۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۴۱۱۲۳
رییس کمیته امداد خبرداد؛

راه اندازی مددکاری اسلامی با حضور طلاب در قم

فتاح گفت: در شهر مقدس قم مددکاری اسلامی راه اندازی شده و در کشور نمونه است چرا که طلاب با تفکر دینی مددکار کمیته امداد شده اند و سعی داریم این برنامه در کشور توسعه پیدا کند.
فتاح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: در حکم رهبر معظم انقلاب برای رییس و هیأت امنای کمیته امداد تکیه اصلی بر مردم عنوان شده اما قوای سه گانه به ویژه دولت باید وظیفه خود را انجام دهند.

وی افزود: مجلس و نمایندگان قم در مجلس فعالیت خوبی داشتند و سبب شدند امسال در بودجه نسبت به کمیته امداد در بحث افزایش مستمری و وام قرض الحسنه عنایت خوبی صورت گیرد، از دولت هم نسبت به ردیف اعتباری کمیته امداد تشکر می کنیم.

فتاح با بیان این که پالایش و چابک سازی کمیته امداد در دستور کار بوده است، اظهار داشت: هزینه های اداری تا حد ممکن کاهش پیدا کرد و مبلغ صرفه جویی به سمت جامعه هدف و مددجویان برده شده است، ظرف این 3 سال کمیته امداد 20 از نظر هزینه، ساختار و نیروی انسانی کوچک تر شده است.

وی ادامه داد: بر تعداد مددکاران که در خط مقدم کار هستند افزوده شده و خوشبختانه کیفیت کار بهتر شده است، به لطف خدا همه خانواده های تحت پوشش که 3 میلیون نفر هستند دارای دفترچه های درمانی در شهر و روستا هستند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که با هزینه کمیته امداد افراد تحت پوشش بیمه مکمل و حوادث شده اند، ابراز داشت: حدود یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار، یک و نیم میلیون نفر سالمند، 175 هزارفرزند یتیم و 330 هزار دانش آموز، 72 هزار دانشجو، 30 هزار بیمار صعب العلاج، 35 هزار خانواده زندانی و 90 هزار کودک زیر 6 سال تحت پوشش هستند.

وی عنوان کرد: جامعه هدف کمیته امداد وسیع است، در استان قم 15 هزار خانواده تحت پوشش هستند، به همت مردم حدود 900 هزار حامی برای ایتام و محسنین در کشور داریم که هر ماه به صورت متوسط 140 هزار تومان به فرزندان اهدا می کنند البته این نسبت در قم بالاتر است.

فتاح خاطرنشان کرد: ما به وام اشتغال افراد تحت پوشش پرداخته ایم، سال گذشته در بودجه هزار میلیارد تومان داشتیم اما امسال به همت مجلس و دولت 2 هزار و 100 میلیارد اضافه شده و امیدواریم همین امسال 140 هزار نفر را شاغل و توانمند کرده و از تحت پوشش خارج کنیم.

وی اضافه کرد: سعی ما این است که جامعه هدف توانمند شده و کار کنند، کمیته امداد جایی موقت بوده و برای ماندن نیست، البته افتخار ما خدمت به افراد تحت پوشش و توانمند کردن آنان است، سال گذشته 10 درصد از جامعه هدف کم شده و امسال نیز هدفگذاری برای این مسأله صورت گرفته است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده است، گفت: جامعه هدف کمیته امداد با وجود فقر از تواضع، متانت،وفاداری به نظام و دیانت برخودار هستند که جای تقدیر دارد.

وی افزود: کمیته امداد امام در تولید فقر نقشی ندارد، اگر می خواهیم جلوی فقر گرفته شود باید به صورت ریشه ای کار شود، تا وقتی با فقر مبارزه نشود عده ای خودکفا شده و عده ای دیگر مجدد وارد کمیته امداد می شوند، عورض اجتماعی، مشکلات اقتصادی، زیاد بودن واردات و قاچاق کالا، مشکلات اشتغال و متکی بودن به نفت عواملی هستند که جامعه هدف را برای آمدن به سمت کمیته امداد تحریک می کند

فتاح اظهار داشت: هدف ما فقرزدایی است به لطف الهی یه وفاق ملی برای کمک به کمیته امداد ایجاد شده و همه قوا و مسؤولان علما پای کار هستند اما باید به ریشه های فقر به صورت جدی پرداخته شود.

وی ادامه داد: هر آنچه مردم کمک می کنند برای کمک به جامعه هدف استفاده می شودو این ادعا که به صدقات و زکات دست درازی می شود خلاف واقعیت و ظلم به کمیته امداد است، حقوق کارمندان از جای دیگر تأمین شده و کمک ها به شوی جامعه هدف می رود، کار کمیته امداد پیشگیری و درمان است چتر حمایتی را تا حد امکان باید توسعه دهیم، روش های سنتی سخت و هزینه بر بوده و باید به سمت روش های نوین پیش برویم که همان ثواب را خواهد داشت.

رییس کمیته امداد ابراز داشت: در شهر مقدس قم مددکاری اسلامی راه اندازی شده و در کشور نمونه است چرا که طلاب با تفکر دینی مددکار کمیته امداد شده اند و سعی داریم که این برنامه در کشور توسعه پیدا کند، اداره ای نیز ویژه خواهران در قم تشکیل شده تا به امور بانوان رسیدگی کند، سبک زندگی مسؤولان باید به زندگی مردم عادی نزدیک باشد و نباید اجازه داد سبک زندگی مسؤولان به سمت اشرافی شدن پیش رود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات