۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۴۵۵۱۰
حجت الاسلام والمسلمین محمدی بررسی کرد؛

مهم ترین وظایف شرعی والدین در برابر فرزندان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وظایف شرعی والدین در امر تربیت فرزندان گفت: مهم ترین وظیفه والدین در امر تربیت فرزندان، تربیت شایسته و امر به معروف و نهی از منکر فرزند است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم رسالت اصلی تربیت فرزند را بر دوش پدر گذاشته است، گفت: تربیت درست از حقوق کودکان بر والدین است و والدین اگر در این زمینه کوتاهی کنند در پیشگاه خداوند مسؤول هستند.

وی افزود: قرآن کریم به خوبی ابعاد تربیت دینی فرزند را نیز مشخص کرده است و پدر و مادر در کنار حفظ سلامت جسم کودک باید قرآن کریم، نماز، احکام دین و آداب زندگی را هم به او آموزش دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیه6 سوره تحریم می فرماید«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند، نگه دارید»، گفت: این آیه قرآن کریم به صراحت مسؤولیت تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر را برعهده پدر خانواده گذاشته  و از پدر خانواده می خواهد که دعوتگر فرزندان خود به معروف باشد.

وی افزود: دوران کودکی و هفت سال اول زندگی بهترین زمان برای تربیت دینی کودکان است و اگر پدر و مادر در این دوران در امر تربیت کوتاهی نکنند خواهند توانست فرزندان شایسته ای را تربیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه براساس آنچه که گفته شد امر تربیت فرزندان در محیط خانه باید اصل باشد، تصریح کرد: اگر پدر و مادری در زمینه تغذیه، تربیت و رفتار اسلامی با فرزندان خود کوتاهی نکرده و مطابق دین رفتار کنند و فرزند آنها منحرف شود در قبال انحراف فرزند خود هیچ مسؤولیتی ندارند.

وی افزود: به عبارت دیگر مهم ترین وظیفه والدین در امر تربیت فرزندان، تربیت شایسته و امر به معروف و نهی از منکر فرزند است و اگر والدین این وظایف را در قبال فرزند خود انجام داده باشند به وظایف دینی خود عمل کرده و نسبت به گمراهی فرزندان خود وظیفه شرعی ندارند.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: امام علی(ع) می فرمایند والد نسبت به فرزند خود سه وظیفه دارد در ابتدا باید برای فرزندش نام شایسته انتخاب کند، به او قرآن را تعلیم دهد و او را خوب ادب داده و تربیت کند و برای او همسر شایسته انتخاب کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: در این زمینه کنعان فرزند حضرت نوح(ع) بهترین نمونه است که با بهترین الگوی تربیتی و پرورش در دامان یکی پیامبر الهی گمراه شد و خداوند در این زمینه به علت گمراهی کنعان حضرت نوح(ع) را سرزنش نکرد چون حضرت نوح(ع) به وظیفه شرعی خود در برابر فرزندش عمل کرده بود و همچنین برخلاف این موضوع حضرت موسی(ع) در بدترین محیط یعنی دربار فرعون تربیت شد و به مقام نبوت رسید.

وی یادآور شد: بر این اساس اگر والدین رسالت های دینی خود را در قبال تربیت فرزند انجام دهند نسبت به گمراهی او در قیامت مسؤولیتی ندارند و در قیامت به اذن خداوند پدر و مادر مؤمن فرزند ناشایست خود را از یاد می برند چراکه در قیامت، رابطه ها، رابطه ایمانی است./837/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات