حضور فعال و چشمگیر طلاب قزوینی در جشنواره علامه حلی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام محمدصالح مازنی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره کشوری علامه حلی ظهر امروز در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان قزوین که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره گفت: جشنواره علامه حلی از سال 1386 در کشور آغاز شد که نخستین دوره آن را در قزوین در سال 1394 شاهد بودیم.
وی در ادامه با اشاره به روند آثار ارسالی به جشنواره افزود: آثار پژوهشی خواهران و برادران در قالبهای مختلفی چون مقاله کتاب پایاننامه و تحقیقات پایانی به جشنواره ارسال میشود که به طور عمده در رشتههای تفسیری و علوم قرآنی به نگارش درآمده است.
مدیر ترویج و پژوهش حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اهداف جشنواره اظهار کرد: تقویت و رشد نشاط علمی گسترش روحیه تحقیق در طلاب و فضلا شناسایی نخبگان و پژوهشگران افزایش سطح مشارکت و رقابت میان طلاب و هدایت حوزویان به سمت نیازها و اولویتهای نظام از جمله اهداف مهم این جشنواره است.
وی در ادامه با بیان اینکه در دو دوره برگزاری جشنواره توفیقات خوبی برای شهر قزوین حاصل شده است ابراز کرد: در دورههایی که جشنواره برگزار شده است به فضل خداوند متعال شهر قزوین حضوری فعال و چشمگیر داشته است چرا که این شهر از ابتدا به عنوان مهد علم و هنر مطرح بوده و به طور طبیعی حضور عالمان و فرهیختگان و اندیشمندان در استان موجب غنای کمی و کیفی آثار ارسالی شده است.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحقیق کلاسی در مدارس علمیه سراسر کشور گفت: یکی از برنامهها و طرحهایی که در مدیریت ترویج و پژوهش اجرا شده است ارائه تحقیق کلاسی و لحاظ کردن نمره پژوهشی بوده است که هدف از آن تقویت مهارتهای پژوهشی برای طلابی است که آموزشها و دورههای لازم را سپری نکرداند.
حجت الاسلام مازنی در ادامه با اشاره به سایر طرحها و برنامههای در دست اجرای بخش مدیریت ترویج پژوهش تصریح کرد: امسال قرار است برای طلاب جدیدالورود مهارتهای پژوهشی همچون مهارت مطالعه، منابع، تحقیق، مهارت استفاده از روشهای تحقیق و مهارت استفاده از نرمافزار در برنامه گنجانده شود همچنین راهاندازی کانونهای علمی طلبگی فرصت خوبی است که طلاب در آن جمع طرحهای خود را ارائه و ارزیابی میکنند.
وی در پایان گفت: هر گونه فعالیتی که در مرکز مدیریت ترویج و پژوهش صورت میگیرد لازم و ضروری است اما آن چیزی که اهمیت آن از همه امور بیشتر و بالاتر است تهذیب و خودسازی است چرا که اگر تهذیب نباشد علم هم بیفایده و بیثمر خواهد بود./۸۷۳/پ۲۰۲/ب۲