ها برای فرهنگ سازی دینی و قرآنی بهره بریم.
حجت الاسلام قطبی بیان داشت: برای موفقیت در تبلیغ ابتدا باید ایده نو بیاوریم، قدم بعدی تبدیل ایده به نهاد است، این ایده باید تاب آور باشد و روی پای خود هم بایستد و حداقل خودش را اداره کند، تیم سازی خوب شرط مهم بعدی برای موفقیت است و حتی می توان از افراد غیر طلبه و تخصصص های مختلف هم استفاده کرد، باید با ایده خود زندگی کنیم، اهمیت فراوان برای آن قائل باشیم.
وی افزود: ان شاء الله به زودی در حوزه علمیه هم مرکز رشد راه اندازی خواهد شد و باید قدر این مراکز را بدانیم، آفتی که در کارها و ایده های عملی شده موفق وجود دارد ایجاد غرور در افراد است که می تواند گروه ها را از هم بپاشد و از تداوم کار جلوگیری کند، اگر افق های دید خود برای موفقیت را بلند قرار دهیم دیرتر دچار خطر غرور خواهیم شد، از طرف دیگر نباید در سختی ها و ناکامی ها ناامید شویم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نباید خیال کنیم که تنها از طریق فروش محصول می توانیم کسب ثروت کنیم، امروز در دنیا فروش ظرفیت های حاصل از محصول مانند اطلاعات و مخاطبان در فضای مجازی یک امر معمول است و ما هم باید بر روی تحلیل محتوا و تحلیل اطلاعات کار کنیم تا از این طریق هم بتوانیم برای تبلیغات و ارتقاء بازار و ایده خود و در نهایت کسب سرمایه بیشتر استفاده کنیم، بعد از مدتی نام و نشان و برند می تواند برای ما اعتبار و درآمد بیاورد، در کار ما اعتبار مهم تر است و از طریق کسب اعتبار می توانیم در جامعه جریان سازی کنیم.
حجت الاسلام قطبی ابراز داشت: ما در دفتر تبلیغات اصفهان نوآوری های قرآنی را ثبت می کنیم و تا کنون حدود 80 مورد ثبت شده است و قصد داریم تا این ایده ها را در نمایشگاه قرآن به نمایش بگذاریم، شما هم می توانید در وبسایت www.Morsalat.ir ایده های خود را ثبت کنید./869/پ203/ب1